Avatar billede LS-Falster Juniormester
26. marts 2013 - 08:07 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Makro som kan fortryde sidste handling

Hej

Jeg har fået hjælp til at lave en makro, som sletter et tekstfelt og det afsnit, tekstfeltet står i, når der indtastes en bestemt værdi.

Desværre har det vist sig, at mine kollegaer nogle gange er lidt for hurtige på aftrækkeren og får slettet et tekstfelt, som ikke skulle have været slettet. Den normale genvejstast CTRL + z virker ikke.

Er det muligt at lave en makro, som fortryder den sidste handling?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
26. marts 2013 - 09:24 #1
Det er mere kompliceret end som så at håndtere fortryd. Hvad med i stedet at vise en MsgBox med Annuller sat som default-knap, når din kode til sletning af tekstfelt med afsnit kaldes? (style i MsgBox: vbOkCancel +vbDefaultButton2). Så vil Annuller blive valgt, hvis en bruger bare lynhurtigt taster Enter uden at se, hvad der står.
Avatar billede LS-Falster Juniormester
08. april 2013 - 15:18 #2
Idéen er god nok, hvis jeg blot havde et par få tekstfelter. Men den konkrete skabelon indeholder over 40 tekstfelter, så folk vil blive godt trætte af MsgBoxe i længden.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
08. april 2013 - 15:33 #3
Hvad med at lade felterne med "-" blive i formularen?

Opbygning af en fortrydfunktion via makroer i en formular fører mere med sig, end jeg vil påtage mig at forklare her.

Du kan benytte et princip, som oprindeligt blev beskrevet af Roemer Lievaart helt tilbage i 2000. Du finder makrokoden gengivet af Jay Freedmann i denne tråd fra 2008:
http://us.generation-nt.com/word-vba-how-undo-actions-macro-one-undo-help-36431162.html

Da det er en formular, vil du - ud over det beskrevne - skulle håndtere at fjerne/genetablere beskyttelse af formularen.
Avatar billede LS-Falster Juniormester
09. april 2013 - 08:36 #4
Tak for linket. Det vil jeg kigge på. Du må gerne sende et svar.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
09. april 2013 - 10:03 #5
Kommer her.