Avatar billede soerenmj Nybegynder
07. april 2013 - 10:08 Der er 24 kommentarer

Log-in til internettet - Hvorfor?

Hej Eksperter! :-)
JEg går på en efterskole hvor jeg har tænkt meget over vores internet. Når man kommer derind skal an logge på med en gæst kode eller en personlig en, som alle på skolen får.
Mit spørgsmål er så, hvad hjælper dette login? De har selv sagt at de kan se hvem der er hvems computere, hvis der var nogle der skulle komme til at lave noget dumt!
Jeg tror nemt det kan undværes, og håber det kan for de er pisse irreterend.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. april 2013 - 10:18 #1
De har lavet dette logind, så de har 100% styr på hvad i foretager jer medens i går på efterskolen. Og som en del af dette vil der helt sikkert være sider i bare ikke kan komme ind på.
Sider der med skolens øjne ikke skal besøges.
Avatar billede Blueeyez Mester
07. april 2013 - 10:21 #2
I har vel personligt brugernavn hvor til der er tildelt en privat mappe oftest kendt som Dokumenter?
Avatar billede 220661 Ekspert
07. april 2013 - 10:31 #3
Ja og typisk også nogle drev som man bruger i det daglige arbejde på skolen.
Sådan var det i hvert fald på den skole min søn gik på.
Der var noget de kaldte "fronter" hvor deres lektier blev afleveret på.
Avatar billede soerenmj Nybegynder
07. april 2013 - 10:31 #4
Personlig mappe? :)
Det eneste vi har er dette log-in, og det er kun til internettet.
De prøvede at blokere nogle hjemmesider engang, men det gør de ikke mere.
Avatar billede soerenmj Nybegynder
07. april 2013 - 10:33 #5
Alt det i snakker om, tror jeg ikke har noget med log-in at gøre...
Vi har et intranet hvor vi aflevere lektier og sådan nogle ting, men det har vel ikke noget med koden/ log-in at gøre? ;)
Burde man ikke kune det uden?
Avatar billede 220661 Ekspert
07. april 2013 - 10:38 #6
Prøv at gå i dine internet indstillinger i IE.
Prøv at kigge under forbindelse.
I min pc her er "ring ikke til en forbindelse tjekket af"
Avatar billede soerenmj Nybegynder
07. april 2013 - 10:42 #7
IE?
Jeg er på mit eget netværk pt. men skal nok prøve når jeg kommer op på skolen.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. april 2013 - 10:48 #8
Du behøver jo ikke være på skolen for at tjekke indstillinger??
Du bruger vel samme pc på skolen.
Avatar billede soerenmj Nybegynder
07. april 2013 - 10:50 #9
Ja jeg gør, men forstå ikke havd det er jeg skal tjekke, der står ingen ting! ;-)
Havd mener du med IE? ;)
Avatar billede Blueeyez Mester
07. april 2013 - 10:51 #10
Der hvor i aflevere lektier er det i browser eller en partitin/ mappe?

Altså den efterskole jeg gik på endte nogle elever med at styre internettet pga dårlig sikkerhed og det betyder at alt andre laver det kan de se.. Dernæst så forstår jeg ikke du synes det er træls, din pc kan vel huske login?
Avatar billede soerenmj Nybegynder
07. april 2013 - 10:54 #11
Lektierne aflevere vi på et intranet - browser.

Min computer kan huske mit log-in, ja! men det er da træls man skal gøre det hver gang, også på sin mobil! det tager noget tid + det kan tit forekomme at man skal gøre det flere gange når man er på nettet.
Avatar billede Blueeyez Mester
07. april 2013 - 11:00 #12
#11 lyder mystisk.. Ved os var der en kode på wifi og så et bruger login og derefter ikke mere.. Doh var der mange grænser skønt de som skrevet blev omgået... Måske du skulle vise forstanderen problem situationerne.. Eller lærerne hvis forstander er ligeglad..
Avatar billede soerenmj Nybegynder
07. april 2013 - 12:29 #13
#12 Ved os var er der også bare en kode på wifi og så et bruger login, problemet er bare at man skal logge ind flere gange hvis man nu sidder ved sin computer en time.
Alle også forstanderen bruger det, tror jeg, så de har nok også tænkt det. Jeg forstår bare ikke hvorfor det er der? ;)
Min far er selv forstander på en efterskole og der er ingen login halløj ting.
Avatar billede vagn99 Nybegynder
07. april 2013 - 12:29 #14
Hvis jeg var leder på en efterskole ville jeg også forlange at alle brugere var identificeret, når de via skolen system gik på nettet. Skolen er jo ansvarlig for den trafik, der foregår, og derfor vil man have styr på brugerne. Muligvis logger de alle kald for evt. senere efterforskning af ulovlige aktiviteter på nettet.
Det gælder jo også for stort set alle brugere i det offentlige med følsomme oplysninger. Man holder øje med hvilke oplysninger brugere trækker ud af systemet.
Avatar billede leif Seniormester
07. april 2013 - 12:53 #15
#14 er inde på noget jeg vil tilslutte mig, de kan have lavet det på denne måde for at have 100% styr på hvilke maskiner / elever som laver hvad på internettet.

