Avatar billede tobrukDk Novice
16. april 2013 - 15:14 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

finde ud af der er i databasen

Hej

er i gang med at bygge en side hvor det er sådan at jeg har nogle checkbox, og det er sådan at hvis bruger ingen uddannelse har altså f.eks kategori 1 eller 16 så skal han ikke kun tilføj dem igen, eller se dem

Jeg har prøve sådan her;

function indstillinger_indhold()
    {

        if ($stmt = $this->mysqli->prepare('SELECT `rank_U` FROM `uddannelse` WHERE `id_bruger` = ?')) {

        /* Bind parametre */
        $stmt->bind_param('i', $id);

        /* Sæt værdier på parametrene */
        $id = $_SESSION["id"];

        /* Eksekver forespørgslen */
        $stmt->execute();

        /* Bind resultatet */
        $stmt->bind_result($rank_U);
        while ($stmt->fetch()) {

        if ($stmt = $this->mysqli->prepare('SELECT `id`, `navn` FROM `uddannelse_emne`')) {
            $stmt->execute();
            $stmt->bind_result($id, $navn);
            while ($stmt->fetch()) {

            if($id != $rank_U)
            {
            ?>
        <div class="uddannelse_boxxen"><label><input type="checkbox" name="foo[]" value="<?php echo $id;?>" class="new"> <?php echo $navn;?></label></div>
            <?php
            }

            $stmt->close();

        } else {
            echo 'Der opstod en fejl i erklæringen: ' . $this->mysqli->error;
        }

        } else {
            echo 'Der opstod en fejl i erklæringen: ' . $this->mysqli->error;
        }

Fejl er:

Der opstod en fejl i erklæringen: Fatal error: Call to a member function fetch() on a non-object in /home/jesperbo/public_html/blabla.dk/indhold/inc/php_function.php on line 3030

$stmt->bind_result($rank_U);
        while ($stmt->fetch()) {

det vil sige at "While" er fejlen!.
Avatar billede arne_v Ekspert
16. april 2013 - 15:24 #1
Du genbruger $stmt til 2 queries og kalde faktisk close i den inderste!
Avatar billede arne_v Ekspert
16. april 2013 - 15:24 #2
Du genbruger ogsaa connection hvilket muligvis ogsaa kan vaere et problem.
Avatar billede tobrukDk Novice
16. april 2013 - 15:30 #3
så du mener at jeg skal prøve at klare den noget andet?
Avatar billede tobrukDk Novice
16. april 2013 - 15:37 #4
jeg mener "om jeg skal lave om på navne"
Avatar billede tobrukDk Novice
16. april 2013 - 15:49 #5
hvis jeg gøre sådan her;

function indstillinger_indhold()
    {

        if ($mt = $this->mysqli->prepare('SELECT `rank_U` FROM `uddannelse` WHERE `id_bruger` = ?')) {

        /* Bind parametre */
        $mt->bind_param('i', $id);

        /* Sæt værdier på parametrene */
        $id = $_SESSION["id"];

        /* Eksekver forespørgslen */
        $mt->execute();

        /* Bind resultatet */
        $mt->bind_result($rank_U);
        while ($mt->fetch()) {

        if ($stmt = $this->mysqli->prepare('SELECT `id`, `navn` FROM `uddannelse_emne`')) {
            $stmt->execute();
            $stmt->bind_result($id, $navn);
            while ($stmt->fetch()) {

            if($id != $rank_U)
            {
            ?>
        <div class="uddannelse_boxxen"><label><input type="checkbox" name="foo[]" value="<?php echo $id;?>" class="new"> <?php echo $navn;?></label></div>
            <?php
            }

            $stmt->close();

        } else {
            echo 'Der opstod en fejl i erklæringen: ' . $this->mysqli->error;
        }

        $mt->close();
        } else {
            echo 'Der opstod en fejl i erklæringen: ' . $this->mysqli->error;
        }

så kommer fejl frem og siger ; Der opstod en fejl i erklæringen: Commands out of sync; you can't run this command nowDer opstod en fejl i erklæringen: Commands out of sync; you can't run this command now
Avatar billede tobrukDk Novice
16. april 2013 - 16:07 #6
Det er her fejl ligger:

if ($stmt = $this->mysqli->prepare('SELECT `id`, `navn` FROM `uddannelse_emne`')) {
            $stmt->execute();
            $stmt->bind_result($id, $navn);
            while ($stmt->fetch()) {

            if($id != $rank_U)
            {
            ?>
        <div class="uddannelse_boxxen"><label><input type="checkbox" name="foo[]" value="<?php echo $id;?>" class="new"> <?php echo $navn;?></label></div>
            <?php
            }

            $stmt->close();

