Avatar billede heyn Nybegynder
16. maj 2013 - 16:03 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Om anvendelse af argv i switch, og hvordan man overfører den til en funktion

Hej Eksperter

Jeg har et program hvor man skal tilføje 2 argumenter argv[1]  argv[2].

Indtil nu har jeg brugt tal, og så giver det jo ingen problemer i et switch statement. Jeg skal bare skrive switch (atoi(argv[1]))

Nu er der virkelig mange muligheder for argv[1] og der vil sikkert komme flere i fremtiden, så jeg ville gerne for overskuelighedens skyld vælge på en tekst.
F.eks. hvis argv[1] er lig med "open" at jeg så kan skrive
case: "open".

Men jeg kan jo ikke skrive switch (argv[1]) da argv[1] er en pointer. Istedet må jeg lave en lang række af else if (!strcmp("transaction",argv[1])), og det ser ikke særlig overskueligt ud.

Endnu mere kompliceret bliver det hvis argv[1] = "admin" for så er der yderlig mange muligheder for værdien af argv[2].

Derfor ville jeg også gerne have en funktion i a la
function case_admin(argv[2])
som varetager denne specielle situation.
Men hvordan overfører man argv[2] i funktionen?

Kender nogen en måde til at gøre en streng til et unict tal?

Christian
Avatar billede arne_v Ekspert
16. maj 2013 - 16:21 #1
Jeg ville nok:
* definere en enum
* lave en funktion som konverterede streng til enum via if og strcmp
* lave switch paa enum
Avatar billede heyn Nybegynder
16. maj 2013 - 17:12 #2
Jeg har faktisk allerede en defineret
typedef enum ADMIN_E
{
    ADMIN_ENDOFDAY = 1,
    ...
} FLX_ADMIN_FUNCTION;

Disse er trods alt ret sigende for hvilken funktion det er.
Mit problem har bare været at jeg ikke kender tricket til hvordan jeg vælger
FLX_ADMIN_FUNCTION admin_func = ADMIN_END_OF_DAY

hvis argv[2] = "ADMIN_END_OF_DAY"

El. mere generelt

Hvordan jeg får lavet argv[2] om til en konstant af typen FLX_ADMIN_FUNCTION

Christian
Avatar billede arne_v Ekspert
16. maj 2013 - 17:20 #3
nestede if saetninger med strcmp
Avatar billede arne_v Ekspert
17. maj 2013 - 01:58 #4
FLX_ADMIN_FUNCTION admin_func;
if(strcmp(argv[2], "ADMIN_END_OF_DAY")==0)
{
    admin_func = ADMIN_END_OF_DAY;
} else if(strcmp(argv[2], "FOOBAR")==0)
    admin_func = FOOBAR;
...
Avatar billede heyn Nybegynder
17. maj 2013 - 09:19 #5
OK - Jeg slipper ikke for if else if else if else ...
Der findes altså ikke noget trick hvormed man kan bruge en tekststreng som nøgleværdi i et array som kan i PHP.

I PHP ville jeg jo bare have lavet et array
$func = array( "ADMIN_END_OF_DAY" => 1, ... )

Christian
Avatar billede segmose Nybegynder
17. maj 2013 - 22:20 #6
Hvis du vil lave sådan noget så skal du nok kikke på

std::map

for tekst skal du dog også lave en compare da den ellers bare ser på pointeren.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. maj 2013 - 23:21 #7
I C skal det laves selv. Men det kan man godt.

I C++ er der flere muligheder.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. maj 2013 - 02:07 #8
Hvis antallet er fast kan du lave et trick via en macro.
Avatar billede heyn Nybegynder
25. juni 2013 - 08:24 #9
Tak. Smider du et svar?
Avatar billede heyn Nybegynder
25. juni 2013 - 08:25 #10
P.s. - Du har været mig til stor hjælp. Nu er jeg ved atter at få lidt styr på C. Vi laver sluttest en af dagene.
Avatar billede arne_v Ekspert
25. juni 2013 - 14:36 #11
svar