Avatar billede larsgrau Forsker
28. maj 2013 - 16:51 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

sortere signede/faldende

Hej

Jeg har en forespørgsel hvor jeg har en masse koloner den henter jeg op i en formular en post af gangen. Jeg vil så gerne have at man kan vælge en kolone og sige den skal sortere stigende, men næste gange skal det være en anden kolone som man skal sortere stigende, og det skal være brugerne som vægler hvilken kolonne som der skal sorteres, når han skal bruge denne forespørgsel. Kan dette lade sig gøre og hvis ja hvordan ?

Den kolonner som der er, er følgende:
Dato / Time / Name / Adresse
Avatar billede terry Ekspert
28. maj 2013 - 20:07 #1
Not sure if this has any relevance
"den henter jeg op i en formular en post af gangen."

If your using a continuous form and the query is the record source then I would assuem you can use the Order By property to change what field is used to sort th records.
Avatar billede larsgrau Forsker
29. maj 2013 - 08:18 #2
hvis jeg kigge er SQL stringen står der til sidst

Ordre by main.date

Det jeg godt kunne tænke mig er at der hvor date står, at den tager date / time / Name / Adresse fra en drop-down boks, og sætter in der, for så kan brugeren selv vælge

kan det lade sig gøre ?
Avatar billede fdata Forsker
29. maj 2013 - 12:03 #3
Du kunne jo vælge at ændre forespørgslens SQL udtryk, når brugeren har valgt sorteringsfelt.
Altså: I din dropdowns AfterUpdate/EfterOpdatering hændelse lægger du:

CurrentDb.QueryDefs("DinQuery").SQL="SELECT ... ORDER BY " & DitSorteringsfelt

Derefter skal du nok køre en Requery på din Form, som vel er baseret på forespørgslen.
(du har ikke helt klart beskrevet, hvordan du kalder posterne frem)
Avatar billede larsgrau Forsker
29. maj 2013 - 15:52 #4
Jeg har sat dette ind i min formular åben i VBA

me.orderbyno = true
me.orderby = forms!formular1!tekst10
Avatar billede terry Ekspert
29. maj 2013 - 18:19 #5
isnt your solution the same as what I suggested ?

"the Order By property to change what field is used to sort th records. "
Avatar billede fdata Forsker
29. maj 2013 - 22:18 #6
terry >> Jeg tror at point-tildelingen er en smutter fra spørgerens side. Vil du have pointene?
Avatar billede terry Ekspert
30. maj 2013 - 17:53 #7
if it were pints then I would but not a big issue with points, you keep them fdata :-)

Just hope Lars makes a note ....
Avatar billede fdata Forsker
30. maj 2013 - 22:25 #8
LOL :O)

(I already knew your attitude towards points but I thought it was polite to ask)
Avatar billede terry Ekspert
31. maj 2013 - 09:36 #9
:-) have a good weekend