Avatar billede llSimsll Nybegynder
22. april 2013 - 10:14 Der er 6 kommentarer

jQuery load-funktion

Hej alle sammen, jeg har lavet en side hvor jeg henter andre sider ind i et div tag, problemet er at når den første side er hentet ind i div'et, og jeg vil hente en ny side fra den der allerede er hentet virker jQuery scriptet ikke som første gang.

jQuery'en ser sådan ud:

$(document).ready(function(){
    $('a[rel="fade"]').live('click', function() {
        var toLoad = $(this).attr('href');
        $('#content').fadeOut('fast', loadContent);
        function loadContent() {
            $('#content').load(toLoad, showNewContent);
        }
        function showNewContent() {
            $('#content').fadeIn('slow');
        }
        return false;

    });

Hvis min beskrivelse er helt uforståelig, kan jeg forsøge at omformulere.
Avatar billede jakobdo Ekspert
22. april 2013 - 11:09 #1
live er deprecated.
Så måske det kan være fejlen?

Du skal bruge .on(...)
Avatar billede llSimsll Nybegynder
22. april 2013 - 11:16 #2
Jeg har lige forsøgt med live, før brugte jeg denne linje:

$('a[rel="fade"]').click(function(){

Det gir præcis samme resultat.
Jeg har en ide om at den første sider der bliver hentet ind i div'et ikke kan "se" at der er en div med navnet "content", som den næste siden skal hentes ind i.
Avatar billede jakobdo Ekspert
22. april 2013 - 11:24 #3
Kunne du vise lidt mere kode?
Evt. smid din funktion i noget jsfiddle?
Avatar billede llSimsll Nybegynder
22. april 2013 - 12:34 #4
Tænkt elsempel:

index.html indeholder mit jQuery script og
<div id="menu"><a href="side1.html" rel="fade">Link 1</a></div>
<div id="content">Du ser forsiden</div>

Side 1 indeholder:
Du ser side1.html
<a href="side2.html" rel="fade">Link 2</a>

Side 2 indeholder:
Du ser side2.html
<a href="side3.html" rel="fade">Link 3</a>

Når man klikker på Link2 sker der intet via jQuery, men det åbnes bare som et normalt link.
Avatar billede jakobdo Ekspert
22. april 2013 - 12:34 #5
Prøv denne:

$(document).ready(function(){
  $("DIV_ELLER_NAV_OMKRING_DINE_A_TAGS").on('click', 'a[rel="fade"]', function(){
    var toLoad = $(this).attr('href');
    $('#content').fadeOut('fast', loadContent);
    function loadContent() {
      $('#content').load(toLoad, showNewContent);
    }
    function showNewContent() {
      $('#content').fadeIn('slow');
    }
    return false;
  });
Avatar billede olebole Juniormester
22. april 2013 - 15:41 #6
<ole>

Det giver ikke mening at loade et helt HTML-dokument i et DIV. Man loader en del af siden - i stil med:

$('#content').load(toLoad + " #element_to_load", showNewContent);

- og så er fade i øvrigt ikke en valid værdi på en rel attribut. Det er en misforstået brug af attributten.

I stedet kan du bruge class attributten, som heller ikke er særlig hensigtsmæssig. I HTML5 har man implementeret data-* attributterne specielt til den slags, så skriver du HTML5, bør du bruge sådan en

/mvh
</bole>