Avatar billede jolinda Novice
04. maj 2013 - 12:37 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Geometrisk gennemsnit i Excel

Hej!

Jeg skal beregne det geometriske gennemsnit af en månedlig afkast på en aktie i Excel. Den absolutte ændring har været 10.400 i 118 perioder, og der vil formlen vel sku se således ud:

118^KVROD(10400)

Eller hvad?

Håber der er nogle der kan hjælpe.

På forhånd tak!
Avatar billede RasmusJes Nybegynder
04. maj 2013 - 13:10 #1
Så vidt jeg forstår så bruger du summen af afkastene i stedet for produktet.

I forhold til http://en.wikipedia.org/wiki/Geometric_mean#Proportional_growth tænker jeg at formlen skal se sådan ud: PRODUCT(A1:A118)^(1/118), hvor A1:A118 er de procentuelle afkast?
Avatar billede jolinda Novice
04. maj 2013 - 14:02 #2
Ja, det kan jeg godt se, at du har ret i.

Men jeg er stadig lidt i tvivl. For det arimetiske gennemsnit har jeg fundet ved at dividere den absolutte ændring 10.400/118; hvilket er rigtig nok, da jeg jo så får den gennemsnitlige årlig stigning.

Men ved det geometriske gennemsnit er jeg lidt i tvivl om hvad jeg skal tage produktet af. Opgaven lyder som følge:

Beregn for hver aktie det geometriske gennemsnit af de månedlige afkast.

Skal jeg tage produktet er de samlede tal; fx hvis vi har 30.000 i 2000 og 31.000 i 2001. Skal jeg så tage produktet af de 30.000 og 31.000 eller ændringen, dvs. 1.000?

Du kan se dataerne her:https://dl.dropboxusercontent.com/s/iumsmgjpvwnswy3/Opgave.xlsx?token_hash=AAGWcp_vWBcPro9MU4xFb7Ndv4rlwh23IuLEU_uk_3uiDQ&dl=1
Avatar billede jolinda Novice
04. maj 2013 - 14:03 #3
For det månedlige afkast må jo være 1.000 i ovenstående eksempel.
Avatar billede RasmusJes Nybegynder
04. maj 2013 - 15:16 #4
Jeg fandt en simplere metode her, som giver det samme, som jeg prøvede at beskrive ovenfor. http://en.wikipedia.org/wiki/Compound_annual_growth_rate

Eksempel for Mærsk:
Månedlig afkast i % =((B120/B3)^(1/(TÆL(B3:B120)-1))-1)*100 = 0,2226 %

"TÆL(B3:B120)-1" angiver antallet af perioder, som jo er 1 mindre end antallet af datoer.

"*100" er for at omregne fra fraktion til procent

Tallet, som du får ud svarer til det afkast, som aktien har givet, hvis man forestiller sig at den er steget konstant gennem hele perioden og ikke har haft op- og nedsving.

I absolutte værdier vil afkastet altså stige en smule fra måned til måned.

jeg kan se at det måske er lidt rodet forklaret, så du må endelig stille uddybende spørgsmål. :)
Avatar billede jolinda Novice
04. maj 2013 - 15:45 #5
Okay, mange tak for det, Rasmus!

Men som jeg kan beregne, er der store udsvingninger mht. til det aritmetriske og geometriske gennemsnit ved bl.a. FL Schmidt. Fx er det aritmetriske gennemsnit 4,68 og det geometriske gennemsnit 1,615414261. Burde der ikke kun være små forskellige på det gennemsnitlige og aritmetriske gennemsnit?

Ved du det?
Avatar billede jolinda Novice
04. maj 2013 - 15:50 #6
Og kan så heller ikke helt se, hvad der er forskel på de to gennemsnitter.
Avatar billede RasmusJes Nybegynder
04. maj 2013 - 16:58 #7
Jeg får de samme tal som du for FL Schmidt, så det er jo godt. :)

Forskellen i aritmetrisk og geometrisk gennemsnit bliver en slags udtryk for, hvor store svingningerne i afkastene er. Afkastene fra år til år er ikke uafhængige af hinanden, hvorfor det geometriske gennemsnit anvendes. Hvis du f.eks. mister meget værdi ét år, vil der være et mindre beløb at tjenme fra næste år. For FL Schmidt ses bl.a. et stort fald i august/september 2004, hvilket nok er årsagen til de store forskelle i geometrisk og aritmetrisk gennemsnit.

Du kan se et par forklaringer her: http://da.wikipedia.org/wiki/Geometrisk_gennemsnit og http://www.investopedia.com/ask/answers/06/geometricmean.asp
Avatar billede jolinda Novice
04. maj 2013 - 18:25 #8
Mange tak for dit svar, Rasmus!
Din hjælp har været super!

Hvis du skriver et svar, kan jeg give dig point; hvis du er interesseret i det?
Avatar billede RasmusJes Nybegynder
04. maj 2013 - 20:56 #9
Super :) Tak skal du have.