Avatar billede zerohero Nybegynder
13. august 2001 - 22:54 Der er 30 kommentarer og
2 løsninger

Delphi vs. OS

Nogle venner og jeg sad og diskuterede om man kunne lave et operativt styresystem med Delphi...

Jeg ved godt at laangt de fleste OS (Hvis ikke alle)er lavet med C/C++...

Men spørgsmålet er om det overhovedet er muligt... og i så fald hvordan?

(IKKE FORDI AT JEG HAR TÆNKT PÅ AT GÅ I KRIG MED DET!!!)
Avatar billede ziron Nybegynder
13. august 2001 - 22:56 #1
man kan lave alt med delphi, uuuuuuu :-)

/ZIRON
Avatar billede winjounior Nybegynder
13. august 2001 - 22:57 #2
Du skal ind og kunne konfigurere memory osv. under startup, samt lave noget boot-session... Det kan sikkert (ikke??) lade sig gøre - men for fanden hvor ville jeg nødigt lægge mig ud med det...

//WInJounior

PS* Debugger styrer :)
Avatar billede martinlind Nybegynder
13. august 2001 - 23:15 #3
Det kan du godt, du må bare ikke benytte andre funtioner end dem du har til rådighed i den bios, også de delphi funktioner der ikke benytter WinAPI\'et. Du kan lave det samme i delphi som du kan i C/C++, men C\'s klasse bib. er nok større og ikke så afhængig af api\'et, ( der er jo nogen der elsker at opfinde den dybe talerken igen ( C-folket ))

/Martin
Avatar billede martinlind Nybegynder
13. august 2001 - 23:17 #4
Lavede for mange år siden en boot-rekord til disketter så den kune boote fra hd, selv om der sad en disk i a, det som alle bios\'er har indbygget nu om stunder, det lavede jeg i TP55, og lidt asm.
Avatar billede ziron Nybegynder
13. august 2001 - 23:19 #5
martin >> nørd nørd nørd :-) måske er vi andre også lidt :-)

/ZIRON
Avatar billede stone Forsker
14. august 2001 - 00:11 #6
gå bare i gang, vi mangler en konkurrent til microsoft$$$$$
:)

Avatar billede jelzin101 Praktikant
14. august 2001 - 00:20 #7
jeg har engang lavet et bootstrap prog. i maskinkode :)
Avatar billede borrisholt Novice
14. august 2001 - 08:45 #8
martinlind>> Hvis du kan finde det gamle kode vil jeg da gerne se det ....

Jens B
Avatar billede martinlind Nybegynder
14. august 2001 - 09:49 #9
JB >> jeg er sku ikke sikker på jeg har det mere, det var tilbage i 89-90, så det er lige et par år siden, men hvis jeg falder over det, skal jeg prøve at huske på det.
Avatar billede cyberlsn Nybegynder
14. august 2001 - 16:57 #10
Det er ikke muligt at lave et OS i Delphi.
Det kan ikke lade sig gøre.
Delphi bruger Windows-componenter og derfor er dit program afhængig af Windows.

Hvis du undlader at bruge  Windows-komponenter, er dit program afhængig af DOS.

CyberLSN
Avatar billede borrisholt Novice
14. august 2001 - 18:38 #11
cyberlsn>> Sikke dog noget ævl. Jeg er ikke helt sikker på om Delphi kan lave en  boot-rekord. Men resten kan du fint lave i Delphi ..

Jens B
Avatar billede martinlind Nybegynder
14. august 2001 - 22:40 #12
Man kan sagtens lave et OS i delphi, det er helt op til den der skriver delphi kode hvad man vil \"gøre\" sig afhængig af.

cyberlsn>> Lad være at udtale dig om noget du ikke ved noget om.

Avatar billede zerohero Nybegynder
14. august 2001 - 23:51 #13
OK - spørger lidt dumt men hvad er principperne for en boot-record?

