Avatar billede madammen Nybegynder
13. august 2001 - 10:49 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Æ,ø og Å

jeg har stadig problemer med Æ,ø og å i mit c program.
Når jeg skriver æ,ø og å i en printf sætning feks. printf(\"skriv æ,ø,å\");
så udlæses det som µ,°,σ, men hvis jeg indtaster æ,ø,å direkte fra tastaturet og læser det med en %c, så kan jeg godt se både æ,ø og å
Avatar billede jelzin101 Praktikant
13. august 2001 - 10:53 #1
jeg har svaret dig hvordan du kan gøre det. i dit tidl. spørgsmål.
Avatar billede jelzin101 Praktikant
13. august 2001 - 10:54 #2
Avatar billede henrik_ffc Nybegynder
13. august 2001 - 10:56 #3
Workaround:

printf(\"Ikke nogen perfekt l%csning\",237);
Avatar billede jelzin101 Praktikant
13. august 2001 - 10:58 #4
men et generelt råd -> brug cin og cout istedet for printf
Avatar billede henrik_ffc Nybegynder
13. august 2001 - 10:59 #5
Hvordan bruger man cin istedet for printf ?  ;-)
Avatar billede jelzin101 Praktikant
13. august 2001 - 11:01 #6
jeg mente og scanf.
Avatar billede jelzin101 Praktikant
13. august 2001 - 11:02 #7
altså : brug cin og cout istedet for printf og scanf
Avatar billede henrik_ffc Nybegynder
13. august 2001 - 11:03 #8
åhhh, sådan
Avatar billede nicki Nybegynder
15. august 2001 - 21:25 #9
Det er vidst noget med at du i din pseudo kode skal skrive ae istedet for æ. Ved output vil det så, i hvert fald men min compiler, blive æ. Jeg kan desværre ikke huske ø og å, men jeg går ud fra at løsningsmodellen er den samme.
Avatar billede jelzin101 Praktikant
15. august 2001 - 23:41 #10
ø = oe å = aa
Avatar billede jelzin101 Praktikant
15. august 2001 - 23:45 #11
pseudo kode er f.eks.

læg variabl1 og variabel2 sammen
hvis resultatet > end 1000
skriv \"hovsa det var over 1000\"

pseudo kode er ikke noget du kan bruge direkte i programmeringen men derimod noget man bruger når man starter på projektet(så man har en \"opskrift\" for hvordan man skal kode). Pseudo kode gør det også meget lettere for andre at forstå/tyde koden.
Avatar billede perfi Nybegynder
16. august 2001 - 13:31 #12
Nu kender jeg ikke helt dit tidligere prg. men hvis det er en streng der skal udskrives så
prøv med:

cout<<\"hej mor, hj\"<<char(145)<<\"lp mig !!\"<<endl;

:perfi
Avatar billede fri-hash Nybegynder
17. august 2001 - 20:26 #13
jeg vil også foreslå at udskrive den ascii-værdi der repræsenterer det pågældende tegn på din maskine....
Avatar billede jelzin101 Praktikant
20. august 2001 - 11:32 #14
Avatar billede cyt Nybegynder
30. august 2001 - 13:28 #15
Angående det allerførste indlæg:

Når du indlæser dine tegn (, som du sagtens kan læse - siger du), så skriv deres asciiværdier ud og se, om de er identiske med dem, du får ud ved at lave din egen streng.

Altså:

AnsiString Streng;
AnsiString TestStreng=\"æøåÆØÅ\";

cout << \"Indtast streng\";
cin >> Streng;

cout << \"Din streng:\\n\";
OutputAsInts(Streng);

cout << \"Min streng:\\n\";
OutputAsInts(Streng);

void OutputAsInts(AnsiString Streng)
{
int n;

for(n=0;n<Streng.Length;n++)
{
  cout << Streng[n] << \" - som int: \" << int(Streng[n] << endl;
}

Med forbehold for fejl i koden :-)

Men således skulle du kunne finde ud af, om dine danske karakterer har de samme ascii værdier som dem, brugeren kan taste ind. Og efterfølgende kan du så skrive en rutine, der ændrer dine karakterer til dem, som bliver outputtet rigtig på skærmen.

BTW: Brugeren burde selvfølgelig indtaste æøåÆØÅ for et det skal være lidt smart!

Avatar billede cyt Nybegynder
30. august 2001 - 13:49 #16
Iøvrigt virker det som en ret tåbelig ide, at \"oe\" automatisk skulle konverteres til ø.

Ord som f.eks. toer og skoen bliver til tør og skøn - jo ikke ligefrem det, man mente :-)