Avatar billede Unicco Nybegynder
08. juli 2013 - 16:32 Der er 6 kommentarer

Telefon i selskabet

Hej eksperter,

Jeg overvejer at erhverve mig en telefon til mit eget personalfirma. Nogen der kender reglerne for at bruge telefonen til privat brug, samt om der stadig er multimediabeskatning - og i så fald, hvor meget det er årligt? Jeg vil gerne have undersøgt udgifterne tilknyttet med erhvervelsen.

Med venlig hilsen
Jimmi Nielsen.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
08. juli 2013 - 16:50 #1
Hej.

  Du skal selvfølgelig betale skat af det, hvis du bruger den privat. Det hedder ikke længere "multimedieskat" men "skat af fri telefon". Det er pt. 2500,- årligt og du kan se, hvordan reglerne er strikket sammen her http://www.danskerhverv.dk/Nyheder/Sider/Kort-Nyt-2012-Farvel-til-multimedieskat-goddag-til-skat-af-fri-telefon.aspx

De bedste hilsner
Avatar billede esendk Nybegynder
08. juli 2013 - 17:55 #2
Jeg tror der er bedst bare at have en seperat telefon, men det betyder jo meget hvad chefen/investorene/skattekontoret siger. Hvilken en skal du have, der er jo nogle som er mere Business egnede: http://versus.com/da/nokia-lumia-920-vs-sony-xperia-z
og nogle, der er mere privat egnede.
Avatar billede claes57 Ekspert
08. juli 2013 - 19:17 #3
hvis du vælger en dyr mobil med toppris abonnement, så er det meget svært at argumentere for, at det er til firmaet hvis du skal besvare opkald.
Jeg har (mine kunder ringer til mig) valgt at køre telefon 100% privat. Det er meget lettere, og skat kommer ikke forbi for at se bilag i tide og utide.
Avatar billede Unicco Nybegynder
08. juli 2013 - 21:35 #4
Tak for kommentarene, de er alle sammen værdsat. Grunden til at jeg gerne vil købe igennem firmaet, er for at undgå at føre pengene fra firmakontoen over til min privatekonto, og derved undgå den 40% beskatning. Ønsker selvfølgelig også at tingene skal bogføres legalt, så jeg undgår et eventuelt skattesmæk.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
08. juli 2013 - 22:23 #5
Så gå efter den "vandtætte" løsning: En firmamobil og en privat mobil. SKAT er ikke så krakilske længere - der skal selvfølgelig være en tro-og-love-erklæring på, at firmamobilen ikke bruges privat. Det er sjældent, at de overhovedet gider tage stikprøver for at kontrollere, at det rent faktisk foregår, som det skal og det giver jo i bund og grund ingen anledning til mistanke, når du så samtidig har et separat nummer til privat brug.
Avatar billede claes57 Ekspert
09. juli 2013 - 09:49 #6