Avatar billede AOT1977 Nybegynder
29. april 2013 - 21:13 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

hvordan indskriver man data i mysql via en php-side?

Hej

Jeg ved ikke hvordan man lige skal lave det jeg har brug for, så jeg må havde lidt hjælp.

Jeg har to tabeller den første hedder ludom_dato og den anden ludom_point.

I tabel ludom_dato indeholder:
id (AUTO_INCREMENT)
datotid (datatyppe = datetime)

I tabel ludom_point indeholder:
dato_id
plads
point_nick
point_point

Ved ikke om det kan laves på en side eller to, men jeg skal bruge, at kunne oprette en datotid (eks. 2013-04-28 14:30), der efter skal jeg kunne skrive en nick/navn = point_nick, plads = plads, og point = point_point, feltet dato_id er det id datotid bliver tildelt, det skal være muligt at kunne tildele op til 8 nick/navne pr. dato_id.

Er der nogle der kan hjælpe med dette? For jeg har ingen idé om hvordan jeg gør dette.
Avatar billede claes57 Ekspert
29. april 2013 - 21:57 #1
du skal have en php-side, der sender det, og så (når du nu er blank), kan du lige så godt starte på den rigtige måde, og glemme alle fortidens synder:
http://www.eksperten.dk/guide/1480
29. april 2013 - 22:09 #2
Det hedder en HTML form.  Du har uden tvivl set sådanne HTML forms på forskellige hjemmesider.  Kort fortalt:  Du programmerer en side med felter hvor brugeren (dig selv?) kan indføre de forskellige data: datotid, plads, o.s.v.  Siden skal også have en knap du klikker på når du har indført dine data.  Når du klikker på knappen kaldes en kode (som du skal skrive) der kalder databasen og indfører dataerne i tabellerne.

Eksperten handler om hjælp til selvhjælp.  Du skal nok igang med selv at studere HTMS forms og så se hvor langt du kommer.  Der er masser af tutorials at finde på Google, for eksempel http://www.freecontactform.com/html_form.php .  Når du går i stå (hvis du går i stå) så er tiden inde til at oprette et spørgsmål hvor du beskriver hvad du har gjort, det resultat du tilsigtede, det resultat du fik i stedet, og bede om hjælp til at komme videre.

Hvis du i stedet for selv at studere det foretrækker at få en til at lave det for dig kan det sikkert lade sig gøre, men så skal du nok regne med at måtte betale for jobbet.  Til den ende kan du oprette et spørgsmål i kategorien job/opgaver.
29. april 2013 - 22:27 #3
claes57 fik lavet sit indlæg mens jeg arbejdede med mit, så jeg så det ikke inden jeg skød mit indlæg af.  Guiden claes57 henviser til handler om den kode du skal skrive for at indføre dataerne i databasen efter du har programmeret formen og har udfyldt felterne og klikket på knappen.

En ting jeg tænkte på at nævne men glemte der dette:  Du synes at mangle et key felt i tabellen ludom_point.  Feltet dato_id referer uden tvivl til id feltet i tabellen ludom_dato.  Du siger, at ludom_point kan indeholde op til otte rækker med den samme dato_id.  For at kunne skelne mellem disse har du i ludom_point tabellen brug for et felt med id.  Såsom:

ludom_point
id  dato_id  plads  point_nick  point_point

1  1  1  nick1  10
2  1  2  nick2  8
3  1  3  nick3  6
4  2  1  nick7  10

Her har du tre rækker med dato_id = 1, som for eksempel kan være 2013-04-28 14:30, og så har du en række med dato_id = 2 som måske er 2013-04-28 15:30 .
Avatar billede AOT1977 Nybegynder
03. maj 2013 - 14:08 #4
så er jeg tilbage, puha hader hospitaler.

Fik hvis ikke lige forklaret mig rigtig, men lige meget da den side jeg skulle lave det til er lukket, desværre, men tak for jers tid.

jeg lukker