Avatar billede pedroso Nybegynder
15. juli 2013 - 23:53 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Pareto

Jeg har en tabel med en struktur som nedenfor. Jeg skal have summeret Stoptid pr. dag (evt. pr. time) så jeg kan lave et pareto diagram.

Kategori            Start                  Stoptid
A                  15-Jul-13 11:12:13      15
B                  15-Jul-13 11:11:13      14
C                  15-Jul-13 11:10:13      8
B                  14-Jul-13 11:09:13      25
A                  14-Jul-13 11:08:13      35
B                  14-Jul-13 11:05:13      23

Jeg har brug for data i dette format:

Dato              A        B          C
15-Jul-13        15        14          8
14-Jul-13        35        48          0

Kan man lave et view i det nederste format baseret på det øverste?
Avatar billede Slettet bruger
16. juli 2013 - 00:12 #1
Hvad med at bruge PIVOT:
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms177410(v=sql.105).aspx
Avatar billede pedroso Nybegynder
16. juli 2013 - 13:47 #2
Ja, tabellen skal jo drejes, det har du ret i. Jeg fandt selv ud af det. I SQL sprog hedder det åbenbart "normalisering", og det var der en funktion til. Koden endte med at se sådan her ud:

TRANSFORM Avg([StopTime])
SELECT MIN([Start]) AS [MinStart], MAX([Start]) AS [MaxStart]
FROM [dbo.qry_Events]
WHERE ( 0 = 1 )
GROUP BY  DATEPART("yyyy",[Start]), DATEPART("y",[Start])
PIVOT [DescriptionEnglish] IN
("3 Errors in a row","3 fault in row on acctual fixture","Change silicone","Circuit breaker tripped","Doors open","Emergency stop","Error welding equipment","Maxtime","No catheter","No Communication with PC","No compressed air","No needle in magasin","Pin not free","Position fault index table","Sum Alarm Frequency converter","Wrong orentation membrane")
Avatar billede pedroso Nybegynder
16. juli 2013 - 19:54 #3
TRANSFORM Avg([Stoptid])
SELECT MIN([Start]) AS [MinStart], MAX([Start]) AS [MaxStart]
FROM [dbo.qry_Events]
WHERE ( 0 = 1 )
GROUP BY  DATEPART("yyyy",[Start]), DATEPART("y",[Start])
PIVOT [Kategori] IN ("A","B","C")