        } else {
            echo '<br />opstod en fejl i erklæringen: ' . $this->mysqli->error;
        }
Avatar billede arne_v Ekspert
16. april 2013 - 16:08 #7
Maaske skal du bruge 2 connections ogsaa.
Avatar billede arne_v Ekspert
16. april 2013 - 16:13 #8
eksempel:

$con1 = new mysqli('localhost', 'root', '', 'Test');
$stmt1 = $con1->prepare('SELECT mainid,txtval FROM main WHERE ? <= mainid AND mainid <= ?');
$stmt1->bind_param('ii', $start, $end);
$start = 1;
$end = 2;
$stmt1->execute();
$stmt1->store_result();
$stmt1->bind_result($mainid, $txtval);
echo "<ul>\r\n";
while ($stmt1->fetch()) {
    echo "<li>$txtval</li>\r\n";
    $con2 = new mysqli('localhost', 'root', '', 'Test');
    $stmt2 = $con2->prepare('SELECT subid,txtval FROM sub WHERE mainid = ?');
    $stmt2->bind_param('i', $mainid);
    $stmt2->execute();
    $stmt2->store_result();
    $stmt2->bind_result($subid, $txtval);
    echo "<ul>\r\n";
    while ($stmt2->fetch()) {
        echo "<li>$txtval</li>\r\n";
    }
    echo "</ul>\r\n";
    $stmt2->close();
    $con2->close();
}
echo "</ul>\r\n";
$stmt1->close();
$con1->close();

Funktionaliteten burde laves med JOIN, men pointen er 2 connections og 2 statements.
Avatar billede tobrukDk Novice
16. april 2013 - 16:19 #9
Den kode forvirrer mig virkelig, jeg kan ikke lige helt sådan forstå den på nogle måde.
Avatar billede tobrukDk Novice
16. april 2013 - 16:45 #10
Jeg forstår ikke lige helt din kode.:(

function indstillinger_indhold()
    {
        if ($stmt = $this->mysqli->prepare('SELECT `rank_U` FROM `uddannelse` WHERE `id_bruger` = ?')) {

        /* Bind parametre */
        $stmt->bind_param('i', $id);

        /* Sæt værdier på parametrene */
        $id = $_SESSION["id"];

        /* Eksekver forespørgslen */
        $stmt->execute();

        /* Bind resultatet */
        $stmt->bind_result($rank_U);
        while ($stmt->fetch()) {

            if ($stmt_2 = $this->mysqli->prepare('SELECT `id`, `navn` FROM `uddannelse_emne` WHERE `id_bruger` = ?')) {
            $stmt_2->bind_param('i', $id);
            $id = $_SESSION["id"];

            $stmt_2->execute();

            $stmt_2->bind_result($id, $navn);

            /* Hent rækker og udskriv data */
            while ($stmt_2->fetch()) {
        ?>
<div class="uddannelse_boxxen"><label><input type="checkbox" name="foo[]" value="<?php echo $id;?>" class="new"> <?php echo $navn;?></label></div>
        <?php
            }

            $stmt_2->close();

            } else {
                echo ' FEJL: ' . $this->mysqli->error;
            }

        $stmt->close();
        } else {
            echo '<br />Der opstod en fejl i erklæringen: ' . $this->mysqli->error;
        }

kommer frem og viser: FEJL: Commands out of sync; you can't run this command now FEJL: Commands out of sync; you can't run this command now
Avatar billede tobrukDk Novice
16. april 2013 - 16:57 #11
Kan jeg ikke bare lave noget i den her still: http://www.w3schools.com/sql/sql_join_inner.asp
Avatar billede tobrukDk Novice
16. april 2013 - 17:05 #12
har prøvet inner join og det virker ikke for mig, :( jeg skal bruge 3 steder fra og det endnu stede skal jeg hente 2 gang og det andet skal hente 1 gang og det kan ikke lade sig gøre, jeg har lige selv prøve, dog kan det godt være at jeg har gjort det forkert så.
Avatar billede arne_v Ekspert
16. april 2013 - 17:27 #13
Man kan godt lave:

SELECT *
FROM a a1, b, a a2
WHERE a1.x=b.y AND a2.x=b.z
Avatar billede tobrukDk Novice
16. april 2013 - 17:30 #14
Prøve lige lave det for mig fordi jeg kan virkelig ikke se det for mig, overhovedet på nogle måde, jeg har aldrig sådan rigtigt forstå inner join på nogle måde. :(
Avatar billede arne_v Ekspert
17. april 2013 - 03:52 #15
JOIN maa vaere beskrevet i enhver SQL bog/tutorial.

Har du laest min guide:

http://www.eksperten.dk/guide/389

?
Avatar billede tobrukDk Novice
21. april 2013 - 16:06 #16
jeg har klart problemet.