Hvis man godt kunne tænke sig at prøve delphi i DOS - hvordan gør man så? Bare et lille nemt/sjovt eksempelt ville være glimragende (gerne med lidt grafik)...

Kan man bruge OpenGL i Dos-Applications ligesom med Windows?

Et lille bonus-spørgsmål... :-))
MartinLind taler om ASM - jeg har set det blive omtalt nogle sjældne gange her på eksperten - Hvad er det for et sprog? og i hvilke situationer er det nødvendigt (hvis det er nødvendigt)?
og hvad fordele/ulemper ved ASM?

ZeroHero
Avatar billede delphi Nybegynder
15. august 2001 - 10:51 #14
ASM er en forkortelse for Assembler, hvilket er meget nært beslægtet med maskinkode eller om du vil: det \"rene sprog\" en CPU kører.  ASM kode oversættes til maskinkode med et Assembler program.  Med en DisAssembler kan man gå den anden vej, således at man laver en, fx., EXE-fil om til en række Assembler instruktioner - dette kan iøvrigt gøres selvom programmet oprindeligt blev skrevet i fx. Delphi.

Uanset CPU type, så består alle assembler sprog af en større eller mindre mængde forskellige kommando ord (instruktioner), der typisk dækker over ret simple operationer, fx. \"flyt indhold af register x til memory addresse yyy\" eller \"Hvis forrige instruktion gav negativt resultat, så hop til adresse zzz og fortsæt eksekvering fra denne adresse\".
Som det ses er instruktionerne relativt simple - specielt set i forhold til en enkelt delphi instruktions linie, der typisk udløser tusinder af ASM instruktioner.

ASM/Assembler er ikke noget specifikt sprog, idet hver enkelt CPU har sin egen variant af ASM - Således er der forskel på instruktionssættene selv inenfor de enkelte CPU typer der benyttes i PC-kompatible computere, også selvom CPU\'erne er fra samme firma.  En Intel Pentium har således flere instruktioner end en Inteh 80486.  Det er dog sådan, at alle PC-compatible processore bygger på et fælles sub-sæt af instruktioner, hvorved de er kompatible nok til fx. at kunne køre samme operativsystem og programmer - det er ligesom det, der ligger i ordet kompatibel.

Fordelene ved Assembler:
  - Hurtigere eksekvering og mindre memory forbrug: Højniveau sprog som Delphi - og for den sags skyld C/C++ - gør brug af standard biblioteker, har indbygget range checks, tager mange parameter typer etc.  Selv om nogle af disse ting typisk kan optimeres, med hensyn til hastighed og memory forbrug, så KAN de være langsommere end rutiner i Assembler.  Jeg skriver KAN: Jeg har prøvet at lave nogle snævre løkker i Delphi og så set på maskinkode (assempler) outputtet fra compileren - og måttet indrømme at det faktisk var smartere lavet end den test assembler procedure jeg havde lavet ;)  Det er vel i sidste ende et spørgsmål ASM programørens dygtiighed og rutine.
  - Et program skrevet i en hver form for højniveausprog vil slæbe en releativt stor runtime pakke med i EXE-filen (eller som selvstændige DLL\'er).  Run-Time pakken indeholder en masse tin som måske eller måske ikke bliver brugt i det aktuelle progra, fx. at kunne læse og skrive data til/fra en disk fil.  Hvis dette ikkke benyttes i programmet er det overflødigt.  Et program skrevet i ASM kode vil typisk ikke indeholde mere end det som er skrevet i programmet.
  - Nogle ting kan simpelt hen kun lade sig gøre i Assembler, typisk meget maskinnære ting, dvs. device drivere til styring af visse hardware kredsløb, eller OS-nære rutiner så som visse service rutiner.
  - Portabilitet: Det er nemt at oversætte ASM koden fra en type CPU til en anden, selv CPU typer der er fjernt beslægtede.

