Avatar billede bungi Novice
03. juni 2013 - 12:56 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Formatere fra windows 8 til vista freeze

Hej! Jeg har for noget tid siden købt ny bærbar og installeret windows 8 på den. Herefter fandt jeg så ud af at der skal installeres en anden version først, som den kunne opgradere fra.

Nu har jeg så prøvet at få installeret vista på, men under opstart stopper den ved "windows is loading files...".

Den starter fint op ved normal tilstand, det er kun hvis jeg prøver at boote fra dvden.

specs:
Processor: Intel(R) Core(TM) i7-3630QM @ 2.40Ghz 2.40Ghz
Ram: 8 GB
Systemtype: 64 bit
HD: Intel SSD 180gb
+ ekstra harddisk (Ikke ssd)
Grafik: Geforce GTX 660M
Avatar billede claes57 Ekspert
03. juni 2013 - 13:31 #1
prøv at nulstille bios.
Avatar billede bungi Novice
03. juni 2013 - 14:25 #2
Det har jeg ikke lige prøvet før. Hvordan kan man gøre det?
Avatar billede claes57 Ekspert
03. juni 2013 - 14:45 #3
der kan sidde en lille switch i fx batteri-rummet. Det står i brugervejledningen.
Ellers skriv mærke/model så vi har noget at gå efter.
Avatar billede bungi Novice
03. juni 2013 - 18:47 #4
Det er en bærbar fra mmvision. Men jeg tror lidt min garanti ryger hvis jeg åbner den op. Så må jeg nok prøve kundeservice :P
Avatar billede claes57 Ekspert
03. juni 2013 - 19:08 #5
den skal ikke åbnes udover det lovlige - men har du ikke nærmere data (modelnavn) - ellers se i brugervejledningen under 'reset bios'

Nulstillingen af bios er fordi win8 skriver til nyere bios med at det er indlæst, og windows kan ikke gå tilbage til lavere versioner. Så når den er nulstillet så skal du køre direkte på dvd med vista - maskinen må ikke startes fra harddisk før dvd'en er kørt ind.
Avatar billede bungi Novice
03. juni 2013 - 21:23 #6
Jeg får det lige undersøgt til i morgen
Avatar billede bungi Novice
04. juni 2013 - 21:53 #7
okay, jeg kiggede i manualen, hvor der ikke stod andet end standard brug af bios. Herefter søgte jeg lidt mere på nettet og fandt et program kaldet !Bios, som burde kunne gøre det.

Jeg fandt også en video på nettet, men der blev bærbaren total skilt ad, så jeg prøver lige med noget software først.
Men jeg prøver først i morgen eller overmorgen, afhængig af hvornår jeg har tid :P
Avatar billede claes57 Ekspert
05. juni 2013 - 09:07 #8
du kunne også ringe til mmvision, og få at vide, hvor bios nulstilles.
!bios nulstiller kun et evt password for at få adgang til bios - den resetter ingen andre værdier.

Under boot, kan du ikke trykke på noget (se på skærmteksten F2/esc/del eller andet) så du kan tilgå bios. I bios-programmet er der også en reset mulighed.
Avatar billede bungi Novice
05. juni 2013 - 09:17 #9
"Under boot, kan du ikke trykke på noget (se på skærmteksten F2/esc/del eller andet) så du kan tilgå bios. I bios-programmet er der også en reset mulighed."

Er det rigtigt! Det ville klart være en del lettere! Jeg prøver lige ad i aften.
Avatar billede claes57 Ekspert
05. juni 2013 - 09:40 #10
hvis/når du resetter bios, så vil maskinen genstarte - allerede på det tidspunkt skal vista-dvd være sat i, så den starter på den. Den må ikke starte i win8.
Avatar billede bungi Novice
05. juni 2013 - 20:02 #11
Fordi at windows 8, vil ændre indstillingerne tilbage igen - Det skal jeg nok huske :)

Skal jeg ikke bare give point med det samme? Hvis jeg har flere spørgsmål, kan jeg bare skrive igen
Avatar billede claes57 Ekspert
05. juni 2013 - 20:14 #12
læg bare et svar selv for at lukke dette. Så har du point til næste spg.
Avatar billede bungi Novice
05. juni 2013 - 22:32 #13
Jammen mange tak da :)!
Og mange tak for hjælpen!
Avatar billede bungi Novice
18. august 2013 - 15:12 #14
Så har jeg endelig fået prøvet metoden, undskyld det tog så lang tid. Desværre er problemet stadig det samme. Jeg har prøvet at ændre flere ting i bios også, for at prøve lidt forskelligt, men stadig uden held.