Avatar billede torben lind Forsker
25. juli 2013 - 13:20 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til excel 2010 størst til mindst sortering.

Hej allesammen.
Jeg har et problem som jeg håber nogle kan hjælpe mig med.
Jeg har et regneark der består af flere forskellige faner,en for hver måned og så har jeg en fane der opsummerer totaler.På dette total ark har jeg kolonne E der udgør salget totalt,alle produkterne står i kolonne A startende med nummer 1 og dernedaf.Jeg kunne godt tænke mig at lave en ny kolonne der vil fortælle mig hvilken produkter der indtil dato sælger bedst,altså en sortering efter hvor mange stk. der er solgt totalt til dato,startende med det største tal og sammenhængende produkt først.
Jeg håber det er til at forstå ellers kom tilbage og jeg vil prøve at uddybde det mere.
Med venlig hilsen.
Torben
Avatar billede sdh Mester
25. juli 2013 - 13:38 #1
Hvis du konverter dine data i hovedarket (arket med totaler) til en tabel (marker dataområde og tryk crtl+T - angiv at der er overskrifter) herefter kan du sorter lige så meget du vil.
Hvis du mener noget andet med dit spørgsmål må du meget gerne uploade din fil til gupl.dk hvis muligt (ej følsomme data)så vil jeg gerne tag et kig på det.
Avatar billede torben lind Forsker
25. juli 2013 - 13:57 #2
Hej sdh.
Tak for hurtig respons.
Det er jo som skrevet at kolonne E ændre sig dagligt,når jeg indtaster dagens salg i den pågældende måned.Derfor skal den nye kolonne jeg er intresseret i at lave,også kunne ændre sig dagligt(automatisk),da den skal være en form for "best seller den dag",det kan så ændre sig næste dag.Forstår du hvad jeg mener.
Torben
Avatar billede supertekst Ekspert
25. juli 2013 - 14:06 #3
Tror det ville hjælpe, hvis du kunne uploade filen eller en model heraf - eller fremsende via mail.

Ingen tvivl om, at det kan udføres pr. automatik - evt. via VBA.
Avatar billede torben lind Forsker
25. juli 2013 - 14:29 #4
Hej supertekst.
Har du et program hvor jeg kan uploade filen,så vil jeg prøve det,eller skal jeg bruge den mail der står under din profil.
Torben
Avatar billede supertekst Ekspert
25. juli 2013 - 14:33 #5
Hej Torben

Du er velkommen til at sende pr. mail (anført under min profil) / alternativt uploade til gupl.dk (nævnt under #1).

Gerne med lidt flere detaljer..
Avatar billede Thorp Praktikant
25. juli 2013 - 14:34 #6
Idé:

en kombination af EXCEL funktionerne PLADS (eller måske STØRSTE), SAMMENLIGN og FORSKYDNING tror jeg vil kunne løse dit problem.

1. Anvend PLADS til at danne rangeringen af dine produkter.
2. Anvend SAMMENLIGN til at finde placeringen af den største værdi
3. Anvend FORSKYDNING til at returnerer produktnavnet
Avatar billede torben lind Forsker
25. juli 2013 - 14:50 #7
Hej supertekst.
Jeg har sendt dig en mail og vil løbende følge op herinde på hvad der sker.
torben
Avatar billede supertekst Ekspert
25. juli 2013 - 14:56 #8
Ok..
Avatar billede supertekst Ekspert
25. juli 2013 - 17:27 #9
Dim antalRækker As Long
Private Sub Worksheet_Activate()
    beregnTop
End Sub
Private Sub beregnTop()
Rem Slet Gl. indhold
    Columns("H:I").Cells.ClearContents

    antalRækker = ActiveCell.SpecialCells(xlLastCell).Row - 1

    Application.ScreenUpdating = False

Rem opbyg Tavel af produktNavn og Antal
    For ræk = 3 To antalRækker
        Range("H" & ræk) = Range("A" & ræk)
        Range("I" & ræk) = Range("E" & ræk)
    Next ræk

Rem Sortering
    Range("H3:I" & antalRækker).Select
    ActiveWorkbook.Worksheets("TOTAL").Sort.SortFields.Clear
    ActiveWorkbook.Worksheets("TOTAL").Sort.SortFields.Add Key:=Range("I3:I" & antalRækker) _
        , SortOn:=xlSortOnValues, Order:=xlDescending, DataOption:=xlSortNormal
    With ActiveWorkbook.Worksheets("TOTAL").Sort
        .SetRange Range("H3:I" & antalRækker)
        .Header = xlGuess
        .MatchCase = False
        .Orientation = xlTopToBottom
        .SortMethod = xlPinYin
        .Apply
    End With

Rem Tilpasning af kolonne-bredde
    Columns("H:H").EntireColumn.AutoFit
    Range("H2").Select
End Sub
Avatar billede torben lind Forsker
25. juli 2013 - 17:55 #10
hej supertekst.
Jeg regner med at det er løsningen du har lagt ovenfor,så andre kan se det.
Det virker bare perfekt.
Mange tak for hjælpen.
Torben
Avatar billede supertekst Ekspert
25. juli 2013 - 17:56 #11
Ja - det er det.
Fint og selv tak.