Avatar billede IKnowNothing Nybegynder
24. april 2013 - 05:45 Der er 7 kommentarer

ZyWall 5 skal genstartes

Min Zyxel ZyWall 5 skal genstartes ofte(strømmen afbrydes og tilsluttes igen). Det er blevet nødvendigt, efter at min internetudbyder dels har sat hastigheden i vejret, dels har sendt mig et andet modem, EPC3925 fra Cisco. Så er det, jeg tænker, der er disse forklaringer:

1) ZyWall 5 kan ikke følge med
2) Der er en fejl på Cisco modemmet
3) ZyWall 5 er defekt
4) Der er et ddos angreb mod min ip

Hvad er det mest sandsynlige, og hvad er løsningen? Jeg har dels en ZyWall 35, dels et andet modem, jeg kunne forsøge mig med.
Avatar billede tbuch Juniormester
24. april 2013 - 08:34 #1
JA jeg kunne i nære mig - men du må undskylde på forhånd, for som sådan er der ikke så meget hjælp at hente i min kommentar - i hvert fald ikke andet end en drastisk løsning

Jeg har været formand i voret netforening i adskillige år. På et tidspunkt købte vi også en ZyWall 5 på anbefaling fra Zyxel selv
Vi havde ikke andet end vrøvl med den og da Zyxel selv havde anbefalede dette modem, havde vi også dem over i et forsøg på at løse det. Det blev som sagt aldrig rigtig godt
Vi brugte alt for mange spilte kræfter på det og vi endte med at sælge den brugt.
Bare så du ved, hvad du er oppe imod
Avatar billede serverservice Praktikant
24. april 2013 - 08:49 #2
Iknownothing

1. start med at upgrade firmware på din Zyxel 5.
2. Du skal teste pakke og svar igennem dine gateways med f.x ping / traceroute .- om der er pakketab

Jeg har selv erfaring med både EPC3925 fra cisco og Zyxel5.

Jeg havde lignende problemer med en Sonicwall efter skift til fibernet og her blev det løst ved at indstille wan på zyxel <-> cisco til full duplex manuelt.

Jeg er enig med tbuch i at hans indlæg er ubrugeligt rent teknisk - og ligeså ubrugelig viden er det, hvad en forenings formand oplever om en enkelt router :)
Avatar billede tbuch Juniormester
24. april 2013 - 09:08 #3
"Jeg er enig med tbuch i at hans indlæg er ubrugeligt rent teknisk - og ligeså ubrugelig viden er det, hvad en forenings formand oplever om en enkelt router :) "

Dog kan det vise sig at være den bedste løsning alligevel set i bagklogskabens klare lys - men jeg håber det da ikke

OG foreningsformanden blev faktisk valgt fordi han have en del forstand på det - og tro mig,a t vi prøvede med Firmware upgrade og alle mulige andre små tricks - viden er faktisk også erfaringsudveksling - så teknisk ubrugeligt ja - men det sidste er jeg ikke enig i
Avatar billede serverservice Praktikant
24. april 2013 - 09:42 #4
Tbuch -. Du kan ikke bruge din viden om en enkelt Zyxel router til noget statistisk grundlag.
Du skal regne med at folk herinde arbejder med IT 8 timer om dagen, og at det har løst jeres problem kan være et enkelt tilfælde.
Det er lidt det samme som når mine kunder sammenligner eksempler fra deres egen pc som et grundlag for hvad er gode IT løsninger - og det er rimelig ubrugelig viden for os der ser 100-200 computere om året og 50 forskellige routere.
Jeg vil give folk ret i at Zyxel ikke altid kan være med i højhastigheds netværk bla. de gamle modeller og især hvis man vil opnå høj båndbredde over VPN, men ikke sikkert det er problemet her.

Nu er det ikke nogen teknisk løsning bare at kassere en router, inden der er fejlsøgt på problemet - du kan da have gættet rigtigt men det er stadig et gæt ligesom når man oddser :)
Avatar billede tbuch Juniormester
24. april 2013 - 09:51 #5
JEg tror bare at du og jeg skal lade spørgeren vurdere om vores forenings erfaringen med routeren, som vel et eller andet sted var - brug ikke for meget unødig tid på den, det var vi en del, som brændte nallerne på - kan bruges til noget som helst
Og så lader jeg den ellers ligge der - ellers må du oprette en tråd, hvor vi kan diskutere videre - det bør vi jo ikke gøre i denne tråd
Avatar billede serverservice Praktikant
24. april 2013 - 10:06 #6
Har du ret i tbuch - bortset fra vores forskellige synsvinkler er vi enige om at det er bedst at skære igennem fremfor at spilde for meget tid.
Jeg ville også umiddelbart vælge en nyere model af zyxel USG 50 eller bedre f.x Cisco ASA eller Trustgate.
Avatar billede IKnowNothing Nybegynder
24. april 2013 - 15:36 #7
Skal siges, at Zywall 5 har kørt upåklageligt i mere end 5 år, så den er ikke ny.

Tak for input omkring løsninger. Uanset hvad, så vil jeg prøve med de midler, jeg har. Vil dog gerne lige have overblikket, før jeg går igang, da det uanset løsningen er et større arbejde at restore/flytte alle data. Kan dog ikke huske, om jeg kan lave en backup af konfigurationen, og ved heller ikke, om den vil virke ved en firmware opgradering.

Er ZyWall 35 bedre i den sammenhæng? Vil det også være bedre at prøve med et Netgear CG3000 BCM modem i stedet for Cisco?

Hvad kan årsagen være til, at trafikken udefra ikke længere sendes igennem?