Avatar billede nohr2013 Nybegynder
24. marts 2013 - 20:34 Der er 5 kommentarer

Konverter lysstofrør armatur

Hej, jeg har et lysstofrør-armatur på 2 x 36 watt som jeg ønsker at lave om, så der kan bruges en større watt pærer deri.

Mit spørgsmål er derfor om det overhovedet er muligt og i så fald, hvilke dele skal jeg bruge? og hvor kan jeg købe dem henne?

På forhånd tak! Mvh. Phillip
Avatar billede micp Nybegynder
25. marts 2013 - 08:37 #1
Er den med glimtænder eller forkobling?

Hvilken effekt/Watt vil du lave den om til?
Husk at en ændring af effekten også vil ændre på længden af røret!

Men ellers så skal du bruge en ny forkobling, der passer til det nye rør!
Avatar billede nohr2013 Nybegynder
25. marts 2013 - 08:48 #2
Jeg skal have konverteret 2 x 58 watt til imellem 2 x 70 watt og 2 x 120 watt - hvis muligt.

Om det er med glimttænder eller forkobling vides ikke - der sidder en lille rund cylinder i midten af lampen - kan det være glimttænderen?

Det med længden af røret skal jeg nok huske på!
Avatar billede micp Nybegynder
25. marts 2013 - 09:09 #3
Du skrev 36Watt i første indlæg?

Den højeste standard T8 rør du kan få, er normalt 58Watt 150cm.

Hvis der er sådan en lille en du kan tage ud i midten, så er det sikkert glimtænderen. Den og ballasten der sidder indeni, skal så skiftes ud med en elektronisk forkobling!

Her er et udvalg af forkoblinger: http://dk.rs-online.com/web/c/belysning/belysningskomponenter-tilbehoer/forkoblinger-til-belysning/
Avatar billede nohr2013 Nybegynder
25. marts 2013 - 09:14 #4
Hov ja, det er korrekt - det er min fejl, havde fundet et nyt armatur jeg overvejede at skifte til i stedet for!

(Det er lige med at huske at fortælle sådan noget videre - beklager!)

Så ved at udskifte de to dele, til nogen der kan håndtere den højere mængde watt, så vil jeg være i stand til at benytte en større pære? det gamle armatur?
Avatar billede micp Nybegynder
25. marts 2013 - 09:22 #5
Ja, hvis du udskifter de to dele og ændre længden imellem fatningerne, så kan det godt lade sig gøre!

Spørgsmålet er nok om det kan betale sig, hvis du skal ud og havde både forkobling og nye rør, da der sagtens kan findes billige armature på DBA.

Ellers kan du måske prøve at kigge på noget T5 istedet for?