Nu er der ingen af os der kender den aktuelle løsning, men den kunne som det lyder sagtens være laver smartere at det kun er første gang indtil maskinen er godkendt og derfra skal den ikke godkendes længere.
Avatar billede Blueeyez Mester
07. april 2013 - 13:03 #16
#13 det med en time har jeg aldrig oplevet, skyldes nok at serveren er sat til at smide brugere af hver time... Jeg ved ikke hvilke begrænsninger der er på nettet men metoden kunne godt tyde på at irritere folk der vil downloade/uploade.. (Undgå længere tids belastning af nettet) hvor nuværende metode er ret så provokerende...
Avatar billede vagn99 Nybegynder
07. april 2013 - 16:03 #17
Der bliver vel heller ikke nævnt, at man bliver afbrudt på nettet, kun at hvis man forlader nettet, så vidt jeg kan forstå, og vil på igen, så skal man logge ind.
Jeg gætter stadig på, at de logger alle som er på nettet og hvornår. Nøjagtig lige som man gør inden for det offentlige.
Avatar billede soerenmj Nybegynder
07. april 2013 - 17:58 #18
Fo det første er der rigtig mange der bruger gæste koden.... så det er fuldstændig lige meget! De har sagt at de nemt kan se hvem der laver hvad, selvom man bruger gæstekoden, så hvorfor er det der så? ;)

Det logger af imens jeg er på nettet, og så skal man også logge på hver man skal på nettet. Nogle gange kan den bare ikke loade siden, og så er man nød til at gå ud af internettet og ind igen for, at det virker.

Hvis de siger de godt kan se hvilken en computerder gør hvad, selvom de bruger gæstekoden, så er det vil ikke nødvendigt at det er der? ;)

JEg kan ikke se det logiske i det....
Avatar billede vagn99 Nybegynder
07. april 2013 - 18:09 #19
hvis tingene er som du beskriver, er det vel et måske lidt forældet program de bruger til at styre adgangen.
Så må i jo tage en dialog med dem der styrer edb-adgangen.
Måske vil de ikke give fri internetadgang grundet spil. m.v.
idet de mener at internettet kun skal bruges som opslagsværk. Der
kan ligge mange grunde bag. Men tag en snak med lederen.
Avatar billede Blueeyez Mester
07. april 2013 - 18:17 #20
De har brugernavne til jer for bedre at kunne se hvem det er, hver computer har en unik mac adresse som er en del af net kortet i din pc og når de så ser brugernavn og denne mac adresse så slipper de for at skulle tjekke de andre 100 bærbare ud, men tag en snak med dem, vi styrer jo ikke jeres it systemer ;-)
Avatar billede soerenmj Nybegynder
09. april 2013 - 13:21 #21
Tusind tak! ;)
Skal nok prøve at snakke, men som sagt man kan bare logge på en 'gæstebruger' som næsten alle gør. Man må spille, være på facebook og se *****. Men tak!! :-)
Avatar billede Blueeyez Mester
09. april 2013 - 13:29 #22
Velbekomme, husk at bede om at dem der har givet løsning skal smide et svar, sæt kryds i alle før du acceptere... Smider mit i forvejen..
Avatar billede vagn99 Nybegynder
10. april 2013 - 13:30 #23
Hvis mit bidrag var brugbart
Avatar billede soerenmj Nybegynder
15. april 2013 - 22:02 #24
Smid vænligst et svar!! - Tak :)