Avatar billede hanloven Mester
07. maj 2013 - 14:08 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

Tilgå IP camera via nettet.

Hej alle.

Jeg er ved at installere 2 IP kameraer og vil gerne ha mulighed for at komme i forbindelse med dem via internettet, udefra.

Jeg ved at der findes eks. noip.com, som kan re-dirigere ens lokale ip til et fast domainnavn, man kan komme på hvor som helst. - Jeg tænker bare om der ikke findes en måde man klare det på via ens ISP? (TDC i dette tilfælde).

Hvis vi i forvejen betaler for servicen, kan vi lige så godt bruge den.

Kent.
Avatar billede sonalias Seniormester
07. maj 2013 - 14:20 #1
Jo hvis du har betalt for at have en fast IP så kan du gøre det.
Avatar billede hanloven Mester
07. maj 2013 - 15:10 #2
Ahh..  Okay..  Det er jeg ret sikker på at jeg ikke har.

Hvordan vil det kunne gøres hvis man har en fast ip?  Tænker om det måske er billigere at få det frem for at købe abb.  på noip.
Avatar billede lclemens Nybegynder
07. maj 2013 - 15:24 #3
noip tilbyder også en gratis løsning...
Avatar billede hanloven Mester
07. maj 2013 - 15:37 #4
Ja, det har jeg godt set, men det er til et vandværk, hvor jeg er webmaster på deres hjemmeside. Vi er nok nødt til at vælge betalingsversionen, til de 25 USD om året. Så vidt jeg kan se, så er det kun til personligt brug at man må bruge den gratis version.

Desuden skal den også re-aktiveres hver måned, for at holde kontoen kørende. - Det slipper de for på den anden.
Avatar billede hanloven Mester
07. maj 2013 - 16:00 #5
Det et endda kun 15 USD årligt.. Så det svarer til ca 7 kr. om måneden. Den hopper vi ombord i :-)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
07. maj 2013 - 16:08 #6
Kan det næsten betale sig at fifle med sådan noget? Hos WAOO giver jeg (så vidt jeg husker) 29,- / md. for at have fast IP#.
Avatar billede hanloven Mester
07. maj 2013 - 16:18 #7
Hmm, måske jeg sku undersøge det hos TDC.. Spørgsmålet er bare hvordan man sætter det op, når man har den faste IP?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
07. maj 2013 - 16:22 #8
Det er ikke så svært: Dit IP-cam har en (eller flere) port(e), der skal forwardes i din router. De kan findes i dokumentationen til det.
Avatar billede hanloven Mester
07. maj 2013 - 16:34 #9
Det er selvfølgelig nødvendigt. Det har jeg også gjort. Men hvad skal jeg rent praktisk skrive i browseren, på den eksterne maskine, for at få kontakt til kameraerne?
Avatar billede hanloven Mester
07. maj 2013 - 16:49 #10
Garanteret mega enkelt. Jeg er bare ikke helt klar over hvordan det fungerer :-)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
07. maj 2013 - 21:09 #11
Det kan se ud som "http://x.x.x.x:yy"
Hvor x.x.x.x er din offentlige IP# og yy er portnummeret.
Avatar billede hanloven Mester
07. maj 2013 - 23:01 #12
Kanon.  Ja selvfølgelig..  Jeg vender lige tilbage snarest med point.
Mange tak for hjælpen  :-)
Avatar billede hanloven Mester
08. maj 2013 - 17:36 #13
Det blir vist til at vi får en fast IP fra TDC. I mellemtiden eksperimenterer jeg lidt med det. Via whatismyipadress.com kan jeg se min nuværende IP. Sku jeg ikke kunne bruge den udefra, på den måde du beskriver CRKrogh? Eller vil det ikke fungere før IP'en blir statisk?

Jeg har opdateret siden flere gange, på whatismyipadress.com, og det ser ud til at min IP er fast et stykke tid, så efter min bog sku det vel kunne lade sig gøre indtil den blir ændret?
Avatar billede lclemens Nybegynder
08. maj 2013 - 19:09 #14
Jo, den ip vil også virke. Den eneste forskel på en fast og en ikke-fast ip er, at den faste ikke ændrer sig.
Avatar billede lclemens Nybegynder
08. maj 2013 - 19:12 #15
Selv om den ikke er fast, så kan man godt have den i lang. Der går både halve og hele år mellem at min ændrer sig.
Avatar billede hanloven Mester
08. maj 2013 - 19:34 #16
Okay,  det tænkte jeg også nok.  Så må der være et eller andet jeg overser omkring  min port forwarding i routeren..  Det er en edimax 3g-6200n. Har I erfaring med den?
Avatar billede hanloven Mester
09. maj 2013 - 11:59 #17
Er det afgørende hvilken port jeg bruger i routeren? - Som standard kører kameraerne på port 99. Ellers har jeg prøvet port 53 og port 80.. (Hvor både kamererne og routeren er ændret, naturligvis).- Der er bare ingen af dem der gir hul igennem til kameraerne udefra.
Avatar billede hanloven Mester
09. maj 2013 - 12:27 #18
Hmm.. Jeg har lige tjekket om portene rent praktisk er åbne, via nettet.. De er lukkede, så fejlen er omkring routeren.
Avatar billede lclemens Nybegynder
09. maj 2013 - 14:05 #19
Hvad har du foran edimax'en? En router af en art?
Avatar billede hanloven Mester
09. maj 2013 - 14:42 #20
Nej,  der har jeg kun min stationære pc,  forbundet direkte til Edimax'en.

