Avatar billede joshin Nybegynder
31. maj 2013 - 10:08 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Lave en sum på baggrund af unike dateoer (Excel 2010)

Jeg har et dynamisk udtræk der bl.a. indeholder to kolonner: "dato" og "timer".
Eks.:

Jeg vil gerne lave et udtræk hvor jeg får en kolonne med unikke datoer, og en med summen af de timer der er på datoen.
Eks.:

jeg er kørt helt fast...
Avatar billede anedi Ekspert
31. maj 2013 - 10:35 #1
Kopier alle datoer over i en anden kollonne.

Overstreg alle datoer og Vælg "Data"-båndet.
Vælg Fjern dubletter under datoværktøjer. Så har du kun unikke datoer tilbage.

Ud for den enkelte dato indsættes formelen:
=Sum.hvis(A:A;d2;B:B) - vel og mærke hvis d er den kolonne dine unikke datoer står i.

Hvis du bare vil have talt, hvor mange timer der optræder på den enkelte dato, bruges istedet
=tæl.hvis(A:A;d2)

Se eksempel her: http://gupl.dk/697094/

Vh
Anedi
Avatar billede joshin Nybegynder
31. maj 2013 - 11:10 #2
Det ser rigtigt nok ud, men jeg leder efter en mere dynamisk løsning, hvor den nye "tabel" opdateres når datakilden opdateres, uden at man skal i gang med at copy/paste o.lign.
Avatar billede sdh Mester
31. maj 2013 - 11:25 #3
Jeg vil benytte mig af en pivottabel - så slipper du for at kopier hver gang der er en ny dato:

http://gupl.dk/697097/
Avatar billede anedi Ekspert
31. maj 2013 - 12:40 #4
Ellers prøv at indsætte denne formel i celle d2:

=HVIS.FEJL(INDEKS($A$2:$A$1000;SAMMENLIGN(0;FREKVENS(HVIS(EKSAKT($A$2:$A$1000;TRANSPONER($D$1:D1));SAMMENLIGN(RÆKKE($A$2:$A$1000);RÆKKE($A$2:$A$1000));"");SAMMENLIGN(RÆKKE($A$2:$A$1000);RÆKKE($A$2:$A$1000)));0));"")

Indtast den som en matrix-formel (dvs. stil dig i cellen og tryk ctrl+shift+enter)

Træk den herefter nedad.

Formlerne for sum.hvis og tæl.hvis som ovenfor.
Avatar billede joshin Nybegynder
31. maj 2013 - 12:44 #5
En pivot var svaret, takker
Avatar billede Slettet bruger
31. maj 2013 - 16:41 #6
Til anedi (og andre)

Må jeg foreslå at du trykker på "Se preview" før du opretter et indlæg og konstaterer at en formel ikke delvis "klippes over" fordi den ikke kan stå på én linje, og hvis det er tilfældet da dele formlen over flere linjer.

Hans