Avatar billede heyn Nybegynder
29. juli 2013 - 09:12 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvad betyder dette?

Hej Eksperter

Vores webserver opfører sig på flere måder ikke som andre webservere.

En medarbejder har i tidligere tider bl.a. efterladt dette:

<IfModule mod_rewrite.c>
    RewriteEngine on
    RewriteRule    ^$    webroot/    [L]
    RewriteRule    (.*) webroot/$1    [L]
</IfModule>

Hvad betyder det?

Venligst Christian
Avatar billede MadsHaupt Juniormester
29. juli 2013 - 10:04 #1
Jeg ved ikke helt hvad det betyder, men det liner lidt programmeringsproget c, fordi der står mod_rewrite.c.
Avatar billede heyn Nybegynder
29. juli 2013 - 10:55 #2
Det syntes jeg jo også, men dels kan jeg ikke finde filen, og desuden har Apache vel ikke en C-compiler indbygget?

Det med c filen er egentlig ikke problemet. Det er hvad indholdet af <IfModule mod_rewrite.c> medfører der interesserer mig.

RewriteEngine on
RewriteRule    ^$    webroot/    [L]
RewriteRule    (.*) webroot/$1    [L]

Venligst Christian

P.s. Serveren kører på Linux
Avatar billede MadsHaupt Juniormester
29. juli 2013 - 11:55 #3
Hej ved heler ikke hvad det betyder, men jeg har prøvet af oversætte det på google.

Oversættelse:

Omskrive Søgemaskinen på
Omskrivningsregel ^ $ webroot / [L]
Omskrivningsregel (. *) Webroot / $ 1 [L]
Avatar billede michael_stim Ekspert
29. juli 2013 - 13:56 #4
Det er en .htaccess fil. Altså en slags konfigurationsfil til din Apache. Du kan f eks password beskytte en mappe, lave "fine" urler osv.
Avatar billede heyn Nybegynder
29. juli 2013 - 14:09 #5
Hej Michael

Ja det med configuration af Apache var jeg klar over.

Ang. det med fine url'er så begynder jeg bedre at forstå hvorfor siderne i vores localhost Apache tilgås på så underlig vis (argumenter i url angives ikke med URL?argument=et_argument)

Kan du tyde denne ifModule for mig?

Venligst Christian
Avatar billede heyn Nybegynder
30. juli 2013 - 08:54 #7
Arne:
Tak. Jeg tror jeg har løst et stort problem. Nu forstår vi bedre hvorfor vores localhost opfører sig så underligt. Vi troede en overgang nogle ansatte udviklere havde ændret i Mozillaens kode.

Smider du et svar?

MadsHaupt:
mod_rewrite.c er det Apache modul som gør det muligt at omskrive URL'en. Hvorfor modulet efterfølges af .c ved jeg ikke. Jeg syntes også det er forvirrende og tænkte ummiddelbart på gcc compileren.

Venligst Christian
Avatar billede arne_v Ekspert
30. juli 2013 - 18:18 #8
svar
Avatar billede arne_v Ekspert
30. juli 2013 - 18:20 #9
Jeg gaetter paa at de bruger navnet paa source koden som modul navn.

Hvis modul navn er  mod_rewrite.c saa er source code i  mod_rewrite.c.

Paa den maade er det nemt at finde source kode.