De 2 ip  kameraer  er koblet trådløst på.  Alt fungerer 100%  på samme  netværk.  De kan bare ikke tilgås fra nettet.
Avatar billede lclemens Nybegynder
09. maj 2013 - 15:05 #21
Jeg tænker på der, hvor internettet kommer ind. Det går vel ikke direkte ind i edimax'en...

Du har nok et modem. Jeg fisker så efter, om der er router indbygget i det modem :-)
Avatar billede lclemens Nybegynder
09. maj 2013 - 15:07 #22
Sagt på en anden måde: hvis du kigger på den ip-adresse, som edimax'en har på wan-siden, passer den så med myip.dk?
Avatar billede hanloven Mester
09. maj 2013 - 15:19 #23
Routeren  kører 3g  på wan siden,  så umiddelbart sku der ikke være nogen hindring der.  Vi har forespurgt tdc  om en fast ip,  men indtil den er på plads,  skal jeg bare ha fundet ud af hvordan man generelt laver port  forwarding på routeren.  Den holder en given ip et stykke tid,  så i den periode  vil jeg mene det skulle lade sig gøre at få midlertidigt ud igennem.
Avatar billede lclemens Nybegynder
09. maj 2013 - 15:27 #24
Javel. Du har nok ikke en offentlig ip, men en intern/privat. Det kan du se, hvis du kigger på routerens wan-ip. Den skal være den samme, som den du ser på myip.dk.

Man kan ikke kontakte sådan en privat ip udefra. Der rammer man bare ind i udbyderens router.
Avatar billede hanloven Mester
09. maj 2013 - 16:36 #25
Under Wan -> Dynamisk ip, står der: "Obtain an IP address automatically". - Så længe jeg endnu ikke har en statisk IP, kan jeg ikke rigtig angive den der. Måske skal den simpelthen angives der, for at det fungerer? - Og kan så ikke lade sig gøre før IP'en er fast?

På myip.dk kan jeg fint se min nuværende aktuelle IP og kan også se at den skifter med mellemrum.
Avatar billede lclemens Nybegynder
10. maj 2013 - 02:02 #26
Der er som regel også et sted, hvor man kan se den ip, som routeren har fået tildelt. Det er ikke nødvendigvis den samme, som den du ser på myip.dk.

Du skal i hvert fald have en ip, som tillader indgående forbindelser, før du får det til at virke. Min korte søgning på tdcs hjemmeside omkring 3g afslørede ikke så meget.
Avatar billede hanloven Mester
10. maj 2013 - 08:04 #27
Jeg er tilbøjelig til at tro at det kan ha noget med det at gøre. Jeg vil lige kontakte tdc  og høre hvad de siger til det.
Avatar billede hanloven Mester
03. juni 2013 - 07:46 #28
Jeg fandt ud af af tdc ikke kan tilbyde en fast ip på deres 3g modem forbindelser og at adressen man ser på myip.dk  ikke er public..  Den gemmer sig bag en nat..  Hvis vi tilkøber  en public ip,  vil det selvfølgelig køre,  men så er der kun en pc,  der kan få adgang, igennem deres firewall.  Det er ikke nok. IP'en ikke fast,  så vi sku alligevel ha fat noip  eller dyndns,  for at få det til at virke.

Nu  har vi valgt 3  mobil i stedet.  De kan levere det vi skal bruge.  Tak for inputs.  Vil I lægge nogle svar?

Kent.
Avatar billede hanloven Mester
18. juni 2013 - 15:02 #29
Jeg lukker. Igen tak for alle inputs.
Avatar billede hanloven Mester
18. juni 2013 - 20:16 #30
Så har jeg fuld hul igennem uden brug af DMZ.. Kun via port forwarding med "the virtual server" under NAT.

Fejlen lå i routeren. Den nyeste firmware (v2.26 i skrivende stund) havde tilsyneladende en fejl. - Så jeg fik tilsendt en beta firmware (v2.28) som løste problemet.

Nu kan begge kameraer tilgåes udefra.