Ulemper:
  - Der skal som sagt MANGE instruktioner til selv simple ting.  Har man fx. en 8 bits CPU og man ønsker at kunne gange to 32 bits værdier, oplever man hurtigt at skaulle lave en function på 50-100 linier.
  - ASM programering kan være uoverskueligt - på det punkt minder det om BASIC - med masser af Jumps og Calls (GOTO\'s og GOSUB\'s) til forskelllige labels.  Helt vildt bliver det hvis man arbejder med et disassemblet program, idet alle labels her er erstattet med kryptiske, forløbende numre, fx. L0001: i stedet for: SendRS232Char:
  - Man skal tænke på alting selv, fx. range checks etc., som højniveau compilere normalt klarer for dig.

Der er sikkert mange flere ulemper/fordele - spring ind hvis i har et bidrag....

Peter
Avatar billede martinlind Nybegynder
15. august 2001 - 11:03 #15
Mht. Delphi ASM genereing, skal du nok stå tidligt op, hvis du skal hamle op med den.

Mht. til Delphi og Dos, tror jeg nok du skal helt tilbage til Delphi1 for at få en IDE du kan bruge til DOS, men hvis du vil skrive kode til dos, bruger du også et OS ( DOS = Disk Operativ System ), så hvis det var et OS du ville lave, skal du IKKE benytte dig af anden hjælp en den du kan få fra BIOS ( Basic Input Output System ), som er den rom du har sidende i din maskine, og som du kommer ind i når du går ind i din masikine setup.

/Martin
Avatar billede zerohero Nybegynder
15. august 2001 - 14:45 #16
delphi>> 1000 tak for din meget beskivende forklaring af asm.
- Hvis du ligger inde med et lille eksempel med asm, kunne det være sjovt at se nærmere på det (gerne et der kan sammenlignes med et Delphi eksempel - det behøver absolut IKKE at være ret langt)

Det er nu ikke meningen at jeg vil lave et OS i Delphi!!! Men jeg synes bare at det ville være en interresant tanke at vide om det kan lade sig gøre med Delphi...og det lader hvist til at folk mener at det kan det...

ZeroHero
Avatar billede borrisholt Novice
15. august 2001 - 14:47 #17
Det gør jeg da ...

Function GetCheckSum (const FileName : TFileName) : Integer;
var
  F : File of Integer;
  Fsize : Integer;
  Buffer : Array [0..500] of Integer;
begin
  FileMode := 0;
  AssignFile ( F , FileName);
  Reset ( F );
  Seek ( F , FileSize ( F ) div 2);
  Fsize := FileSize( F )-1-FilePos( F );
  if Fsize > 500 then Fsize := 500;
  BlockRead ( F, Buffer, Fsize);
  CloseFile ( F );
    asm
      xor eax, eax
      xor ecx, ecx
      lea edx , Buffer
    @again:
      add eax, [edx + 4*ecx]
      inc ecx
      cmp ecx, fsize
    jl @again
      mov @result, eax
    end;

Jens B
Avatar billede martinlind Nybegynder
15. august 2001 - 14:48 #18
Du kan finde asm eks. i delphi\'s rtl bib. masser af delphi func. er skrevet i asm, som delphi forøvrigt også supporter.
Avatar billede zerohero Nybegynder
15. august 2001 - 15:01 #19
Borrisholt>> 1000 tak for dit eksempel. Jeg kan godt se at Delphi koden læser fil og finder størrelse og position men hvad gør asm koden?
Avatar billede martinlind Nybegynder
15. august 2001 - 15:05 #20
Henter Checksum, ser det ud til, som du sikkert kan se kan man referre til var\'s i sin asm kode, en lille delphi specialitet.
Avatar billede zerohero Nybegynder
15. august 2001 - 15:11 #21
aha... så asm koden gør nøjagtigt det samme som delphi koden (er lidt langtsom i optræk her i varmen :-))
Avatar billede delphi Nybegynder
15. august 2001 - 15:52 #22
Forestil dig følgende simple kode:

procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
Var
  x : integer;
  y : Integer;
  Z : Integer;
begin
  x := 1;
  y := 2;
  z := x + y;
  ShowMessage(\'Z = \' + IntToStr(Z));
end;

