Avatar billede loukas Mester
14. april 2013 - 14:58 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Danske tegn i variabler

Hej,
Jeg er helt grøn i php.
Men problemet er når en af variablerne indeholder æ,ø eller å
Fx $Kunder_Adresse = "Skovvænget" så er den tom når den skal skrives sidst i koden her: <input type="hidden" value="<?php echo $pacsoftData['addressLine1']; ?>" name="data[<?php echo $i; ?>][addressLine1]" />

Håber nogen kan/vil hjælpe mig....

<?php
$server = "localhost";
$brugernavn = "xxxxx";
$kode = "xxxxx";
$db = "xxxxx";

mysql_connect($server , $brugernavn , $kode) or die(mysql_error());

echo "Forbundet til mysql server<br/>";

mysql_select_db($db)or die(mysql_error());

echo "Forbundet til databasen<br/><br/>";

$data = mysql_query("SELECT * FROM ordrer WHERE Ordrenr=50966" ) or die(mysql_error());

while ($info = mysql_fetch_array($data))
  {
        $intkundeid = $info['Kundeid'];
        $Ordrer_Total = "";
        $Ordrer_Porto = ""
echo "Kundeid: " . $intkundeid . "<br/>";
echo "andenLeveringsAdr: " . $info['andenLeveringsAdr']. "<br/>";
echo "omdeling: " . $info['omdeling']. "<br/>";
echo "Ordrer_Total: " . $Ordrer_Total . "<br/>";
  }

$data = mysql_query("SELECT * FROM kunder WHERE Kundeid=" . $intkundeid . "" ) or die(mysql_error());

while ($info = mysql_fetch_array($data))
  {

  $Kunder_MobilTlf = $info['Tlf'];
    $Kunder_Navn = $info['Navn'];
    $Kunder_Efternavn = $info['Efternavn'];
    $Kunder_Adresse = $info['Adresse'];
    $Kunder_Adresse2 = "";
    $Kunder_Postnr = $info['Postnr'];
    $Kunder_City = $info['City'];
    $Kunder_Email = $info['Email'];
    $Kunder_Landekode = $info['Landekode'];
echo "Kunder_Navn: " . $Kunder_Navn . "<br/>";
echo "Kunder_Efternavn: " . $Kunder_Efternavn . "<br/>";
echo "Kunder_Adresse: " . $Kunder_Adresse . "<br/>";
echo "Kunder_Postnr: " . $Kunder_Postnr . "<br/>";
echo "Kunder_City: " . $Kunder_City . "<br/>";
echo "Kunder_Email: " . $Kunder_Email . "<br/>";
echo "Kunder_Landekode: " . $Kunder_Landekode . "<br/>";

  }
?>

<form name="SmartSendForm" action="http://www.pacsoft.smartsend.dk/version4/server_request.php" method="post" target="_blank">

<?php

                        $pacsoft = array(

                            0 => array(

                        "NOTSMSnr" => (string) ($Kunder_MobilTlf),

                                "DLVFLEXcomment" => (string) ($Ordrer_DLVFLEXcomment),

                                "orderNo" => (string) ($Ordrer_ordrenr),

                                "customerNo" => (string) ($Ordrer_Kundeid),

                                "nameLine1" => (string) ($Kunder_Navn.' '.$Kunder_Efternavn),

                                "nameLine2" => "",

                                "addressLine1" => (string) ($Kunder_Adresse),

                                "addressLine2" => (string) ($Kunder_Adresse2),

                                "postalCode" => (string) ($Kunder_Postnr),

                                "city" => (string) ($Kunder_City),

                                "emailAddress" => (string) ($Kunder_Email),

                                "countryCode" => (string) ($Kunder_Landekode),

                                "price" => (string) ($Ordrer_Total),

                                "company" => (string) ($Ordrer_Porto)

                                ));

                            $pacsoftUser = array(

                            "smartsendID" => 000,

                            "key" => "xxxxxxxxxxxxx",

                            "version" => 4,

                            "bulk" => 0,

                            "HTMLESCAPE" => 1);

                            $pacsoftSending = array(

                            "NOTEMAIL" => 1,

                            "NOTSMS" => 0,

                            "FRAG" => 0,

                            "GREEN" => 0,

                            "DLV" => 1,

                            "DLVFLEX" => 0,

                            "EXPRSAT" => 0,

                            "LNKPRTN" => 0,

                            "RETURN" => 0);

                            function filterHTMLSingle(&$value) {

                                $value = str_replace('&#039;', '&apos;', htmlspecialchars($value, ENT_QUOTES, 'UTF-8'));

                                //$value = htmlspecialchars($value, ENT_QUOTES, 'UTF-8');

                            }

                            array_walk_recursive($pacsoft, "filterHTMLSingle");

