Avatar billede Chenowen Nybegynder
25. juli 2013 - 10:02 Der er 12 kommentarer

Lås excel-ark med adgangskode

Hej Eksperter,

Er det muligt at sætte en adgangskode på et excelark, så man skal skrive koden for at komme ind i arket? Jeg har et ark hvor jeg har noget grundlag for nogle salgspriser, hvor der så refereres til dette ark fra andre ark. Jeg ønsker imidlertid ikke have folk kan se dataen i arket, med mindre de har en adgangskode.

Håber i kan hjælpe mig

- Jeppe
Avatar billede Thorp Praktikant
25. juli 2013 - 10:26 #1
Du gør følgende:

"Gem som" - Vælg Dropdown knappen "Funktioner" nederst til højre, og derefter "Generelle indstillinger...." - du kan nu angive en adgangskode til åbning af filen (og redigering).
25. juli 2013 - 10:26 #2
Filer->Gem som
Klik på Funktioner (nederst til venstre) og vælg Generelle indstillinger
Nu har du mulighed for at sætte passwords på projektmappen.
Avatar billede Chenowen Nybegynder
25. juli 2013 - 10:34 #3
Tak for svar, men det er ikke helt det jeg søger! Det er bestemte faner (skulle nok have kaldt det dette i stedet for ark i første omgang), som jeg ønsker der er kode på.. Altså man kan frit åbne selve filen og bevæge sig i enkelte faner, men nogle faner skal der kode på, før man får lov til at komme ind dem.. Er det muligt?
25. juli 2013 - 10:46 #4
Arkbeskyttelse findes under Filer->Oplysninger, Beskyt projektmappe, Beskyt aktuelt ark.
Avatar billede Thorp Praktikant
25. juli 2013 - 11:16 #5
jeg ville anvende "Beskyt projektmappestruktur" i stedet for "Beskyt ark".

Hvis du først skjuler dit ark (højreklik på fanen og vælg skjul) og dernæst anvender "Beskyt projektmappestruktur", så kan arket først vises når projektmappebeskyttelsen er fjernet.
Avatar billede Chenowen Nybegynder
25. juli 2013 - 13:48 #6
erikjuul jeg kan ikke rigtig finde fremgangsmåden i din kommentar. Jeg kører excel 2007, så tænker du måske kører en anden version? Thorp, din metode ville kunne fungere, men er det ikke muligt, at når man eksempelvis trykker på "ark1", så får man et vindue hvor man skal skrive en adgangskode, for at få adgang? Altså hvor fanen er synlig og ikke skjult?
Avatar billede Thorp Praktikant
25. juli 2013 - 14:19 #7
Du vil evt. kunne gøre følgende:

1. Opret en makro i "Denne_Projektmappe" der sikre at arket er skjult hver gang projektmappen åbnes.

Private Sub Workbook_Open()

Sheets("SkjultArk").Visible = False
ActiveWorkbook.Protect Password:="1234", Structure:=True, Windows:=False

End Sub

2. Dernnæst kan du oprette en anden makro som fjerner projektmappebeskyttelsen igen.

Sub FjernArkBeskyttelse()

My_Password = InputBox("Angiv adgangskode:")

ActiveWorkbook.Unprotect (My_Password)
Sheets("SkjultArk").Visible = True

End Sub

3. Sidste makro kan evt. aktiveres via en knap.
25. juli 2013 - 14:40 #8
Hvis du kører Excel 2007 skal Filer udskiftes med Office-knappen.
Resten er identisk.

Der er ingen standardfunktion, hvor du bliver bedt om at indtaste et password førarket vises. Du er nødt til at kombinere arkbeskyttelsen med en makro, der aktiveres.
Avatar billede Chenowen Nybegynder
25. juli 2013 - 15:01 #9
Makroen virker ikke, man kan frit bevæge sig mellem de enkelte faner! Er der andre ideer til hvordan mit spørgsmål kan løses?
Avatar billede Thorp Praktikant
25. juli 2013 - 15:11 #10
Hvilken fejlmeddelelse får du?
Avatar billede Chenowen Nybegynder
25. juli 2013 - 15:29 #11
Jamen jeg har fået det til at virke, jeg troede bare den første makro gjorde at arket var gemt når jeg åbnede, hvilket det ikke var.. Men har fået styr på det.. Men der findes ikke bare en "simpel" fremgangsmåde, lige som man kan sætte adgangskode på hele projektmappen, hvor man så også kan gøre det på en enkelt fane, uden man blander VBA ind over?
25. juli 2013 - 17:03 #12
Svaret er helt enkelt: NEJ!

Den mulighed findes ikke.