Avatar billede meggert Nybegynder
14. januar 2000 - 17:09 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

random tekst

Hey
jeg har et script her, som får et billede til at skifte, hver gang siden loades.
Er der nogen der kan hjælpe med et script, hvor der er ren HTML tekst (+ links), der skifter hver gang siden loades? Eller evt. at den skifter med et interval på 1 time?
Avatar billede thkrath Nybegynder
14. januar 2000 - 20:28 #1
Koden er tyvstjålet fra http://casper.person.dk ->

<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript">
tal = Math.random()
tal *= 10
tal = Math.floor(tal)

if(tal==0) {text="'Brillebærere boller bedst'"}
if(tal==1) {text="'Det er livsfarligt at leve'"}
if(tal==2) {text="'Hvilken farve har ingenting?'"}
if(tal==3) {text="'En ny generation er på vej ...'"}
if(tal==4) {text="'<B>gym'nasium</B><I> (lat., gr.)</I> De nøgnes sted'"}
if(tal==5) {text="'Brillebærere boller bedst'"}
if(tal==6) {text="'Det er livsfarligt at leve'"}
if(tal==7) {text="'Hvilken farve har ingenting?'"}
if(tal==8) {text="'En ny generation er på vej ...'"}
if(tal==9) {text="'<B>gym'nasium</B><I> (lat., gr.)</I> De nøgnes sted'"}

document.write(text)
</SCRIPT>

Ganske simpelt - husk bare at du ikke skal bruge " i teksten...
Avatar billede olebole Juniormester
15. januar 2000 - 04:29 #2
>> thkrath
Det har du vist ikke selv prøvet, før du postede det. Det er nemlig forkert!
I JavaScript kan du ikke bruge skandinaviske tegn - og heller ikke deres standard entities: '&aelig;' osv (men det har vi vist talt om for nyligt, meggert…hehe).
Man skal bruge escapede oktal-værdier. Altså tegnets ANSII kode omsat til oktaltal med et ' \ ' foran:
æ = \346
ø = \370
å = \345
Æ = \306
Ø = \330
Å = \305

Desuden er det en fordel, at lave en funktion, så man kan skrive ud, hvor man vil:

<html>
<head>
<script language="JavaScript">
tal = Math.random()
tal *= 10
tal = Math.floor(tal)

if(tal==0) {text="'Brilleb\346rere boller bedst'"}
if(tal==1) {text="'Det er livsfarligt at leve'"}
if(tal==2) {text="'Hvilken farve har ingenting?'"}
if(tal==3) {text="'En ny generation er p\345 vej ...'"}
if(tal==4) {text="'<B>gym'nasium</b><i> (lat., gr.)</i> De n\370gnes sted'"}
if(tal==5) {text="'Brilleb\346rere boller bedst'"}
if(tal==6) {text="'Det er livsfarligt at leve'"}
if(tal==7) {text="'Hvilken farve har ingenting?'"}
if(tal==8) {text="'En ny generation er p\345 vej ...'"}
if(tal==9) {text="'<b>gym'nasium</b><i> (lat., gr.)</i> De n\370gnes sted'"}

function rand_text() {
    document.write(text)
}
</script>
</head>
<body>
    <table border=2 cellpadding=10>
        <tr>
            <td><script language="JavaScript">rand_text();</script></td>
        </tr>
    </table>
</body>
</html>

Håber det kan bruges. Hvornår skal jeg ansættes, Michael?…LOL

/VH
Ole Clausen
Avatar billede meggert Nybegynder
15. januar 2000 - 09:55 #3
10-4 Ole!

Ansættelse - ja, det  må vi jo tale om... ;o)
Avatar billede thkrath Nybegynder
15. januar 2000 - 13:38 #4
Hmm. Det virker nu helt fint på http://casper.person.dk og om der står æ ø å kan ski da være lige meget - medmindre der bruges en ukompatibel browser...

Mit svar = dit svar - desuden havde jeg regnet med at meggert selv ville skrive en ny tekst ind.