                            //Encrypt the data used to create the label

                            $pacsoftUser['check'] = md5(serialize(array(0 => $pacsoft, 1 => $pacsoftUser['key'], 2=> $pacsoftUser['smartsendID'])));

                            function filterUrlencodeSingle(&$value) {

                                $value = urlencode($value);

                            }

                            array_walk_recursive($pacsoft, "filterUrlencodeSingle");

                            $i = 0;

                            ?>

    <div class="advisering">

        <input type="hidden" name="pacsoftSending[NOTEMAIL]" value="0">

        <input id="NOTEMAIL" type="checkbox" name="pacsoftSending[NOTEMAIL]" value="1"<?php echo ($pacsoftSending['NOTEMAIL'] == 1 ? ' checked="yes"' : '') ?> /><label for="NOTEMAIL">Mail-advisering</label><br />

        <input type="hidden" name="pacsoftSending[NOTSMS]" value="0">

        <input id="NOTSMS" type="checkbox" name="pacsoftSending[NOTSMS]" value="1"<?php echo ($pacsoftSending['NOTSMS'] == 1 ? ' checked="yes"' : '')?>/><label for="NOTSMS">Mobil-advisering</label><br />

    </div>

    <div class="omtanke">

        <input type="hidden" name="pacsoftSending[FRAG]" value="0">

        <input id="FRAG" type="checkbox" name="pacsoftSending[FRAG]" value="1"<?php echo ($pacsoftSending['FRAG'] == 1 ? ' checked="yes"' : '')?> /><label for="FRAG">Forsigtig</label><br />

        <input type="hidden" name="pacsoftSending[GREEN]" value="0">

        <input id="GREEN" type="checkbox" name="pacsoftSending[GREEN]" value="1"<?php echo ($pacsoftSending['GREEN'] == 1 ? ' checked="yes"' : '')?> /><label for="GREEN">Pakke med omtanke</label><br />

    </div>

    <div class="omdeling">

        <input type="hidden" name="pacsoftSending[DLV]" value="0">

        <input id="DLV"  type="checkbox" name="pacsoftSending[DLV]" value="1"<?php echo ($pacsoftSending['DLV'] == 1 ? ' checked="yes"' : '') ?> /><label for="DLV">Omdeling</label><br />

        <input type="hidden" name="pacsoftSending[DLVFLEX]" value="0">

        <input id="DLVFLEX" type="checkbox" name="pacsoftSending[DLVFLEX]" value="1"<?php echo ($pacsoftSending['DLVFLEX'] == 1 ? ' checked="yes"' : '') ?> /><label for="DLVFLEX">Flexlevering</label><br />

        <input type="hidden" name="pacsoftSending[EXPRSAT]" value="0">

        <input id="EXPRSAT" type="checkbox" name="pacsoftSending[EXPRSAT]" value="1"<?php echo ($pacsoftSending['EXPRSAT'] == 1 ? ' checked="yes"' : '') ?> /><label for="EXPRSAT">L&#248;rdagsomdeling</label><br />

    </div>

    <div class="type">

        <input type="hidden" name="pacsoftSending[LNKPRTN]" value="0">

        <input id="LNKPRTN" type="checkbox" name="pacsoftSending[LNKPRTN]" value="1"<?php echo ($pacsoftSending['LNKPRTN'] == 1 ? ' checked="yes"' : '') ?> /><label for="LNKPRTN">Send label til mail</label><br />

        <input type="hidden" name="pacsoftSending[RETURN]" value="0">

        <input id="RETURN" type="checkbox" name="pacsoftSending[RETURN]" value="1"<?php echo ($pacsoftSending['RETURN'] == 1 ? ' checked="yes"' : '') ?> /><label for="RETURN">Returlabel</label><br />

<select name="pacsoftSending[COLLI]">

  <option value="1">1</option>

  <option value="2">2</option>

  <option value="3">3</option>

  <option value="4">4</option>

  <option value="5">5</option>

  <option value="6">6</option>

  <option value="7">7</option>

  <option value="8">8</option>

  <option value="9">9</option>

</select>

<label for="colli">Antal kolli</label>

</div>

<?php
foreach ($pacsoft as $pacsoftData) {

?>

<input id="NOTSMSnr" type="hidden" value="<?php echo $pacsoftData['NOTSMSnr']; ?>" name="data[<?php echo $i; ?>][NOTSMSnr]" />

<input id="DLVFLEXcomment" type="hidden" value="<?php echo $pacsoftData['DLVFLEXcomment']; ?>" name="data[<?php echo $i; ?>][DLVFLEXcomment]" />

    <input type="hidden" value="<?php echo $pacsoftData['orderNo']; ?>" name="data[<?php echo $i; ?>][orderNo]" />

    <input type="hidden" value="<?php echo $pacsoftData['customerNo']; ?>" name="data[<?php echo $i; ?>][customerNo]" />

