Avatar billede per2edb Praktikant
25. april 2013 - 13:00 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Debug Access 2007 VBA

Jeg kan ikke få Debug til at virke i min Access 2007 VBA
Jeg sætter Breakpoint og en stop kommando, men programmet fortsætter uændret henover stop.
Hvad kan der være galt?
Avatar billede Slettet bruger
25. april 2013 - 14:17 #1
Har du sikret dig at vba linen gennemløbes. Har du prøvet at indsætte debug.print line for testudskrift til immediate vinduet - til illustration skrives her intet

if 2=3 then
  debug.print "Dette udskrives aldrig":end if

Men det burde virke - ellers er debugger intet værd!

Jeg kender ikke 2007 - der er vel ikke noget i tool->option->general der skal sættes - tror ikke det har noget med error trapning at gøre.

En anden god fejlsøgnings måde, der, omend er lidt mere indviklet, så dog er meget mere powerfuld og betingelser i 'watches'

Hvis der f.eks tilføjes en watch (debug->add watch) og skrives 'i=5' i expression feltet og markeres 'break when value is true' og derefter med cursoren et sted i følgende tastes F5 for at køre subroutinen, så stopper eksekveringen på linen der følger den linie hvor betingelsen blev opfyldt. Prøv det.

sub testWbreak()
  dim i,b
  for i=1 to 10
  b=i
  next
end sub

Et mere almindeligt problem. Man har en formular med en masse events og opdager at der utilsigtet bliver opdateret blot man navigere gennem poster - et last modification time felt bliver måske derved fejlagtigt opdateret. Man skal nu blandt 100 vis af kode liner finde ud af hvor det sker.
Dirty=true i en watch,  og så er den fanget!
Avatar billede per2edb Praktikant
25. april 2013 - 16:46 #2
Jeg prøver men ville nu gerne at breakpoint + stop virkede. Har nogen en løsning?
Avatar billede terry Ekspert
28. april 2013 - 17:57 #3
In access 2010 and I guess 2007 you will find a check box "Use Access Special Keys" in the Options/Current Database menu.

Make sure this box is checked if you want to debug.