Avatar billede ossys Mester
24. maj 2013 - 09:02 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Flytte fokus mellem flere DBGrids via tastaturet

Jeg har i en hovedform 3 DBGrids med 3 forskellige (dog afhængige) tabeller, som alle er åbne.

Hvordan flytter jeg med tastaturet fokus mellem disse grids med samtidig adgang til den pågældende tabel!

Jeg bruger i øjeblikket musen til flytte fokus, men har brug for at kunne det samme vis tastaturet.
Avatar billede MADOlsen Forsker
24. maj 2013 - 10:53 #1
Det er vel bare at sætte en OnKeyDown (eller OnKeyUp) event på de forskellige DBGrids.

Noget i stil med:

procedure TForm1.DBGrid1KeyDown(Sender: TObject; var Key: Word; Shift: TShiftState);
begin
  if Key = VK_DOWN then
    DBGrid2.SetFocus
  else if Key = VK_UP then
    DBGrid3.SetFocus;
end;
Avatar billede 2Mida Praktikant
24. maj 2013 - 11:40 #2
#1 har ret, men jeg ville bruge OnKeyDown på formen, så virker det selvom Grids ikke har focus
Avatar billede ossys Mester
24. maj 2013 - 18:00 #3
Jeg har prøvet med onKey men jeg få ikke fat i den tilhørende tabel og jeg kan ikke se hvor fokus er?
Avatar billede 2Mida Praktikant
25. maj 2013 - 09:08 #4
Hvis du bruger formens OnKeyDown skal du huske at sætte KeyPreView til true

Har du noget kode exempel?
Avatar billede ossys Mester
26. maj 2013 - 00:42 #5
2Mida  #4

Så fungerer det! Tak!
Hvordan får jeg givet dig dine point??
Avatar billede 2Mida Praktikant
26. maj 2013 - 09:02 #6
Du beder fedeko og jeg om at lægge et svar som du accepterer med point til hver - du skal ikke selv bruge svar funktionen
Avatar billede MADOlsen Forsker
10. juni 2013 - 08:33 #7
Du snupper bare pointene, 2Mida (hvilket du jo også allerede har gjort :-)), da dine svar var til klart størst hjælp.

Er glad for, at du fik det til at virke, ossys :-)