Avatar billede tobyboy90 Nybegynder
25. april 2013 - 16:09 Der er 5 kommentarer

Er jeg blevet hacket?

Jeg har nu to gange inden for tre dage modtaget tilmeldinger til forskellige ting, som jeg ved jeg ikke har tilmeldt mig. F.eks er jeg blevet tilmeldt Uno-x autokort, så dem ringede jeg til for at høre om hvorfor jeg havde fået et kort fra dem. De kunne oplyse mig at "jeg" åbenbart havde været inde på deres hjemmeside og tilmelde mig for to dage siden kl 16.02. Der ved jeg til gengæld hvad jeg lavede og det var ikke at få mig et Uno-x kort.

Desuden gav hun mig en IP-adresse som hedder 62.44.134.151, som jeg har spottet ned til et sted nær skanderborg. Er dette noget nogen kan give mig et svar på hvordan jeg evt. slipper af med igen, eller kan hjælpe mig lidt ? For syntes ikke det er rart, at en knold har skrevet mit navn og adresse for at jeg kunne få dem.

Desuden var det andet jeg fik fra et sted, hvor man åbenbart kun kan ansøge via nem-id. Så bliver jeg jo selvfølgelig ekstra bange.

Hjælp søges, og hjælp trænges, så jeg måske kan dulme mine bekymringer

Tak for hjælpen
Avatar billede CRKrogh Ekspert
25. april 2013 - 16:39 #1
Hej.

  Den første, hvor jeg fornemmer at der kan ansøges om kort blot via navn og adresse, er ret simpel og som regel simpel chikane.
  Den anden, der involverer NemID, skal anmeldes til stedet, så evt. spor kan sikres (logfiler m.v.). Det vil formodentlig være en politisag, men det er for tidligt endnu til at kunne siges med sikkerhed, ligesom det ikke er til at afgøre, hvor vidt du er blevet hacket, så længe vi ikke ved om der er noget sammenfald imellem brug af en specifik PC og den adgang, der er sket via NemID.
  Vær under alle omstændigheder på vagt i forhold til brug af NemID og kontroller kontoudtog.

De bedste hilsner
Avatar billede jensenjs Juniormester
25. april 2013 - 17:33 #2
Som CKRrogh skriver

Her er adressen til nets
http://www.nets.eu/dk-da/Pages/default.aspx

Oh her NemID
https://www.nemid.nu/dk-da/
Avatar billede Slettet bruger
11. juli 2013 - 07:18 #3
Find ud af om du er hacket? læs vores guide om it-sikkerhed på http://thepowerbirds.dk/hacket.html
Avatar billede CRKrogh Ekspert
11. juli 2013 - 10:33 #4
Mon ikke det svar var en anelse "for kvikt"?

Jeres bud på "netstat -ano" og "establishes" vil give en del false positives på en ganske almindelig PC med forbindelser til f.eks. anrdre PC'ere i hjemmet, et NAS eller ganske enkelt et par sessioner åbnet i Internet Explorer.
De første to er ikke mere præcise og giver potentielt lige så mange unødvendige bekymringer.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
11. juli 2013 - 14:31 #5
Enig med CRKrog...

Jeg vil også anbefale du her ser bort fra post #3.
(en reklame post)

Hvis du er sikker på din Nemid er misbrugt, så bør du ud over Nemid også kontakte politiet, det er en alvorlig sag som de tager sig af (modsat mange andre ting).