Avatar billede yilar Nybegynder
02. juli 2013 - 17:13 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Problemer med 3g router og usb dongle fra Call Me

Har købt en 3g Router af mærket Asus WL-330N3G, som jeg ville bruge med min usb dongle fra Call Me (en Huawei E220).

Men jeg kan simpelthen ikke får det til at virke.

Jeg har indtastet rigtig APN (websp).
Jeg har indtastet rigtig dial number (*99#).
Jeg har prøvet med og uden pin.
Jeg har prøvet at opdatere firmwaren til routeren.

Men uanset hvad jeg gør virker det bare ikke.

Jeg har tjekket asus' hjemmeside og modemet skulle gerne være understøttet, det er det ihvertfald i Tyskland, Italien, Malaysia, Portugal og indonesien (Danmark står ikke på deres hjemmeside).
http://event.asus.com/2009/networks/3gsupport/#wl330n3g

Modemet blikker bare grønt med ca. 7-8 sekunders mellemrum, som om det bare vil vise at det er tændt. Det lyser ikke konstant som viser det har forbindelse.

Det virker fint når jeg blot benytter dongle i pc'en.

Håber der er nogle som kan hjælpe...
Avatar billede NielsErikK Juniormester
03. juli 2013 - 11:25 #1
Har du fint signal med dongle ?
Ellers kan det være din router ganske simpelt har problemer med at få forbindelse (prøv evt så at rykke den lidt rundt).

Hos mig kan jeg ha fuldt signal et sted, men flytter jeg dongle blot 40 cm er der intet signal.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
03. juli 2013 - 11:41 #2
Du bør også være obs på om du understøtter 2100 og 900 MHz båndet, eller kun det ene.
Du bruger nemlig netværkene fra Telia/Tele Nord.

Telenor er ligesom 3 og Telia midt i en opgraderingsproces, hvor selskabet genbruger 900 MHz frekvenser fra 2G netværket. Ved at benytter 900 MHz frekvenserne sammen med teleselskabets 3G netværk, så opnås en langt bedre dækning sammenlignet med de traditionelle 3G netværk, der benytter de noget højere 2100 MHz frekvenser.

....
...
2100 MHz i storbyen

I landets syv største byer benytter Telenor udelukkende 3G på 2100 MHz frekvenser.

http://kortlink.dk/cnk8
Avatar billede yilar Nybegynder
03. juli 2013 - 12:15 #3
Der er ikke noget problem med signalet, sidder i København såeh... Donglen virker som sagt fint når den sidder i computeren, men den vil ikke etablere forbindelse når jeg prøver med at sætte den i routeren og connecte.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
03. juli 2013 - 17:36 #4
Har du kontrolleret hvilke frekvensbånd din router kan håndtere (som tidligere skrevet).
Alt efter om du flytter dongle eller kun SIMkortet (til internt i router).

Hvis du har IPV6, så ved jeg ikke om det kan ha indflydelse i forhold til IPV4.
Avatar billede thov Forsker
03. juli 2013 - 17:48 #5
Har du HSDPA enabled ?
Sat adaptervalg til 'Auto' ?
Valgt udbyder ? ("3"/TDC/Orange).

Jeg har selv den lille router, og indtil videre er det kun en ZTE dongle som giver problemer (ustabilitet) - to Huawei adaptere kører fint.
Udbyderne - "3", Telia og Telenor - ingen problemer.
Avatar billede yilar Nybegynder
03. juli 2013 - 21:27 #6
HSDPA er enabled, har også prøvet de andre.
Adapter(modem) er prøvet med både Auto og E220/E156
Har prøvet med alle udbydere omend den kun ændrer på APN'en(?), som er websp ved Call me, har selvfølgelig også prøvet med manuelt og websp som apn.

Call me skulle gerne kører på Telia's net.

Hvordan finder jeg ud at hvilke frekvensbånd modemet kan håndtere og hvordan er det relevant, når modemet virker når jeg sætter det i computeren?

Har bestilt en ny TP ML-MR3020 router, nu må vi se om det virker eller jeg skal prøve med et nyt modem.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
04. juli 2013 - 14:18 #7
Frekvensbåndet er kun interessant hvis man flytter SIMkortet og ikke hele dongle (jeg googlede ikke din router for at se hvilke muligheder den havde).

Ja som jeg tidligere skrev vil du køre på Telia eller Telenor`s net (de har lagt de 2 net sammen).

Om du får IPV4 eller IPV6 kan du kontrollere mange steder, her er et...
http://www.myip.dk/
Avatar billede yilar Nybegynder
04. juli 2013 - 16:57 #8
Fik min TP MR-3020 i dag, og den virker super. Forstår stadigvæk ikke hvorfor den anden router (Asus WL-330N3G) ikke virkede, men det finder jeg vel aldrig ud af :-(
Avatar billede NielsErikK Juniormester
04. juli 2013 - 17:04 #9
Sikkert ikke, den KAN jo ha haft en defekt.
Avatar billede thov Forsker
04. juli 2013 - 18:10 #10
Ja - det samme kan adapteren.
Jeg flyttede SIM kortet fra en ZTE adapter over i en Huawei, som nu kører klippestabilt med den samme Asus router.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
04. juli 2013 - 18:37 #11
Enig #10.

Hovedsagen er han (og du) fik nettet op at køre.  :-)