Avatar billede thadarkside87 Nybegynder
30. maj 2013 - 19:52 Der er 4 kommentarer

problemer med eksamens opgave i programmering i VBA

Hej alle
Jeg står med det problem at jeg har en eksamens opgave i VBA som jeg ingenting forstår af. jeg kunne rigtig godt bruge noget hjælp til det eftersom jeg bare ikke kommer videre lige meget hvor meget jeg læser på det.
opgaven går ud op at jeg skal lave en procedure, der skal hedde IndsætData, i VBA, som kan indsætte antallet af handler og det samlede salg for er givet postnummer en givet uge i skemaet i Excel-dokumentet som bliver navngivet som "Salg". Disse 4 værdier skal parameteroverføres til proceduren.Desuden står der at Man kan gå ud fra, at både postnummeret og ugen findes i skemaet i forvejen. Hvad gør jeg? er helt lost.
m.v.h
helena
Avatar billede finb Ekspert
30. maj 2013 - 22:26 #1
Er det sdu ?
Vis os opgaven på gupl.dk
Avatar billede thadarkside87 Nybegynder
30. maj 2013 - 22:42 #2
ja det er sdu, HA linjen :)
Avatar billede thadarkside87 Nybegynder
30. maj 2013 - 22:45 #3
Jeg har oploadet filen (pdf) på den side du skrev. Den er navngivet som IT for erhvervsøkonomer.
Avatar billede finb Ekspert
02. juni 2013 - 08:02 #4
Hints:

Dim med sigende navne, så du nemt kan orientere dig selv.

Definér de ranges (set rangeNavn=(startcelle;slutcelle)), du skal arbejde i, giv dem navne, der er meget oplysende for dig selv, for man bliver nemt forvirret.
Eksempel:
For each celleB in kolonneB
  if.......
Next celleB

Lav Inputbox, der høster data fra brugeren, gerne med validering, så fx postnummer altid < 10.000

Du kan bruge DoWhile postnummer =
eller Array, men array er mere besværligt.
og sumif ugeNummer =

Modularisér, så du får mange små-makroer og dermed bevarer overblikket:
Modul1: Find postNummer
Modul2: Find ugeNummer

Senere kan du i hovedproceduren bare kalde modulet:
call Modul1
call Modul2
-call er ikke nødvendig, du kan nøjes med at skrive:
Modul1
Modul2
-Men skriv call, så du selv ved, hvad du gør.

Start nu, det er ikke ekstremt svært, men tager meget længere tid, end du tror.