Avatar billede Chenowen Nybegynder
08. maj 2013 - 20:11 Der er 6 kommentarer

Intervaller genererer tekst

Hej Eksperter,

Jeg sidder og skal lave et excelark, hvor der er nogle forskellige produkter der er forbundet med et bestemt interval. Eksempelvis skal produkt A vælges, hvis eksempelvis temperaturen ligger mellem 0 og 10 grader, produkt B vælges hvis den ligger mellem 11 og 15 osv. Man skriver eksempelvis temperaturen ind i A2, og hvis temperaturen er sat til 13, skal teksten "Produkt B" fremkomme i eksempelvis B2, idet 13 er indeholdt i intervallet for produkt B (11-15). Findes der en måde hvorpå man kan gøre dette i excel?

Derudover ønsker jeg at vide, at hvis man har forskellige produkter der overlapper hinanden i intervallet, om der så kan genereres to eller flere celler med teksten på de produkter der kan knyttes til den valgte værdi? Evt. gennem en VBA?

Mvh.

Jeppe
Avatar billede Slettet bruger
08. maj 2013 - 20:47 #1
For eksempel:

=LOOKUP(A2;{0;11};{"A";"B"})

(jeg mener den hedder SLÅ.OP i dansk version)

Hans
Avatar billede Chenowen Nybegynder
08. maj 2013 - 21:25 #2
Tak for svaret Hans.
Funktionen virker til simple eksempler synes jeg, men hvis jeg eksempelvis har 100 produkter, med 100 forskellige intervaller bliver den meget omstændig synes jeg. Jeg har ihvertfald ikke haft succes med eksempelvis at "trække" de nedre værdi i intervallet, men de skal påføres manuelt + produktnavne skal skrives manuelt! Eller er det bare mit excel der fejler?

Hvis der er flere intervaller der indeholder den samme værdi, så kan den heller ikke anvendes? Så kan der måske laves med VBA?

Jeppe
Avatar billede kim1a Ekspert
08. maj 2013 - 22:33 #3
Vlookuop (lopslag på dansk) kan lave et opslag der tager en "afrundet" værdi.

Så skal du bare have en tabel der angiver dine intervaller skrevet som:
Grader - Produkt
0 - produkt A
10 - produkt B

Når du så laver vlookup'en skal du sørge for at skrive sand/true som sidsteargument, derved slår den f.eks. 9 grader op til  produkt A.

Jeg er dog lidt usikker på om den kan finde på at afrunde og finde nærmeste - i så fald kunne en støttekolonne med en round funktion måske fungere?
Avatar billede Slettet bruger
09. maj 2013 - 03:04 #4
Hvad er der galt med for eksempel følgende:

I A2 har du din opslagsværdi.
I B2:B6 har du talllene 0, 11, 16, 21, 26
I C2:C6 har du A, B, C, D, E

=LOOKUP(A2;B2:B6;C2:C6) virker fint for mig.

Udvid selv kolonne B og C til de 100 produkter.

Hans
Avatar billede natkatten Mester
09. maj 2013 - 17:01 #5
Der er som altid i Excel mange måder at gøre ting på. Jeg er ikke 100 procent sikker på, hvad du mener, når du skriver, at du ønsker at kunne vise, hvis et interval indeholder den samme værdi.

Men under alle omstændigheder har jeg i det uploadede eksempel leget lidt med et par forskellige tilgange, som gør brug af funktionerne INDEKS, SAMMENLIGN og SUMPRODUKT.

http://gupl.dk/696063/
Avatar billede Chenowen Nybegynder
17. juni 2013 - 22:19 #6
Hej natkatten,

Undskyld det sene svar, har været lidt afskåret fra denne opgave, men er nu vendt tilbage :-)

Det ark du har uploaded er lige præcis den tankegang jeg efterlyser, og det er en spændende skabelon du har lavet, som jeg helt bestemt vil arbejde videre med.. Jeg har imidlertid svært ved at forstå din formel under fanen "temperaturopslag 2" også under opslagsværdi 2? Hvad skal fx ændres hvis jeg nu vil have en opslagsværdi 3, hvis du forstår, altså hvordan vil en sådan formel se ud?

Håber du stadig er frisk på at hjælpe

- Jeppe