    <input type="hidden" value="<?php echo $pacsoftData['nameLine1']; ?>" name="data[<?php echo $i; ?>][nameLine1]" />

    <input type="hidden" value="<?php echo $pacsoftData['nameLine2']; ?>" name="data[<?php echo $i; ?>][nameLine2]" />

    <input type="hidden" value="<?php echo $pacsoftData['addressLine1']; ?>" name="data[<?php echo $i; ?>][addressLine1]" />

    <input type="hidden" value="<?php echo $pacsoftData['addressLine2']; ?>" name="data[<?php echo $i; ?>][addressLine2]" />

    <input type="hidden" value="<?php echo $pacsoftData['postalCode']; ?>" name="data[<?php echo $i; ?>][postalCode]" />

    <input type="hidden" value="<?php echo $pacsoftData['city']; ?>" name="data[<?php echo $i; ?>][city]" />

    <input type="hidden" value="<?php echo $pacsoftData['emailAddress']; ?>" name="data[<?php echo $i; ?>][emailAddress]" />

    <input type="hidden" value="<?php echo $pacsoftData['countryCode']; ?>" name="data[<?php echo $i; ?>][countryCode]" />

    <input type="hidden" value="<?php echo $pacsoftData['price']; ?>" name="data[<?php echo $i; ?>][price]" />

    <input type="hidden" value="<?php echo $pacsoftData['company']; ?>" name="data[<?php echo $i; ?>][company]" />

<?php
$i++;
} ?>

<input type="hidden" value="<?php echo $pacsoftUser['smartsendID']; ?>" name="dataInfo[smartsendID]" />

    <input type="hidden" value="<?php echo $pacsoftUser['check']; ?>" name="dataInfo[check]" />

    <input type="hidden" value="<?php echo $pacsoftUser['version']; ?>" name="dataInfo[version]" />

    <input type="hidden" value="<?php echo $pacsoftUser['bulk']; ?>" name="dataInfo[bulk]" />

    <input type="hidden" value="<?php echo $pacsoftUser['HTMLESCAPE']; ?>" name="dataInfo[HTMLESCAPE]" />

<input class="button" type="submit" value="Generere pakkelabel" />
</form>
</div>
Avatar billede olebole Juniormester
14. april 2013 - 15:13 #1
<ole>

Sørg for, at:

*) alle dine dokumenter er gemt som utf-8 (det styrer din editor)

*) din database er sat til utf-8 og dine tabel-kollationer er sat til utf8_danish_ci

*) at du bruger en utf-8 meta i alle dokumenter

Bemærk, at data, der allerede ligger i din database, ikke bliver ændret ved at ændre DB'ens opsætning. Først, når data er indsat fra et utf-8 dokument og DB'en er sat korrekt op, kan du regne med, hvordan data ser ud ved udskrift.

Derudover bør du ændre din databasekode til prepared statements under MySQLI eller PDO. Det gamle MySQL-API er dybt forældet og falder helt væk i en af den næste PHP-versioner. Jeg har skrevet en lille begynderguide om MySQLI her

/mvh
</bole>
Avatar billede arne_v Ekspert
16. april 2013 - 01:24 #2
og maaske splitte koden lidt op i nogle funktioner eller klasser & metoder
Avatar billede loukas Mester
18. april 2013 - 16:31 #3
OK,
Det er desværre ikke lykkedes mig at få det til at virke.
Men når jeg ændrer databasen er til utf-8 og tabel-kollationer til utf8_danish_ci.
Ændrer det så data som er i databasen i forvejen?
Og hvis ikke findes der så et trik til at ændre det hele på énn gang?
Avatar billede olebole Juniormester
18. april 2013 - 16:42 #4
#1: "Bemærk, at data, der allerede ligger i din database, ikke bliver ændret ved at ændre DB'ens opsætning. Først, når data er indsat fra et utf-8 dokument og DB'en er sat korrekt op, kan du regne med, hvordan data ser ud ved udskrift."

Du kan prøve at kikke på denne løsning
Avatar billede loukas Mester
29. april 2013 - 13:57 #5
OK, tak for hjælpen.
Det er lidt bøvlet med de danske tegn, men nu virker det da.
Det første jeg nogensinde har lavet med PHP.
Smid et svar så lukker jeg.
Avatar billede olebole Juniormester
29. april 2013 - 14:06 #6
Ellers tak, jeg samler ikke point. Læg selv et svar og accepter det, så tråden lukkes  =)
Avatar billede loukas Mester
02. maj 2013 - 00:28 #7
Tak for hjælpen
Avatar billede olebole Juniormester
02. maj 2013 - 16:30 #8
Det var så lidt. Du bør dog kraftigt overveje Arnes forslag i #2. Det vil gøre koden væsentligt mere overskuelig og dermed meget lettere at vedligeholde  *o)