Delphi oversætter ovenstående til følgende ASM kode:
Unit1.pas.33: begin
00442EDC 55              push ebp
00442EDD 8BEC            mov ebp,esp
00442EDF 83C4E4          add esp,-$1c
00442EE2 33C9            xor ecx,ecx
00442EE4 894DE8          mov [ebp-$18],ecx
00442EE7 894DE4          mov [ebp-$1c],ecx
00442EEA 8955EC          mov [ebp-$14],edx
00442EED 8945FC          mov [ebp-$04],eax
00442EF0 33C0            xor eax,eax
00442EF2 55              push ebp
00442EF3 68532F4400      push $00442f53
00442EF8 64FF30          push dword ptr fs:[eax]
00442EFB 648920          mov fs:[eax],esp

Unit1.pas.34: x := 1;
00442EFE C745F801000000  mov [ebp-$08],$00000001

Unit1.pas.35: y := 2;
00442F05 C745F402000000  mov [ebp-$0c],$00000002
Unit1.pas.36: z := x + y;
00442F0C 8B45F8          mov eax,[ebp-$08]
00442F0F 0345F4          add eax,[ebp-$0c]
00442F12 8945F0          mov [ebp-$10],eax

Unit1.pas.36: ShowMessage(\'Z = \' + IntToStr(z));
00442F15 8D55E4          lea edx,[ebp-$1c]
00442F18 8B45F0          mov eax,[ebp-$10]
00442F1B E8A44BFCFF      call IntToStr
00442F20 8B4DE4          mov ecx,[ebp-$1c]
00442F23 8D45E8          lea eax,[ebp-$18]
00442F26 BA682F4400      mov edx,$00442f68
00442F2B E8680CFCFF      call @LStrCat3
00442F30 8B45E8          mov eax,[ebp-$18]
00442F33 E810FCFFFF      call ShowMessage
00442F38 33C0            xor eax,eax
00442F3A 5A              pop edx
00442F3B 59              pop ecx
00442F3C 59              pop ecx
00442F3D 648910          mov fs:[eax],edx
00442F40 685A2F4400      push $00442f5a
00442F45 8D45E4          lea eax,[ebp-$1c]
00442F48 BA02000000      mov edx,$00000002
00442F4D E89E09FCFF      call @LStrArrayClr
00442F52 C3              ret
00442F53 E90C04FCFF      jmp @HandleFinally
00442F58 EBEB            jmp TForm1.Button1Click + $69

Unit1.pas.38: end;
00442F5A 8BE5            mov esp,ebp
00442F5C 5D              pop ebp
00442F5D C3              ret

Bemærk, at det egentligt kun er linierne:

Unit1.pas.34: x := 1;
00442EFE C745F801000000  mov [ebp-$08],$00000001
.
00442F30 8B45E8          mov eax,[ebp-$18]
00442F33 E810FCFFFF      call ShowMessage

Der udfører hvad der svarer til de fire linier mellem Begin og End.  Resten er noget mere eller minder (mest mindre) overfødigt fyld, så som at sætte stacken op til de benyttede parametre (bl.a. den skjulte \"Self\" værdi) og variable (x, y og z).

Hvad du ikke ser, er at der andre steder i dit program ligger nogle data, bl.a. til texten \'Z = \'.

Hvad der bør være åbenlyst er, at ASM kode fylder mere og består af mere \'primitive\' instruktioner end for et højniveau sprog - og så er de benyttede Intel 80x86 instruktioner endda temmeligt complexe i forhold til så andre processor typer, dvs. RISK CPU\'er.

