Avatar billede heyn Nybegynder
08. maj 2013 - 09:43 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvordan splitter man en multiline textfil ind i et array

Hej Eksperter

Jeg har en tekstfil conf.txt der indeholder forskellige oplysninger om konfigurationen af mit program. Hver oplysning sin linie.

Hvordan læser man teksten ind i et array af strenge hvor ny linie splitter.

I PHP ville jeg bare indlæse filen og anvende noget i stil med explode.

Men hvordan med C? Både indlæsning og splitning giver mig problemer.

Christian
Avatar billede heyn Nybegynder
08. maj 2013 - 12:29 #2
Hvordan definerer man et array af string pointers når man ikke ved i forvejen hvor store el. hvor mange strengene er?
Avatar billede bufferzone Praktikant
08. maj 2013 - 12:37 #3
Uden at have tænkt det fuldstændigt igennem, men hvad med at gennemføre funktionen i to iterationer.

Første run definerer arrayet, næste run populerer det.
Avatar billede heyn Nybegynder
08. maj 2013 - 14:50 #4
Jeg fik vist ikke udtrykt spørgsmålet helt klart. Det er en tekst fra en fil der skal indlæses i et array.

Jeg nåede frem til følgende løsning:

#include  <stdio.h>

//char text[1000 + 1]; // Tekstfil maa max have 1000 karakterer. 1001 = EOF
char textline[50];
char textlinearr[50][50];
FILE *textfile;
int num_of_lines = 0;
int num_of_chars = 0;
int num_of_char_in_line = 0;
int i;
int ch;

int main(void){

  textfile = fopen("splitline.txt","r");
  while ((ch = fgetc(textfile)) != EOF){
    if (ch != '\n'){
      textlinearr[num_of_lines][num_of_char_in_line] = ch;
      num_of_chars++;
      num_of_char_in_line++;
    }
    else {
      num_of_char_in_line = 0;
      num_of_lines++;
    }
  printf("Number of caracters = %d including space and new line caracters\n",num_of_chars);
  printf("Number of lines = %d\n",num_of_lines);

  return(0);
}

Christian
Avatar billede heyn Nybegynder
08. maj 2013 - 14:51 #5
Ps Der er 'finere' løsninger med komplicerede char* arrays men det havde jeg ikke tid til :)
Avatar billede heyn Nybegynder
08. maj 2013 - 14:52 #6
PPS Og husk fclose()
Avatar billede arne_v Ekspert
08. maj 2013 - 15:28 #7
C eller C++ ?

I C++ kan du bare bruge en vector<string> til at gemme alle linier - baade vector og string er dynamiske med laengde.

I C vil det kraeve lidt mere.

En mulighed er et 2D array med dimensioner MAX_LINES x MAX_LINELENGTG.

En anden mulighed er en double linked list af linier som allokeres udfra linie laengden (fgets er nok bedre end fgetc).
Avatar billede arne_v Ekspert
09. maj 2013 - 03:51 #8
C++ snippet:

    vector<string> all;
    ifstream f("noget.dat");
    while(!f.eof() && f)
    {
        string line;
        getline(f,line);
        all.push_back(line);
    }
Avatar billede arne_v Ekspert
09. maj 2013 - 03:54 #9
C snippet:

  FILE *fp;
  fp = fopen("noget.dat", "r");
  while(fgets(line,sizeof(line),fp))
  {
        /* brug line */
  }
  fclose(fp);