Avatar billede denero Juniormester
17. juni 2013 - 15:36 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Flytning af makroer og userforms

Word 2010

Har fundet ud af at eksportere en fane fra pc1 til pc2. Hvordan får jeg nemmest tilhørende makroer og userforms, som ligger i normal dot på pc1, over på pc2. Det vil tage lang tid, at kopiere/flytte dem enkeltvis.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
17. juni 2013 - 16:32 #1
Du kan f.eks. gøre sådan:

1. Kopier den gamle Normal.dotm over på PC2. Giv filen et andet navn, f.eks. NormalOLD.dotm.

2. Start Word.

3. Vælg fanen Udvikler > Dokumentskabelon og klik på knappen Assistent.

4. I dialogboksen, som åbnes, klik på fanen Makroer.

5. I feltet "Makroer tilgængelig i" til _venstre_, vælg Normal.dotm (det er den Normal.dotm, der er i brug på PC2)

6. I feltet "Makroer tilgængelig i" til _højre_, klik på "Luk fil". Klik på knappen igen (hedder nu "Åbn fil". Find NormalOLD.dotm og åbn den.

7. I øverste liste til _højre_, klik på første makro i listen. Rul ned til bunden af listen, hold Shift nede og klik på sidste makro (så er alt valgt - men Ctrl+A virker ikke i listen).

8. Klik på "Kopier". Klik "Luk". Så er alle makroer, UserForms osv. kopieret.

9. Husk at vælge ja, hvis du bliver spurgt, om du vil gemme Normal.dotm, når du lukker Word.

Du kan også åbne den nye Normal.dotm direkte, før du starter pkt. 3. Så har du styr på, at du gemmer.
Avatar billede denero Juniormester
18. juni 2013 - 07:51 #2
Hej Lene

Vil det sige, at der så kun er tilføjet det (tilhørende makroer og userforms) fra pc1 til normal dot på pc2 og ikke overskrevet normal dot på pc2.

Hvis det nu drejer sig om flere pc´er, evt på netværk, - er der så en måde, at gøre det lettere på eks. ved fremtidige ændringer?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
18. juni 2013 - 09:42 #3
Ja, øvrige dele af Normal.dotm på PC2 bliver ikke rørt, men hvis der i forvejen findes makroer deri, kan der f.eks. opstå navnesammenfald mellem makroer - det skal rettes.. Jeg gik ud fra, at det var meningen, at Normal.dotm på PC2 ikke skulle overskrives. Men ud fra din forklaring havde jeg forestillet mig, at det bare var en enkelt PC, det handlede om.

Det kan godt lade sig gøre at lave en makro, som udfører det, jeg har beskrevet ovenfor, så det kunne automatiseres. Men det er ikke en god ide at bruge Normal.dotm til sådanne fælles sager til mange brugere. Lad brugerne have deres egen Normal.dotm.

Lav i stedet en separat skabelonfil (dotm), hvori de relevante makroer, fane(r), tastaturgenveje, ekstra knapper i Hurtig adgang, hurtige dele mm. er gemt, dvs. sørg for at gemme tilpasningerne i den pågældende skabelon. Distribuer så denne skabelon til alle relevante brugere og placer den i den mappe, der er defineret som Start-mappe i Word (sti i Word 2010 defineret via Filer > Indstillinger > Avanceret > Filplaceringer > Start).

Alle skabeloner, der placeres i Word's Start-mappe, virker som tilføjelsesprogrammer (add-ins) og indlæses automatisk ved start af Word, og evt. faner, tastaturgenveje, makroer mm. i en sådan skabelon stilles automatisk til rådighed for de dokumenter, man arbejder med i Word. Dog kan man godt indbygge restriktioner, som får noget til at være skjult mm.

Hvis Start-mappen sættes op som en placering, der er tillid til, er der ikke problemer med at afvikle makroerne.

Se lidt mere info her:
http://www.word.mvps.org/FAQs/MacrosVBA/DistributeMacros.htm
Avatar billede denero Juniormester
18. juni 2013 - 10:33 #4
Tak for det fyldestgørende svar og råd.

.....men hvorledes gemmer jeg:
1. Den fane jeg skal bruge
2. Makroer..
3. Userforms...

i min oprettede skabelon.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
18. juni 2013 - 11:35 #5
Du kan importere makroer og UserForms som forklaret i #1.

Mht. fanen: Du skrev fra starten, at du havde fundet ud af at eksportere/importere den. Det tyder på, at den er lavet via Word 2010s indbyggede funktionalitet til at oprette en ny fane. Info her:

http://office.microsoft.com/da-dk/word-help/tilpasse-bandet-HA010355697.aspx?CTT=5&origin=HA101850649

http://office.microsoft.com/da-dk/word-help/export-or-import-a-customized-ribbon-HA101850649.aspx

Men tilpasninger af båndet lavet på den måde overskriver andre tilpasninger. Derfor er det ikke nødvendigvis en god løsning.

Alternativ 1: Hvis du kan klare dig med ikoner i værktøjslinjen Hurtig adgang, kan du i den nye skabelon knytte makroerne til separate ikoner, som gemmes i den nye skabelon (du skal sørge for at vælge skabelonen oven over listen til højre i dialogboksen, hvor du tilpasser Hurtig adgang).

Alternativ 2: Oprette en fane fra bunden via XML og VBA. Et godt sted at starte er her:

http://gregmaxey.mvps.org/word_tip_pages/customize_ribbon_main.html

Jeg har ikke mulighed for at gå mere i detaljer her.
Avatar billede denero Juniormester
18. juni 2013 - 11:44 #6
Tak for det - jeg har fået noget at gå videre med. Lægger du et svar?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
18. juni 2013 - 11:55 #7
Velbekomme.