Avatar billede optur Novice
21. marts 2013 - 13:54 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af php og database

Jeg har fået en lidt (for mig) besværlig opgave.

Jeg skal forsøge at lave et bestillingsskema vi har lavet i excel om til en online version

Opbygningen skal være i stil med dette på brugersiden
http://www.forstenet.dk/dload/tabel.jpg
Eftersom at det er ved at være noget tid siden jeg har kodet så er jeg lidt lost i hvordan jeg så simpelt som muligt kan bygge det op så det køre over en database, hvor der skal være en tilhørende cms hvor vi kan tilføje produkter.

Problemet er at der til hver produkt er forskellige farver og størrelser, og det er her jeg bliver lidt lost.
Avatar billede claes57 Ekspert
21. marts 2013 - 14:29 #1
Avatar billede optur Novice
21. marts 2013 - 14:39 #2
Ikke en mulighed. Skal kode det selv
Avatar billede optur Novice
21. marts 2013 - 14:42 #3
Det skal nemlig ikke fungere som en webshop, det skal bare ligges ind i database hvor enkelte medarbejder kan bestille forskelligt tøj.

Meningen er så at vi kan tage det samlede information fra databasen i stedet for at skulle tælle hver enkelte bestillingsseddel op.
Avatar billede claes57 Ekspert
21. marts 2013 - 14:55 #4
ville det så ikke være lettere med google-docs regneark?
Avatar billede optur Novice
21. marts 2013 - 15:02 #5
nej, det virker heller ikke da det skal bruge som pr også, derfor skal vi have kreativ frihed også. Det er derfor jeg har fået forsørgelsen om at lave det selv.

For jeg nægter at tro at det er besværligt at lave det selv..

Det med at der skal være et cms bag ved at knap så vigtigt, da det alligevel er mig der skal opdatere og ændre produkter, det skal jo i bund og grund bare være en standart formular, jeg er bare lidt i tvivl om hvordan jeg skal lave krydsreferencerne i databasen.
Avatar billede claes57 Ekspert
21. marts 2013 - 15:43 #6
du kan jo designe en formular i google-docs til bruger-interface, og den vil så kunne hælde data i et regneark med den samlede bestilling.
men ellers, så skal du have en tabel med
brugere (navn, id)
ordre (bruger-id, bestilt (j/n), vare-id)
varer (id, str, farve, navn)

vareid kan være opbygget med fx første 4 cifre til vareid, så to cifre til størrelse, og to til farve)
(en tabel med to cifre og tilhørende størrelse, samt tabel med to cifre og farve)
så kan du søge på alle ordre med vare xxxxyyzz eller bare xxxxyy for at se antal t-shirt i medium.

fra start er ordre-bestilt (j/n) sat til n, og bruger kan ændre i ordre. På tidspunkt for varer bestilles hjem låses ordre. Bruger skal så kunne oprette ny ordre.
Avatar billede optur Novice
21. marts 2013 - 15:48 #7
Ok, jeg kan se at det er et lidt større projekt jeg har sat mig i gang med... det må jeg nok hellere prøve at kigge nærmere på over ferien...

Mange tak for dit svar, vil kon komme med mere når jeg får kigget lidt nærmere på det.
Avatar billede olebole Juniormester
21. marts 2013 - 16:33 #8
<ole>

Er det noget, der skal ligge på firmaets netværk, kræver det jo også et vist sikkerhedsniveau.

Det er ikke et større projekt, men webudvikling er jo et fag, der først skal læres, før man kan kaste sig ud i den slags projekter. Det er næppe noget, der kan læres 'over ferien'  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede optur Novice
21. marts 2013 - 21:31 #9
Jeg har nu arbejdet en del med webudvikling og har da udviklet et komplet RMA system for Whiteaway.com plus har lavet et par mindre cms fra bunden af til mindre virksomheder... Problemet er bare at det er noget tid siden jeg har haft tid til at arbejde med php at jeg er gået lidt i stå, så skal skal sådan set bare i gang igen.

Og så var det lige her jeg søgte hjælpen da der kunne være nogen der kunne kickstarte min hjerne igen =)
Avatar billede olebole Juniormester
21. marts 2013 - 21:39 #10
Det misforstod jeg så, Sorry  =)
Avatar billede olebole Juniormester
21. marts 2013 - 21:44 #11
Hvis det skal skrives i PHP, og du stadig bruger MySQL-API'et, er der nu ikke så lidt at sætte sig ind i, hvis sikkerheden skal være nogenlunde på plads.

Bruger du allerede prepared statements under MySQLI eller PDO, så bare glem denne kommentar også  =)
Avatar billede optur Novice
21. marts 2013 - 21:58 #12
Jeg bruger kun mysql da jeg ikke har haft tid til at sætte mig ind i mysqli og pdo syntax endnu.

Dette skal heller ikke fungere som et pentagon fort eller noget... det er simpel bestillings seddel som en ansat kan få lov at gå ind og udfylde, frem for en i papir form som alligevel skal skrives ind digitalt.

Der findes alligevel ingen 100% sikre løsninger, for vil en hacker endelige ind så skal de nok komme ind... og jo større sikkerheden er jo mere attraktiv udfordring...

Planen var faktisk at det skulle laves på en bærbar som stod hos kundens virksomhed hvor de så via en localhost kørte det i en webbrower.
Avatar billede optur Novice
21. marts 2013 - 21:59 #13
Det var bare træls at skulle sidde og skrive 82 skemaer ind når nu det kunne laves digitalt. Brugte nemlig 6 timer på det i dag, og det var 6 timer jeg kunne have brug på SEO eller andre opgaver.
Avatar billede optur Novice
16. oktober 2014 - 20:38 #14
Opgaven blev annulleret....