Avatar billede ComputerMester Nybegynder
26. august 2013 - 10:10 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Samle flere kolonner i én (dog ikke med & tegn kommandoen)

Jeg har en mængde data i flere kolonner i Excel som jeg ønsker at samle i én kolonne. Det jeg har brug for at gøre er IKKE at kombinere data fra flere kolonner som man gør ved f.eks. at skrive =A1&B1 men derimod har jeg brug for at samle data fra f.eks. tre rækker i tre kolonner til en enkelt kolonne med ni rækker.

Når jeg f.eks. har data i felterne A1, A2, A3 og B1, B2, B3 og C1, C2, C3 ønsker jeg at dataene fra B og C kolonnerne vises fortløbende under A kolonnen, således at data fra disse ni felter vises i A1, A2, A3, A4, A5, A6, A7, A8 og A9.

Håber mit spørgsmål giver mening.
Avatar billede supertekst Ekspert
26. august 2013 - 10:24 #1
Hvordan skal rækkefølgen ved "forlængelsen" af kolonne A - pr. kolonne - først B - derefter C - eller pr. række?

Er der et variabelt antal kolonner der skal "samles"?

Kan VBA være en mulighed?
Avatar billede ComputerMester Nybegynder
26. august 2013 - 11:36 #2
I princip er rækkefølgen ligegyldig, det vigtige er at samle alle data i én kolonne.

Antallet af kolonner og rækker i kolonnerne kan godt variere.

Jeg er ikke synderligt god til visual basic, og det er også begrænset hvor ofte jeg har brug for at samle kolonner, så jeg ser ikka vba som en mulighed.
Avatar billede supertekst Ekspert
26. august 2013 - 11:43 #3
Jeg forestiller mig, at jeg kunne evt. kunne skrive VBA'en..
Avatar billede supertekst Ekspert
26. august 2013 - 13:23 #4
Højreklik på relevante ark / Vis programkode / Indsæt nedenstående
Luk VBA-vindue
Alt+F8 - marker samlingAfKolonner - Afspil

Dim antalKol As Integer, antalRæk As Long
Dim ræk As Long, kol As Integer, værdi, nyRæk As Long
Public Sub samlingAfKolonner()
    antalKol = ActiveCell.SpecialCells(xlLastCell).Column
    antalRæk = ActiveCell.SpecialCells(xlLastCell).Row

Rem find første ledige celle i kol A
    nyRæk = findFørsteLedigeKolA

    For kol = 2 To antalKol
        For ræk = 1 To antalRæk
            Cells(ræk, kol).Select
            værdi = Selection.Value
            If værdi <> "" Then
                Selection.ClearContents
                Cells(nyRæk, 1) = værdi
                nyRæk = nyRæk + 1
            End If
        Next ræk
    Next kol
End Sub
Private Function findFørsteLedigeKolA()
Dim ræk As Long
    For ræk = 1 To antalRæk
        If Range("A" & ræk) = "" Then
            findFørsteLedigeKolA = ræk
            Exit Function
        End If
    Next ræk
End Function
Avatar billede ComputerMester Nybegynder
26. august 2013 - 14:18 #5
Hej supertekst
Det er helt vildt pænt af dig at skrive koden til mig, nu kan jeg så sidde tilbage og skamme mig. Skamme mig over at jeg har glemt at fortælle at jeg kun har en engelsk udgave af excel, og som sagt er jeg ikke supergod til VBA og jeg kan derfor ikke oversætte koden til engelsk så jeg kan bruge den, jeg er jo godt klar over at den mindste fejl i koden vil gøre den ubrugelig. :-(
Avatar billede supertekst Ekspert
26. august 2013 - 14:29 #6
Du behøver ikke oversætte noget til engelsk. De specielle VBA-udtryk er universelle.

Skulle nogle af de danske ord give problemer - så sig lige til.
Avatar billede ComputerMester Nybegynder
26. august 2013 - 23:07 #7
Ok, jeg havde faktisk prøvet at indsætte koden, dog uden held, så jeg antog at det var et sprogligt problem.

Jeg har nu prøvet igen, og har lavet et testregneark hvor jeg blot har skrevet a1, a2, a3, b1, b2, b3, c1, c2, c3 i netop disse felter, og så skulle teksten b1 gerne havne i feltet a4, og teksten b2 i feltet a5 o.s.v. Dette sker dog ikke, jeg får stadig en fejlmeddelelse, desværre en fejlmeddelelse der ikke siger særlig meget.

Når jeg kører makroen får jeg straks en popup med overskriften Microsoft Visual Basic, og i vinduet står der ikke andet end "400" sammen med en rød cirkel med et kryds som naturligvis illustrerer at der er sket en fejl. Når jeg lukker dette vindue er førstkommende data som skulle flyttes forsvundet, d.v.s. teksten b1 som er skrevet i feltet b1. Kører jeg makroen igen får jeg samme fejl, og når jeg lukker popup vinduet er næstkommende data forsvundet, d.v.s. teksten b2 som er skrevet i feltet b2, og sådan fortsætter det indtil teksten c3 i feltet c3 er væk. Ingen af teksterne kopieres, de forsvinder blot én af gangen.
Avatar billede supertekst Ekspert
27. august 2013 - 00:03 #8
Ok - hvilken version anvender du af Office-pakken - udover en engelsk udgave.
Avatar billede ComputerMester Nybegynder
27. august 2013 - 13:06 #9
Jeg bruger Excel 2007, som ligger i Enterprise ed.
Avatar billede supertekst Ekspert
27. august 2013 - 13:24 #10
Anvender også 2007 - du er velkommen til at den din fil, så kunne jeg prøve denne. @-adresse under min profil.
Avatar billede ComputerMester Nybegynder
27. august 2013 - 14:09 #11
Jeg har sendt dig filen, det er pænt af dig at hjælpe, men er løsningen ikke ligetil så lader vi problemet ligge her, så må jeg blot flytte kolonner manuelt, det kan selvfølgelig lade sig gøre, det er blot lidt tidskrævende.
Avatar billede ComputerMester Nybegynder
27. august 2013 - 15:01 #12
Tak for hjælpen, nu makker Excel ret!
Avatar billede supertekst Ekspert
27. august 2013 - 15:35 #13
En lille tilføjelse til VBA-koden hjalp.

Selv tak - du får et svar, som du kan acceptere..

Dim antalKol As Integer, antalRæk As Long
Dim ræk As Long, kol As Integer, værdi, nyRæk As Long
Public Sub samlingAfKolonner()
    antalKol = ActiveCell.SpecialCells(xlLastCell).Column
    antalRæk = ActiveCell.SpecialCells(xlLastCell).Row

Rem find første ledige celle i kol A
    nyRæk = findFørsteLedigeKolA

    For kol = 2 To antalKol
        For ræk = 1 To antalRæk
            Cells(ræk, kol).Select
            værdi = Selection.Value
            If værdi <> "" Then
                Selection.ClearContents
                Cells(nyRæk, 1) = værdi
                nyRæk = nyRæk + 1
            End If
        Next ræk
    Next kol
End Sub
Private Function findFørsteLedigeKolA()
Dim ræk As Long
    For ræk = 1 To antalRæk
        If Range("A" & ræk) = "" Then
            findFørsteLedigeKolA = ræk
            Exit Function
        End If
    Next ræk
    findFørsteLedigeKolA = antalRæk + 1
End Function