Avatar billede Rulif Nybegynder
16. maj 2013 - 12:08 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Excel, beregning af middelværdier m.fl. betingelser/kriterier

Hej

Håber der er nogen derude, som kan hjælpe mig med denne udfordring.

I dette regneark ( http://gupl.dk/696413/ ), er der i første ark en række data for dyr (alder, vægt m.v.)
I ark to vil jeg gerne trække månedsvis gennemsnit ud for data.

Der ønskes i ark to:

A-1)
celle C4 (ark 2) = gennemsnit for kolonne D (ark 1), under betingelse af
dato i celle C5 (ark 1) falder indenfor den angivne mdr. i celle B4 (ark 2)
Der er tale om løbende kronologi - altså måned og år (
dvs. der er ønskes forskellige gennemsnit for ex 7. mdr. 2011 og 7. mdr. 2012:

A-2)
-tilsvarende ovenfor-
celle D4 (ark 2) = gennemsnit for kolonne E (ark 1), under betingelse af
dato i celle C5 (ark 1) falder indenfor den angivne mdr. i celle B4 (ark 2)

B)
celle E4 (ark 2) = gennemsnit for kolonne J (ark 1), såfremt begge følgende betingelser er opfyldt:

a) dato i celle G5 (ark 1) falder indenfor den angivne mdr. i celle B4 (ark 2)
b) alder i kolonne H er indenfor intervallet 77-119

C)
celle F4 (ark 2) = gennemsnit for kolonne O (ark 1), såfremt alle følgende betingelser er opfyldt:

a) dato i celle L5 (ark 1) falder indenfor den angivne mdr. i celle B4 (ark 2)
b) alder i kolonne H er indenfor intervallet 77-119
c) alder i kolonne M er indenfor intervallet 300-370

/HC
Avatar billede sdh Mester
16. maj 2013 - 13:17 #1
Se nedenstående link for løsning:

http://gupl.dk/696417/

Interval i alder er lavet som til og med. Ellers skal = tegn fjernes hvis start og slutværdi ikke skal medtælle.
Avatar billede Rulif Nybegynder
16. maj 2013 - 13:50 #2
Hej sdh

Tak for hurtigt og kompetent svar.

Mvh. Rulif
Avatar billede sdh Mester
16. maj 2013 - 13:54 #3
Velbekommen
Avatar billede sdh Mester
16. maj 2013 - 15:35 #4
Hermed fil med de sidste ændringer for celle G4 (ark2):

http://gupl.dk/696418/
Avatar billede Rulif Nybegynder
17. maj 2013 - 09:21 #5
Super, tak for det.

Måske du kan svare mig på følgende:
Hvorledes angive jeg alderskriterier i særskilte celler (frem for at taste værdier i formlerne)?

Det ser ikke ud til at virke såfremt jeg blot erstatter fx talværdien 77 med fx cellenavn p8 (hvor der er angivet værdien 77)
Avatar billede sdh Mester
17. maj 2013 - 10:51 #6
Hvis du angiver værdien i f.eks P8 - så skal du blot udskifte dit kriterie ">=77" med ">="&P8.