Avatar billede mohammed1111 Nybegynder
30. maj 2013 - 16:32 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Youtube copyright

Hej
Nu ved jeg godt at man ikke må ligge orginale sange af berømte kunstnere ud på youtube. Men hvad hvis man skifter pitchen en smule? så er det ikke den helt originale jeg ligger ud. Er det så stadig ulovligt?
Hvis dette er ulovligt, må man så ligge en chipmunk version af sangen?
Avatar billede XsenGaming Nybegynder
30. maj 2013 - 17:04 #1
Det er ikke ulovligt men heller ikke lovpligtig. Så længe at du ikke er TGN partner må man gerne ligge sådan noget ud. hvis du er må man ikke:)

Håber at du kunne bruge det!
-David
Avatar billede mohammed1111 Nybegynder
30. maj 2013 - 17:15 #2
Tak for svaret ;) Må jeg få en forklaring på hvad TGN konkret er for noget?
Avatar billede chalde Seniormester
30. maj 2013 - 20:55 #3
§2 i ophavsretsloven:
Ophavsretten medfører, med de i denne lov angivne indskrænkninger, eneret til at råde over værket ved at fremstille eksemplarer af det og ved at gøre det tilgængeligt for almenheden i oprindelig eller ændret skikkelse, i oversættelse, omarbejdelse i anden litteratur eller kunstart eller i anden teknik.
https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=129901
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. maj 2013 - 21:15 #4
Jeg skulle også mene det var ulovligt... - hvis man skal offentliggøre noget, skal det være 100% eget værk, jvf. den nævnte lovtekst.

Det accepterede svar er derfor IKKE korrekt.
Avatar billede mohammed1111 Nybegynder
31. maj 2013 - 19:59 #5
tak for jeres svar...
Er det stadig ulovligt hvis sangen er i Chipmunk version? Derved er det jo ikke den originale sang jeg ligger ind på youtube...
Avatar billede mohammed1111 Nybegynder
31. maj 2013 - 20:03 #6
Der er også musik videoer af fx medina.. så jeg forstår ikke helt hvorfor man ikke må ligge en lyrik video el. chipmunk version...
Avatar billede chalde Seniormester
31. maj 2013 - 20:26 #7
#5+6 Som der står:
i oprindelig eller ændret skikkelse

Og der ligger ualmindeligt meget på Youtube som bryder ophavsretsloven, men det gør den ikke mindre gældende.
Avatar billede mohammed1111 Nybegynder
31. maj 2013 - 21:17 #8
Ok tak for svaret! ;) jeg har et større indblik på det nu... Jeg troede nemlig, at når man ændre på det originale materiale, har man lov til at tilføj det på youtube...
Beklager, ville mægtig gerne have givet dig point, men jeg var vist lige for hurtig på knappen med pointgivning...
Jeg har lige det sidste spørgsmål...
Må man godt lave et cover og derefter sætte det ind på youtube? Med den originale instrumental version
Avatar billede ole_madsen Ekspert
03. juni 2013 - 11:18 #9
Vi kan også tilgå den anden vej...

Du må lægge alt ud, du selv har lavet. Har du selv lavet et cover (fra bunden af), må du selvfølgelig også lægge det ud.

Alt andet er ulovligt, med mindre du har fået lov af "rettighedshaveren".

Så hvis vi snakker instrumentalmusik, kræver det:
1. Dem der har lavet musikken, har givet tilladelse.
2. Dem der spiller instrumenterne har givet tilladelse.

Der findes dog en 70 års forældelsesgrænse. 70 år efter en forfatter er død, gælder ophavsretten ikke længere på de ting, han har lavet. Derfor må du eks. gerne bruge gamle melodier, hvor det er over 70 år siden forfatteren døde. Men man skal stadig have tilladelse fra dem, der har indspillet musikken - eller selv indspille den.
Avatar billede XsenGaming Nybegynder
18. juni 2013 - 18:05 #10
Det betyder at man kan tjene penge på det man laver, f.eks. så er der nogen der heder The Yogscast, de tjener penge på det så de må ikke tjene penge på f.eks. en remix uden at have fået lov til at bruge den originale.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. juni 2013 - 09:20 #11
Du må heller ikke publicere andres materiale, selv om du ikke tjener på det. Ingen forskel her.
Men du står væsentlig dårligere i en retssag hvis du har tjent på andres materiale.