Avatar billede newuser Nybegynder
05. april 2013 - 19:25 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Forskel mellem PHP og Javascript.

Hejsa,

Jeg er i gang med at lære at programmere, og har besluttet mig for at lære php og javascript.

Jeg er godt klar over at det er 2 forskellige ting, men har endnu ikke fået overblikket.

Derfor er mit spørgsmål... hvis man tænker på man skal lave en funktion, hvordan ved man som om man skal bruge php eller javascript til at lave den? (tænker på når man skal lede efter hjælp til det på nettet).

Er det en der kan give mig et hint til "logisk" tænkning omkring dette?
Avatar billede olebole Juniormester
05. april 2013 - 19:39 #1
<ole>

Det er ikke helt lige til at forklare, før du har lidt erfaring. Dog kan man sige, at en funktionalitet, som ikke kræver serverens indblanding (f.eks. i form af databasekald), gøres det med JavaScript.

Om en syg tilstand i kroppen skal behandles med medicin eller operation, kommer an på mange ting. At foretage et behandlingsvalg kræver en del erfaring.

På samme måde vil du ret hurtigt få en god fornemmelse for, hvad der kan/bør gøres med serverkode, og hvad der kan/bør gøres med klientkode - og hvad du skal bruge en kombination til (f.eks. Ajax tekniker). Det kommer med tiden  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
05. april 2013 - 19:41 #2
Kommer an på hvad din funktion skal kunne.

PHP kan nogen ting, Javascript kan nogen andre ting.

PHP udføres på serveren, Javascript udføres på brugerens computer.

Hvis du vil lærer om PHP så er dette siden : http://www.php.net/manual/en/functions.user-defined.php
Jeg har også skrevet om det på dansk : http://netkoder.dk/netkoder/kode_funktioner.php
Avatar billede Slettet bruger
05. april 2013 - 21:21 #3
Scootergrisen - Det er så ikke helt rigtig :)
Javascript kan også køres på serveren hvis man vil det :) Feks. NodeJS.
Men ellers vil jeg sige der skal først læres:
HTML, CSS, Javascript.
Derefter begynd med PHP og MySQL.
Avatar billede newuser Nybegynder
02. maj 2013 - 09:23 #4
Læg venligst "svar".
Avatar billede olebole Juniormester
02. maj 2013 - 16:22 #5
Ellers tak, jeg samler ikke point. De må være de andres  =)
Avatar billede Slettet bruger
02. maj 2013 - 17:24 #6
Svar hvis det er mig :)