Peter
Avatar billede jelzin101 Praktikant
15. august 2001 - 18:11 #23
RISC = Reduced instruction set.

CISC = Complex ins.............  <- alm processor.
Avatar billede borrisholt Novice
16. august 2001 - 09:51 #24
zerohero  >>

Lad mig forklare .. Pascal koden springer vi over ...

Function GetCheckSum (const FileName : TFileName) : Integer;
var
  F : File of Integer;
  Fsize : Integer;
  Buffer : Array [0..500] of Integer;
begin
  FileMode := 0;
  AssignFile ( F , FileName);
  Reset ( F );
  Seek ( F , FileSize ( F ) div 2);
  Fsize := FileSize( F )-1-FilePos( F );
  if Fsize > 500 then
    Fsize := 500;
  BlockRead ( F, Buffer, Fsize);
  CloseFile ( F );
    asm
      xor eax, eax //NULSTILL  eax det skal bruges til at tælle sammen i
      xor ecx, ecx //NULSTILL  ecx det skal bruges til at holde vores tælle variabel
      lea edx , Buffer //Put adressen på Buffer over i edx registeret.
    @again: //En label vi kan hoppe til  PRÆCIS magen til en label i pascal (Ikke at forveksle med TLabel)
      add eax, [edx + 4*ecx]
//En integer fylder 4 BYTE (32 bit) så hvis vi skal have fat i Et eller andet element i vores
//Buffer array ligger det på adressen Starten af array + (4*Nummeret på elementet)
//Adressen på starten af arrayet ligger i edx registeret. Vores tæller variabel er ecx så
//regnestykket hedder edx + 4*ecx. Da vi ikke skal have adressen men der der ligger på adressen
//stopper vi det hele ind i []. Det hele bliver stoppet over i eax.
      inc ecx //tæl  ecx op med 1 (inc er en forkortelse af increase)
      cmp ecx, fsize  //sammenlign (cmp er en forkortelse af compare)
    jl @again //hvis ecx < fsize  så goto again lablen vi satte før (jl er en forkortelse af Jump less)
      mov @result, eax //kom resultater af vores tællen sammen over i result
    end;

Fidusen ved at tælle sammen på denne måde er at hvis tallet vi ligger sammen bliver forstor til at være i en integer ja så øber tælleværket bare over.

Funktionen beregner en checksum af en fil !

Jens B
Avatar billede borrisholt Novice
16. august 2001 - 15:28 #25
zerohero>> Du spurgte efter hvornår man kan/skal anvende Assembler ...

Du skal anvende Assebmler til ting der ikke er implemteret på forhånd, fx hvis du vil måle CPU Speed, eller få PC Speakeren til at sige lyde :

Her har du et eksemple til måling af CPU Speed :

Function GetCpuSpeed : Real;
Function IsCPUID_Available : Boolean;assembler;register;
  asm
    PUSHFD               {direct access to flags no possible, only via stack}
    POP    EAX              {flags to EAX}
    MOV    EDX,EAX    {save current flags}
    XOR    EAX,$200000    {not ID bit}
    PUSH    EAX        {onto stack}
    POPFD        {from stack to flags, with not ID bit}
    PUSHFD        {back to stack}
    POP    EAX        {get back to EAX}
    XOR    EAX,EDX    {check if ID bit affected}
    JZ      @exit    {no, CPUID not availavle}
    MOV    AL,True    {Result=True}
    @exit:
  end;

const
  Delay = 500;

var
  TimerHi, TimerLo: Integer;
  PriorityClass, Priority: Integer;
begin
  Result:=0;
  if not IsCPUID_Available then Exit;
  PriorityClass := GetPriorityClass(GetCurrentProcess);
  Priority := GetThreadPriority(GetCurrentThread);

  SetPriorityClass  (GetCurrentProcess, REALTIME_PRIORITY_CLASS);
  SetThreadPriority (GetCurrentThread,  THREAD_PRIORITY_TIME_CRITICAL);

