Avatar billede OnkelAG Nybegynder
27. april 2013 - 20:32 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Filtrere på tid

Nogen der har et bud på hvordan jeg kan filtrere 1440 rækker på et døgn ned til 144 på tiden. Altså reducere en registrering hvert minut til hvert 10'ende minut?
Avatar billede Slettet bruger
27. april 2013 - 21:07 #1
Brug en hjælpekolonne og indsæt en formel i B1:

=REST(MINUT(A1);10)=0

Kopier nedad.

Filtrer kolonne B på SAND.

Hans
Avatar billede OnkelAG Nybegynder
27. april 2013 - 21:25 #2
Ja, det er nok noget i den retning.

Uheldigvis har jeg også sekunder i min kolonne, så dividere med 10 giver falsk hver gang.

Så prøvede jeg at afrunde tiden til hele minutter, men det blev noget værre volapyk.
Avatar billede Slettet bruger
27. april 2013 - 22:07 #3
Ja fulde specifikationer fra starten af er altid en fordel.

I B1 indsæt =ROUND(MINUTE(A1);0)
I C1 indsæt =MOD(B1;10)=0
I D1 indsæt =SECOND(A1)=0

Formlerne kopieres nedad.

Filtrer kolonne C og D på TRUE

(ROUND = AFRUND, MINUTE = MINUT, MOD = REST og SECOND = SEKUND)
Avatar billede finb Ekspert
27. april 2013 - 22:10 #4
lav en ny kolonne:
=hvis(rest(række(aktuelCELLE);10)=0;"x";"")
Brug autofilter: "Ikke tomme" på den nye kolonne
Avatar billede OnkelAG Nybegynder
28. april 2013 - 07:07 #5
Det virker fuldstændig som det skal - tusind, tusind tak for det.
Der er point på vej.

Jeg har dog ikke behov for at indsætte kolonne D, AFRUND, REST og filtrering ser ud til at virke fint.
Det er dog lidt mystisk min kolonne B returnerer 00:00:00 hele vejen ned, men REST funktionen på kolonne B virker helt som den skal, så det er fint. Resultatet er 144 rækker, som var målet.

Igen mange mange tak for hjælpen og god weekend.
Avatar billede OnkelAG Nybegynder
28. april 2013 - 07:12 #6
Arh, hvorfor kan jeg ikke give dig point. Jeg kan kun acceptere mine egne svar. Det er jo ikke meningen. Du skal retmæssigt have pointene.

Har du oprettet svaret som kommentar i stedet for et svar måske?
Avatar billede OnkelAG Nybegynder
28. april 2013 - 09:41 #7
Den her funktion kunne jeg desværre ikke få til at virke til formålet. Men tak for forsøget.
Avatar billede Slettet bruger
28. april 2013 - 10:04 #8
Hvis det er mig din postering #5 er rettet til, så behold bare selv point. Jeg samler alligevel ikke på dem.

Hvis sekund er forskellig fra:00 så kan jeg ikke se, at du kan undvære kolonne D.

Vedrørende kolonne B - prøv at formatere som almindeligt tal uden decimaler.

Hans
Avatar billede OnkelAG Nybegynder
28. april 2013 - 13:18 #9
Ok, jamen tak for det.

sekund er forskellig fra :00 men kolonne D er ikke nødvendig. Den opfører sig præcis som det skal uden kolonne D :-)

når jeg formaterer kolonnen til tal, så kommer der 0 1 3 4 5 6 7 8 9 frem istedet for 00:00:00 når det er formateret som klokkeslæt.
Så REST formlen giver faktisk god mening uden D kolonnen.
Avatar billede Slettet bruger
28. april 2013 - 16:02 #10
Hovedsagen er selvfølgelig at det virker for dig, men jeg kunne godt tænke mig at se det demonstreret, det du skriver, at:

sekund er forskellig fra :00 men kolonne D er ikke nødvendig. Den opfører sig præcis som det skal uden kolonne D :-)
Avatar billede OnkelAG Nybegynder
28. april 2013 - 16:49 #11
Ja, det ville jo være nemmest hvis jeg lige kunne sende filen til dig, men her er data (det er en Tabel)

  A    B      C              D                      E
  sDATE    sTIME      AFRUND                    SAND
13-01-2013 00:00:56 =AFRUND(MINUT([@sTIME]);0)    =REST

([@AFRUND];10)=0

Nå det kunne ikke lige være på en linie. Derefter sortering i SAND kolonnen, og vupti - det virker :-)
Avatar billede OnkelAG Nybegynder
28. april 2013 - 16:50 #12
Hov der sneg sig lige en kolonne E for meget ind :-)
Avatar billede Slettet bruger
28. april 2013 - 17:58 #13
Gider du sende til:
hans.knudsensnabelamail.tele.dk
Avatar billede OnkelAG Nybegynder
28. april 2013 - 19:23 #14
Mail er på vej
Avatar billede Slettet bruger
28. april 2013 - 19:34 #15
Modtaget og forstået.
Tak!

Hans