Avatar billede mads375 Juniormester
14. april 2013 - 13:57 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

kontakt fra html til xml

Hejsa.

Jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg får kontakt mellem en html og et xml. Hvis man tager understående eksempel:

http://www.w3schools.com/xml/xml_elements.asp

<note>
<to>Tove</to>
<from>Jani</from>
<body>Don't forget me this weekend!</body>
</note>

og så får man den gule kasse op med informationerne. Sådan som jeg forstår det, så henter HTML dokumentet fra XML. Altså HTML viser data, og XML overfører og gemmer data. Så spørgsmålet er. Hvordan får jeg HTML dokument til at hente data fra et XML dokument?

Mvh Mads
Avatar billede keysersoze Guru
14. april 2013 - 14:25 #1
Hvaba? HTML og XML er to forskellige ting - skal du arbejde med XML på en webside kan du fx benytte javascript på klienten eller ASP.NET/PHP på serveren.
Avatar billede olebole Juniormester
14. april 2013 - 14:55 #2
<ole>

Hvad er det præcist, du gerne vil? Og undlad venligst at forklare via links til w3schools.com.

Jeg har explicit frabedt links derfra, når jeg foretager en Google-søgning. Klikker jeg på et link på en side med reklamer fra Google, overruler dette imidlertid mine ønsker - og Google begynder igen at spamme mig med links fra w3schools.com. Da det site er et af de dårligste om webkode på WWW, ønsker jeg ikke, det sker  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede mads375 Juniormester
14. april 2013 - 15:13 #3
Keysersoze:

Hehe jo jo det ved jeg godt. Er vi ikke enige om at HTML viser data og XML gemmer data? Hvis jeg laver noget i XML skal det jo vises på min side, så derfor skal det vel også hentes.

Fx:

<familie>
  <boern>
      <navn></navn>
      <Efternavn></efternavn>
      <fodselsdag></fodselsdag>
  </boern>
</familie>

Jeg ved ikke om det er mig der er forkert på den. Men sådan som jeg tænker, så har jeg fx en form på min hjemmesider med følgende forms:

Tilmeld dig vores familie. Indtast følgende:

navn
efternavn
fodselsdag

herefter bliver det sendt til et XML dokument, og derefter vist på min hjemmeside. Hvis jeg ikke kan bruge den tutorial side. Har i så nogle andre gode sider? Synes ellers den som begynder giver nogle fine grundlæggende ting at forholde sig til.

Mvh Mads
Avatar billede mads375 Juniormester
14. april 2013 - 15:27 #4
Altså det skal heller ikke lyde som om at jeg tror XML er en database
Avatar billede olebole Juniormester
14. april 2013 - 15:30 #5
w3schools.com giver mangelfulde informationer, som er fyldt med fejl - og det er som bekendt et rigtig dårligt grundlag at lære efter.

En stor del af problemet er, at man sjældent kan bedømme troværdigheden af læretekster, hvis man ikke er professionel og i forvejen ved, hvad der burde stå i teksten. En anden væsentlig del er, at WWW desværre har gjort det så let at publicere, at det flyder i misinformation og vrøvl. Dagens største mangel på WWW er redaktører og bibliotikarer med faglig indsigt  :o|

Hvad HTML-rendering af XML angår, bør du nok kikke på XSLT, som er beregnet til netop dét. Her endnu et eksempel og et mere

Du kan også parse XML-dokumentet med JavaScript og oprette passende elementer med DOM. Det kommer helt an på, hvordan du vil bruge XML og til hvad. Det synes jeg stadig ikke helt fremgår
Avatar billede keysersoze Guru
14. april 2013 - 16:22 #6
Du kan sagtens gemme data i XML - men hvorfor ikke bruge netop en database til det?
Avatar billede mads375 Juniormester
14. april 2013 - 18:13 #7
Ok mange tak for det. Lige pt. har jeg ikke noget bestemt formål, eller jo jeg skal til re eksamen i august. Faget går ud på programmering generelt, hvor der kommer eksamensspørgsmål i java, servlets, xml, xslt, json, css, xml parser, xml dom, xpath osv.

Jeg kan fx godt MYSQL og har en grundlæggende viden indenfor nogle af tingene. Jeg mangler rigtig mange byggesten, så derfor har jeg besluttet at starte helt fra bunden med tingene. Jeg prøver at kigge på de links som er i tråden her.
Tak for hjælpen, og vil i deles om pointene?

Mvh mads
Avatar billede keysersoze Guru
15. april 2013 - 09:58 #8
XML vil man som udgangspunkt benytte til fx at overføre data mellem systemer (fx xml-feeds) eller til konfiguration af relativ statiske data mens data til en hjemmeside gemmes i en database. Selvom der selvfølgelig er alle mulige og umulige undtagelser så ville jeg til en eksamen holde mig til det sikre medmindre man virkelig har argumenterne i orden.