  SleepEx(10, FALSE);

  asm
    db $0F
    db $31          { $0F31 op-code for RDTSC pentiun instruction returns a 64 Bit Integer}
    mov TimerLo, eax
    mov TimerHi, edx
  end;

  SleepEx(Delay , FALSE);

  asm
    db $0F
    db $31 { $0F31 op-code for RDTSC pentiun instruction returns a 64 Bit Integer}
    sub eax, TimerLo
    sbb edx, TimerHi
    mov TimerLo, eax
    mov TimerHi, edx
  end;

  SetThreadPriority (GetCurrentThread,  Priority);
  SetPriorityClass  (GetCurrentProcess, PriorityClass);
  Result := TimerLo / (1000 * Delay);
end;

Det er skrevet som en blandning af Assembler og Delphi. som du ser kan man i Delphi have \"rene\" assembler funktioner ....

Det der med PC Speakeren finder du her :
  http://www.eksperten.dk/spm/28251

JEns B
Avatar billede zerohero Nybegynder
16. august 2001 - 15:42 #26
BorrisHolt>> Hvordan fanden ved du alt det!!! (måløs :-)) Jeg mener det er da komplet umuligt at vide de forskellige koder til assembler. Er det bare noget du ved????
Avatar billede borrisholt Novice
16. august 2001 - 15:46 #27
zerohero  >> Man læser en bo og så er man klog ...
Avatar billede delphi Nybegynder
16. august 2001 - 19:05 #28
Der er nu ikke så utrolig svært at kunne ASM, idet sproget(ne) er meget logisk opbygget.  Der er således tale om, at alle instruktioner kan opdeles i en håndfuld kategorier eller to.  Fx. sidder jeg lige nu og laver et assembler program til en Atmel processor.  Med hensyn til antallet af instruktioner, er det en rimelig simpel processor - det fede ved den er at den har indbygget RAM, Flashrom, I/O porte, RS-232 osv. osv.  Dvs. et helt computer system er stort set indbygget i en enkelt kreds, hvilket passer fint til den aktuelle opgave, hvor jeg skal styre et kamera, via RS-232 (VISCA), fra nogle potentiometre og switche.  Printet kræver tre kredse: en CPU, en A/D-converter, som kunne være indbygget i CPU\'en hvis jeg havde valgt en anden model i serien - men den har jeg ikke på lageret) samt en strømforsynings dims....
CPU\'ens instruktions sæt er opdelt i 4 grupper:
I parentes er de oftest anvendte talt med i hver kategori (dækker 99% af alle opgaver).

Aretmetic and Logical instructions: (28)
  Instruktioner til matematiske operationer, så som...
    - Additioner:  ADD, ADC, ADI.  Bemærk de starter med AD
    - Subtraction: SUB, SUC, SUBI.  Starter alle med SU eller SB.
    - Multiplication: MUL, MULS, FMUL.  Tydeligt, ik\'?

  eller logiske instruktioner så som:
    - Logisk AND: AND, ANDI
    - Logisk OR:  OR, ORI
    - Set/Clear: SER (Set register), CLR (Clear Register)

Branch Instruction: (38 - Atmel CPU\'er er stærke mht. Brach)
  Instruktioner der hopper til andre steder i programmet,
  oftest afhængigt af status af et eller flere flag.
  - RJMP: Jump  (Goto)
  - RCALL, CALL, ICALL: Forskelige udgaver af Call (GoSub)
  - RET, RETI: Return fra subroutine eller Interrupt routine.
  - CP, CPI: Compare instruktioner, der som resultat sætter status flag.
  - BRCC, BRCS: Branch if carray clear (-set).  Hop hvis carry flag...
  - BREQ: Branch if equal flag set (depends on previous (compare) operation)
  - BRNE: Branch if not equal flag set (-- do --)

Data transfer Instructions: (39)
  Instruktioner der flytter data, dvs. en 8 eller 16 bits værdi, fra et
  register, memory adresse,I/O port eller direkte værdi til et register,
  memory adresse eller I/O port.
  - MOV: Move.  Kopier indhold af et register til et andet.
  - LD : Load.  Læs indhold af memory adresse ind i et register.
  - ST : Store. Det modsatte af Load.
  - IN, OUT: Flyt indhold til/fra register fra/til I/O port.

