Avatar billede DV14 Nybegynder
12. juni 2013 - 10:04 Der er 15 kommentarer

Ny PC med win8

Jeg har købt en ny bærbar og superhurtig. Men der er installeret win8 på den. Det har givet mig en del (flere) grå hår. Udover alt det spil og mobilfokus, så kan det åbenbart ikke fungere i mit netværk med 2 andre pc-ere der har win7.
Jeg har derfor købt et win7 mere som jeg så ville udskifte med. Her starter så min udfordring.
Jeg kan simpelthen ikke finde ud af at få dette installeret. Har ændret i bios, så den skulle boote i drev.(virker ikke)
Har så forsøgt at læse et hav af hjemmesider om how to do - uden resultat.
Er der en menneskeven herinde, som kan hjælpe mig - jeg vil allerhelst formatere HDD så jeg slipper for alt det nymodens legepjat og får en arbejdsmaskine ud af det :-)
Arne
Avatar billede NielsErikK Juniormester
12. juni 2013 - 10:09 #1
Først skal du være obs på om der findes drivere til win7 (et jævnligt problem med pcer solgt med win8).

Så skal du sikre dig at din win7 ikke er en upgrade version.

Ønsker du at fuldstændig slette din HDD, så kan et program som killdisk bruges.

PS. Win8 burde fint kunne køre i netværk med Win7 pcer.
Avatar billede Blandy Praktikant
12. juni 2013 - 12:01 #2
Hvis du har fået en dvd med windows 7, skal du smide den i dit dvd drev og starte din laptop. Ofte kan bios selv finde ud af at se der er en bootable dvd i drevet, men ellers skal du ind og sætte boot-order/boot-sequenze i din bios. Did dvd drev skal bare stå som nr 1 eller øverst i rækken. (afhængig af hvordan bios brugfladen er designet).

Så burde installationssystemet starte op.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
12. juni 2013 - 12:51 #3
#2
Har du overhovedet læst det spørger skriver ??

Har ændret i bios, så den skulle boote i drev.(virker ikke)

Det gør vist alt i din post overflødig.  ;-)
Avatar billede DV14 Nybegynder
12. juni 2013 - 13:46 #4
Det er ikke en upgrade win7
Det virker som om, at win8 er uangribeligt. Ka heller ikke få dit forslag om at lave en bootdisk via Activ kill disc til at virke. Hjælp er det mig der er blevet for kalket i 1. sal?

Add 2# læs venligst et spørgsmål før du giver dig ud som verdensmester!
Arne
Avatar billede grantland Novice
12. juni 2013 - 13:58 #5
Hvilket mærke har pcen du har købt?,

De fleste producenter har lavet så du kan trykke på bestemt tast så får du en boot menu hvor du kan vælge hvilket drev der skal bootes fra.
Avatar billede DV14 Nybegynder
12. juni 2013 - 14:05 #6
Via F2 i opstart kan jeg komme ind til bios (og andre) Her har jeg naturligvis rette så den skulle boote fra diskdrev. Det virker bare ikke :-(
Arne
Avatar billede grantland Novice
12. juni 2013 - 14:17 #7
det er derfor jeg gerne vil vide hvilket mærke pcen er, da man kan gå en boot menu uden at skulle i bios påde fleste pcer.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
12. juni 2013 - 16:03 #8
Jeg har mistanke om du har problemer med:
Secure Boot in UEFI.
http://technet.microsoft.com/en-us/windows/jj737995.aspx

Da jeg ikke har personlig erfaring med det, kan jeg desværre ikke vejlede dig, kun pege dig i måske rette retning...
http://www.eightforums.com/tutorials/17058-secure-boot-enable-disable-uefi.html
Avatar billede NielsErikK Juniormester
12. juni 2013 - 16:12 #9
http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2417361,00.asp
Avatar billede NielsErikK Juniormester
12. juni 2013 - 16:13 #10
Samme link som i #9
Eksperten kan ikke klare lange link.
http://kortlink.dk/ckha
Avatar billede DV14 Nybegynder
13. juni 2013 - 09:22 #11
Hej Niels Erik
Dit svar er faktisk en vejledning til det jeg søgte - jeg vil i aften sammen med en ekspert følge dette. Tak!
Avatar billede NielsErikK Juniormester
13. juni 2013 - 11:18 #12
Glæder mig at jeg kunne pege dig i den rigtige retning.
Avatar billede ormolog Nybegynder
13. juni 2013 - 18:21 #13
Hvis dine bestræbelser i aften ikke bærer frugt så undersøg om ikke din harddisk er oprettet med en GUID partitions tabel - hvis det er tilfældet så kræver det en lidt anden fremgangsmåde som man normalt anvender
Iøvrigt virker Windows 8 udmærket i LAN sammen med andre operativsystemer
Avatar billede DV14 Nybegynder
26. august 2013 - 08:24 #14
Jeg / vi har opgivet. Maskinen er tilsyneladende låst i BIOSen - eller ?
Det er komplet umuligt at "få lov" til at skifte styresystemet. PS jeg er nu på et kvalificeret grundlag i stand til at sige. Win8 - det er livet for kort til!
Arne
26. august 2013 - 08:49 #15