Avatar billede NielsErikP Mester
28. april 2013 - 00:57 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Udviskning af /inaktivt site....

Hej...

Jeg har følgende javascript til at simulere en "POPUP" box...

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C/DTD HTML 4.01//EN"
        "www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">

<html>
<head>
        <title></title>

<style type="text/css">
#my_popup {
    border:1px solid darkgray;
    padding: 10px;
    background-color: #CCC;
    margin-left: 550px;
    margin-top: 200px;
    width: 260px;
    height: 180px;

}

</style>
<script type="text/javascript">

function show_popup(id) {

    if (document.getElementById){
        obj = document.getElementById(id);

        if (obj.style.display == "none") {
            obj.style.display = "";
            document.getElementById("show_link").style.display = "none";
        }

function hide_popup(id){

    if (document.getElementById){
        obj = document.getElementById(id);

        if (obj.style.display == ""){
            obj.style.display = "none";
            document.getElementById("show_link").style.display = "";
        }
</script>
</head>
<body>

    <div id="my_popup" style="display:none;">

        <div align="right">
            <a href="java script:hide_popup('my_popup')">close</a>
        </div>

        <a id="show_link" href="java script:show_popup('my_popup')">Show popup</a>
</body>
</html>

Det jeg så godt kunne tænke mig er at siden "POPUP" boxen popper up på..altså baggrunden bliver inaktiv så længe "POPUP" boxen er fremme... Sådan at baggrunden ligesom bliver udvisket.

Er der nogen der ved, hvorledes dette laves eller evt. hvad der skal goggles efter??

Håber der er en med lidt hjælp her.

På forhånd tak.
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
28. april 2013 - 01:04 #1
Lav en <div> der fylder hele hjemmesiden og gør den halv gennemsigtig med CSS opacity.
Avatar billede NielsErikP Mester
28. april 2013 - 12:06 #2
Hej...

Hmm.. hvordan laver du lige det??
Har en div med opacity 0.3 på, der inde i ligger en div med en form, den får jo så også opacity 0.3. Så den er ligeså blured out som den omkrænsende div.
Avatar billede olebole Juniormester
28. april 2013 - 14:50 #3
<ole>

#2: Det halvgennemsigtige DIV må ikke indeholde noget

/mvh
</bole>
Avatar billede NielsErikP Mester
28. april 2013 - 17:30 #4
Hej...

Nej.. Den regnede jeg ud, ole.. Så eneste løsning er at rive den ud af "Flowet" med position: absolute; og en left:?, top:?;
Avatar billede olebole Juniormester
28. april 2013 - 17:39 #5
Yups - og et z-index på f.eks. 10000. Så er du rimelig sikker på, der ikke er noget foran  =)
Avatar billede NielsErikP Mester
28. april 2013 - 22:33 #6
Hej...

Ja.. Z-Index var jeg ved at prøve at bruge, da jeg stadig havde div'en i den gennemsigtige..Virkede ikke. Men kan godt se det skal på alligevel.

Da jeg ikke regner med du vil have andet et tak for deltagelsen, ole....???

Vil jeg bede scootergrisen smide et svar.
Avatar billede olebole Juniormester
28. april 2013 - 22:50 #7
Selvtak, og du har helt ret. Forleden fik jeg åbenbart klikket på en radio i denne tråd, men det var afgjort et uheld  *o)
Avatar billede olebole Juniormester
28. april 2013 - 22:57 #8
Hvad z-index angår, så prøv at forestil dig elementerne som kasser med hver sit z-hieraki:

<div id="A" style="z-index:1">
    <div id="C" style="z-index:1000"></div>
</div>

<div id="B" style="z-index:2">
    <div id="D" style="z-index:1"></div>
</div>

Forudsat, DIV'ene er positioneret, vil D ligge foran C - fordi B, som indeholder D, ligger foran A, som indeholder C
Avatar billede olebole Juniormester
28. april 2013 - 23:02 #9
Lidt ord om stacking context
Avatar billede NielsErikP Mester
28. april 2013 - 23:10 #10
Hej..

#8: tror pokker mig, du kunne skrive et indlæg om at få kortspillet pakket til din fordel ;-) ;-)

Nu jeg har dig her, kan jeg så ikke lige spørge mht opacity og HTML 4.01 strict /css2 i forhold til validering hos w3c .
Avatar billede olebole Juniormester
28. april 2013 - 23:55 #11
Faktisk har jeg et par gamle sølvpokaler fra før jeg blev 13. Indtil da var jeg ret ferm til at trylle, men under en fisketur skar jeg en sene over i højre lillefinger. Den brugte jeg ikke på guitaren, så trylleriet blev skiftet ud med langt hår, mange farver og guitar. Interessen for at trylle med trunter var jo også ved at melde sig, og i slutningen af 60'erne var dét outfit stategisk bedre end et kjolesæt med spillekort, tændte cigaretter og duer i inderlommen  =)

Der er ikke noget i vejen med at bruge opacity. Det er helt legalt
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
30. april 2013 - 18:27 #12
Avatar billede NielsErikP Mester
30. april 2013 - 21:33 #13
Hej scootergrisen...

Kan ikke kalde det link frem.

Men læg nu et svar.. som tak for hjælpen.
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
01. maj 2013 - 05:31 #14
Linket virker fint her.