Bit and Bit-test instructions: (31)
  Instruktioner som arbejder med eller sammenligner enkelte bits i et
  register.  I denne gruppe findes, sjovt nok, også instruktioner til
  Rotate og shift af hele registre (burde efter min mening høre til
  de logiske operationer, som fx. AND, OR eller CLR).
    - ROR: Rotate bits i register Right, Bit 7 = carry, Carry = Bit 0
    - LSR: Logic shift right, Bit 7 = 0, Carry = bit 0.  (= x/2!)
    - ROL: Rotate bits i register left, Bit 0 = carry, Carry = Bit 7
    - LSL: Logic shift left, Bit 0 = 0, Carry = bit 7.  (= x*2!)
    - SEN, CLN: Set eller Clear Negativ status flag.
    - SEC, CLC: Set eller Clear carry flag.
    - SBI, CBI: set eller Clear enkelt bit i et register.

Som det fremgår af ovenstående, så er ASM sproget i sig selv egentligt blot et spørgsmål om at sætte sig ind i ~100 instruktioner (antal afhænget se\'følig af CPU typen), hvoraf langt de fleste er på 3 bogstaver og er opdelt i meget enslydende betegnelser, således at de er rimeligt nemme at huske.  Fx. er det nemt at huske at BREQ står for BRanch if EQual.

Langt mere problematisk er det at hitte ud af de rigtige programerings modes.  Dette er fordi at den \"samme\" instruktion kan forståe på flere måder, typisk op til 5-7 stykker, afhængigt af hvilke registre der er benyttet og hvorledes de er beskrevet.  Dette er som regel et problem i forbindelse med instruktioner der involverer memory adresser, for eksempel:

LD R10, R27  ; Load indholdet af den memory adresse, der er indeholdt
              ; i register 27, ind i register nr. 10.

LD R10, R27+  ; Load indholder af den memory adresse, der er indeholdt
              ; i register 27, ind i register nr. 10.  Forøg derefter
              ; indholdet af reister 27 med 1.

LD R10, [R27] ; Load indholdet af den memory adresse, der er indeholdt
              ; i den memory adresse, som er indeholdt i register 27,
              ; ind i register 10.  (= et tabel opslag).

Dette var tre forskelige modes, Direct, Direct with post-increment og Indirect. I alle tilfælde er det en Load instruktion.

Håber ikke det forvirrer for meget, men nu vil jeg sq hjem....

PS: vi ses på Lørdag i Århus - nogen af os....

Peter
Avatar billede delphi Nybegynder
16. august 2001 - 19:06 #29
>> PS: Jens, hvad er det for en BO man skal læse og hvorlænge finder han sig i det? ;)
Avatar billede ugge Nybegynder
24. august 2001 - 12:40 #30
Delphi\'s inline asm understøtter vist ikke alle de instruktioner som er nødvedige for kontesk-skift.
Avatar billede delphi Nybegynder
24. august 2001 - 13:04 #31
Delphis inline assembler understøtter, så vidt jeg ved, det fulde ASM sæt fra Intels CPU\'er.  Selv hvis dette skulle vise sig ikke at være tilfældet, så kan man bruge de \"gamle\" Turbo Pascal inline commandos, hvor man indsætter de rå hex-/maskinecodes....  Den virker ALTID!

Peter
Avatar billede zerohero Nybegynder
25. august 2001 - 18:09 #32
1000 tak for alle jeres svar og kommentare...

ZeroHero