Avatar billede jlemming Nybegynder
30. april 2013 - 22:02 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

danske karaktere problem php

Hej

Så er den gal igen med de danske karaktere :-(
Jeg har i wordpress en PHP kode som indlæser en txt fil, og flytter dataerne til en mysql database.
Det er en engelsk/usa plugins, jeg gerne skulle have til at virke med de danske karaktere.
så vidt jeg kan se opstår problemet allerede når teksten bliver indlæst, hvor der istedfor ø står ?.
Jeg har prøvet med forskellige tiltag og "googlet" flere aftenere uden held. Så jeg håber I vil have mit "igen" spørgsmål undskyldt.
Jeg har bla prøvet at indsætte utf8_decode($tekst)
Avatar billede kjeldsted Novice
30. april 2013 - 22:10 #1
Du er nødt til at sørge for at benytte samme tegnsæt gennem hele dit workflow. utf8_decode() er kun hvis du skal vise UTF8 tekst på en ISO-8859-1 hjemmeside.

Hvilket charset kører du på hjemmesiden?
Hvilket charset er sidens PHP filer gemt med?
Hvilket charset kører MySQL databasen?
Hvilket charset har den txt fil du indlæser?
Avatar billede jlemming Nybegynder
30. april 2013 - 22:35 #2
Jaa, gode spørgsmål... :-)

Mysql, har noget der hedder:
Servers forbindelsestegnsæt : som står til "utf8_danish_ci"
derudover er der også en der hedder server tegnsæt: UTF8-unicode (men det ikke ud til at det er muligt at ændre denne)

PHP tror jeg er gemt med utf-8. Når jeg åbner filen bliver jeg spurgt om jeg vil åbne som utf-8 til visning.

webside: mener jeg også står til "utf8_danish_ci" (kan dog ikke lige finde hvor jeg skal se det.)

filen: Det ved jeg ikke, hvordan ser jeg det?
Avatar billede kjeldsted Novice
01. maj 2013 - 00:10 #3
HTML'ens charset er forhåbentlig ikke UTF8_danish_ci men blot utf-8.

Og hvis du kører PC ved jeg faktisk ikke præcis hvordan du kan se charsettet på TXT filen. Men hvis alt andet er UTF-8, så må det jo være txt filen der er af et andet charset. Men hvis du har en texteditor til at programmere i som jedit, ultraedit eller lign. vil dise programmer i hvert fald fortælle charsettet i status baren.
Avatar billede jlemming Nybegynder
01. maj 2013 - 08:25 #4
txt filen stod til windows 1252, har ændret den til utf8 uden det hjalp. (ændret den via word)
har også ændret Servers forbindelsestegnsæt : til "utf8_unicode_ci" også uden det hjalp.
Avatar billede jlemming Nybegynder
01. maj 2013 - 21:59 #5
Det ser ud til at æøå altid bliver læst som karakter "sort rude på spidsen med et hvidt spørgsmål tegn i".
altså ikke forskellige tegn som f.eks æ="et tegn" å = "et andet tegn"

Jeg må også indrømme at jeg ikke har helt styr på php programmering. men kunne man forstille sig at når filen bliver oploadet at den så bliver gemt inden den så bliver brugt i php programmet (synes jeg har læst dette et sted) og det så er der det går galt.??
Avatar billede jlemming Nybegynder
04. maj 2013 - 20:02 #6
lukket
Avatar billede kjeldsted Novice
04. maj 2013 - 22:39 #7
Jeg skal beklage at jeg aldrig vendte tilbage, havde slet ikke set at du have svaret.
Men fandt du en løsning, eller er det stadig et problem?
For det lyder til at der et ellers andet sted stadig er problemer med tegnsætningen. Og så ved jeg heller ikke helt om word er til at stole 100% på mht. tegnsæt.