Avatar billede tinaw25 Nybegynder
23. marts 2013 - 16:05 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

SQL problemer

Hej

SELECT COUNT(*) AS MonthCount, DATENAME(MONTH, dato_indlaeg) AS MonthName, DATENAME(YEAR, dato_indlaeg) AS [year]
FROM indlaeg
GROUP BY DATENAME(MONTH, dato_indlaeg), DATENAME(YEAR, dato_indlaeg)
ORDER BY DATENAME(YEAR, dato_indlaeg), DATENAME(MONTH, dato_indlaeg) ASC

Jeg vil gerne hente mit indlaeg_ID.

Lige nu viser den sådan her

Januar 2011 (4)
Marts 2011 (2) det skal den også, men jeg vil gerne kunne trykke på den pågældende måned også skal den vise alle de indlæg der er i den måned. Men jeg ved ikke hvordan jeg skal få mit ID ind under?

Mvh,

Tina
Avatar billede janus_007 Nybegynder
23. marts 2013 - 17:19 #1
Jo, men du har jo langt flere en bare "et" ID.

Det du skal gøre er ganske simpelt at lave en ny where-clause på den måned der er trykket på.
Avatar billede tinaw25 Nybegynder
23. marts 2013 - 19:17 #2
Men hvordan gør jeg det?

Denne her sql statement ligger i en repeater, så er lidt usikker på hvordan jeg lige skal gøre det :-)
Avatar billede kjulius Novice
21. april 2013 - 13:36 #3
Jeg kender intet til .NET programmering, men for SQL delens vedkommende, mener jeg at du bare skal lave en ny forespørgsel med indlæg, hvor du selekterer på måneden.

I den liste du viser nu, er det månedens navn og år (i tekstform) du viser. Det er selvfølgelig ikke det bedste udgangspunkt for en senere forespørgsel, men kan laves:

SELECT *
FROM indlaeg
WHERE DATENAME(MONTH, dato_indlaeg) = @MonthName
AND DATENAME(YEAR, dato_indlaeg) = @Year
ORDER BY indlaeg_ID

De to parametre skal du selvfølgelig hente fra din liste på skærmen.

Din bemærkning om, at det ligger i en repeater er lidt spildt på mig, da jeg ikke aner hvad du snakker om. :-)
Håber alligevel, at du kan komme videre - eller endnu bedre, allerede er kommet videre.

PS. Det ovenstående er til en MS SQL database. Hvis du bruger en anden database, kan syntaxen være anderledes.
Avatar billede tinaw25 Nybegynder
24. april 2013 - 11:09 #4
Den kan jeg sgu ikke lige få til at virke
Avatar billede kjulius Novice
25. april 2013 - 01:16 #5
Okay. Måske har jeg udtrykt mig forkert (eller også er jeg bare forkert på den).

Er det parametrene der forvirrer?

Erstat @MonthName med det der står på din side som månedsnavn og erstat ligeledes @Year med årstallet fra din side.

Hvis der f.eks. på din side står:

14 Januar 2013 (antal indlæg=14, måned=Januar, År=2013), så kan forespørgslen se sådan ud:

SELECT *
FROM indlaeg
WHERE DATENAME(MONTH, dato_indlaeg) = 'Januar'
AND DATENAME(YEAR, dato_indlaeg) = '2013'
ORDER BY indlaeg_ID

Hjalp det?

Mht. til html-delen og hvordan du opbygger linket, så har jeg ikke så mange kommentarer. Det skal vel så f.eks. indeholde de to felter (http://xxx.xxx.dk/xxxxxx?Month=Januar&Year=2013 eller noget i den retning)
Avatar billede tinaw25 Nybegynder
25. april 2013 - 09:50 #6
Ja, det gav mere mening nu.

Men der bliver ikke vist noget, når jeg ser siden i browseren er den bare blank
Avatar billede tinaw25 Nybegynder
10. juni 2013 - 11:14 #7
Stadigvæk ikke løst, men lukker den nu