Avatar billede golfer Nybegynder
13. august 2001 - 15:51 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Interaktivitet - tryk på tast springes til anden frame med label

Hvordan er det nu man laver et actionscript der gør følgende:
Ved tryk på \"pil til højre\" hopper til en frame med label 1 og ved \"pil venstre\" til label 0 ... und so weiter...
Avatar billede pixelpaw Nybegynder
13. august 2001 - 15:56 #1
på en knap:
on (keyPress \"<Right>\") {
    nextFrame ();
}
on (keyPress \"<Left>\") {
    prevFrame ();
}
Avatar billede golfer Nybegynder
13. august 2001 - 16:34 #2
Det var ikke tænkt som med en knap, men men mere en stop and play på hele filmen - mente det kunne lade sig gøre med director.
Altså konstruere et lag som styrer hele navigationen/interaktiviteten (kun med frem/tilbage)
Avatar billede paask Nybegynder
13. august 2001 - 16:42 #3
Hvis du mener 2 knapper der får din movie til at gå henholdsvist én frame til højre eller venstre skal de have flg. action:

Højre: on (release) {
    nextFrame ();
}

Venstre:
on (release) {
    prevFrame ();
}

Avatar billede paask Nybegynder
13. august 2001 - 16:44 #4
Samme som pixelpaws, bare ved brug af grafiske knapper, ikke med tastatur...
Avatar billede golfer Nybegynder
13. august 2001 - 16:51 #5
Ikke lige hvad jeg eftersøger...
Filmen skal køre til et punkt (label) \"banan\" hvorefter man skal trykke på piletasten til højre for at fortsætte. Herefter springer den til en ny label \"citron\" hvor man kan trykker på enten piletasten til venstre for at gå tilbage til \"banan\" eller på piletasten til højre for at komme til en ny label \"Æble\"..
Der skal således ikke være nogen form for knap - jeg skal bruge det til et foredrag, og vil helst præsentere det uden viste knapper. Altså kun tastatur-styret.
Avatar billede paask Nybegynder
13. august 2001 - 17:01 #6
Det kan du sagtens gøre, men jeg ved ikke om det er en fordel at have alle de frame labels frem for blot at have dine frames i rigtig rækkefølge.

Ellers bliver det, som pixelpaws blot med frame label istedet for prev- og nextFrame:

on (keyPress \"<Right>\") {
    gotoAndPlay (\"banan\");
}
on (keyPress \"<Left>\") {
    gotoAndPlay (\"citron\");
}

Til dette skal du have en button i hver frame med label. Den kan blot være usynlig, men styrer dine keyboard actions. Men det krøver at du ændrer scriptet på alle dine buttons i alle dine framelabels for at få det korrekt. Jeg mener ikke selv det er en holdbar løsning
Avatar billede paask Nybegynder
13. august 2001 - 17:03 #7
Hov, med ikke holdbar mener jeg den tager for lang tid at lave, men den skulle virke :0)
Avatar billede lingoman Nybegynder
13. august 2001 - 17:11 #8
Er du ude efter en Director \"go next\", \"go previous\" funktion til Flash ?
mvh geo
Avatar billede paask Nybegynder
13. august 2001 - 17:35 #9
Afventer om geo har fanget pointen, har ellers lavet et eksempel...
Avatar billede lingoman Nybegynder
13. august 2001 - 17:48 #10
golfer\'s indlæg tyder på at han kun vil gå fra en frame label til anden, enten fremad med venstre pil eller tilbage med højre. Er det sådan I andre også har forstået det ?
Avatar billede paask Nybegynder
13. august 2001 - 17:53 #11
Ja, men prev- og nextFrame var jo ikke sagen... det skal være med framelabels. Hvorfor ved jeg ikke.
Avatar billede lingoman Nybegynder
13. august 2001 - 18:05 #12
paask>
Det er nok fordi det er en meget brugt metode i Director.
Men i Flash har vi endnu nemmere og mere fleksible måder at gøre netop dette.

golfer>
Det er \"Scener\" du skal bruge, og ikke Frame Labels.

I stedet for markers med labels, deler du din præsentation op i Scener. så kan du bare bruge de Flash funktioner som svarer til Director\'s go next, go previous

prevScene();
nextScene();

Ydermere kan du nemt rearrangere scene rækkefølgen i Scene vinduet, og det ka vi jo ikk i Director...

mvh geo
Avatar billede paask Nybegynder
13. august 2001 - 18:14 #13
Ahh true... perfekt må man sige :0)
Avatar billede golfer Nybegynder
14. august 2001 - 08:41 #14
Det med scener var en god idé - dog bliver det til en masse - Svar lige ind lingoman - så fordeler jeg lige pointene...
Også tak til paask og pixelpaw -
/Golfer
Avatar billede lingoman Nybegynder
14. august 2001 - 08:59 #15
Tak golfer,
Jeg ser dog mit bidrag som minimal, så fordel pointene mellem de andre :)
Avatar billede golfer Nybegynder
14. august 2001 - 09:02 #16
Oki men tak alligevel - der var dog een som skulle have et ekstra, efter laaang votering blev vinderen fundet