Avatar billede newuser Nybegynder
18. marts 2013 - 20:38 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Nu vil lære at lave dynamiske hjemmesider.

Hej,

Jeg prøvede for nogle år tilbage at lære at programmere/database. Dog kom jeg aldrig rigtig i gang, og vil nu give det et forsøg til, da jeg har nogle projekter jeg gerne vil realisere (ved godt det tager tid at lære).

Mit valg er at lære php, mysql, og Javascript (har forstålelse for html,CSS og grafik). Så vidt jeg forstod dengang ville jeg kunne lave dynamiske hjemmesider ud fra de værktøjer.

Hvis der er andre der har gode råd til hvordan man kommer i gang (nu hvor jeg alligevel starter fra "bunden", eller hvad der er optimalt for at lære at lave professionele hjemmesider, hører jeg gerne.

Efter jeg fandt mine gamle bøger frem i går, og læste lidt på nettet. Fandt jeg ud af, at man nu skal bruge MySQLi i stedet for MySQL - er der nogle der kan fortælle lidt om det? - kan ikke finde en bog specifikt om MySQLi. Troede det var noget helt nyt, men mener da fundet lidt info der var dateret tilbage til 2009?

... det er jo ikke særlig motiverende at læse om gammel teknologi, så vil gerne have anbefalet en god fremgangsmåde, hvis muligt.

Hvilke bøger er fornuftige at anskaffe, hvis man gerne vil have den nyeste lærdom på bedste vis? (ved godt der står meget på nettet, men vil umiddelbart gerne have en bog indenfor hvert emne, da nettet jo kan være lidt uoverskueligt, hvis man ikke leder efter et specifikt emne).
Avatar billede arne_v Ekspert
18. marts 2013 - 20:44 #1
MySQL er en database som rigtigt mange bruger sammen med PHP baade dengang og nu.

mysql extension er et API for brug af MySQL database fra PHP.

mysqli extension er et andet API for brug af MySQL database fra PHP.

mysqli er nyere og boer absolut bruges (medmindre man vaelger at bruge et tredie API ved navn PDO).
Avatar billede arne_v Ekspert
18. marts 2013 - 20:46 #2
Man kommer faktisk ret langt ved bare at laese dokumentationen af mysqli:

http://www.php.net/manual/en/book.mysqli.php
Avatar billede kjeldsted Novice
18. marts 2013 - 20:52 #3
Helt korrekt at mysql APIen er outdated. For længe siden tilmed.
Hvis du vil læse om MySQLi er det bedste bd absolut: www.php.net/mysqli
Hvis du vil læse op på JavaScript/Ajax til dynamiske hjemmesider er "The Rihno" fantastisk læsestof: http://oreilly.com/shop/product/9780596805531.html?intcmp=ba-orm-books-int-search-javascript-activate

O'Reilly har også ganske gode bøger om alle de ander ting (HTML,CSS,PHP,MYSQL). Men hvis du tyr til bøger så HUSK at kigge på udgivelser året. Teknologien ændres hurtigt og det er, som du selv siger, dumt at læse om gammel teknologi. Min egen udgang af "The Rihno" begynder efterhånden at have nogle ting der er ændret når vi snakker DOM/Ajax. Men det er også udgivet i 2006. Der er siden da kommet en 6. udgave der skulle være noget nyere og tæt på "up-to-date"
Du ska, desuden også kigger efter udgivelses dato hvis du leder på nettet. Der findes mange artikler der er op til 10 år gamle men stadig ligger i toppen på Google.

Og husk at god webprogrammering ikke kan læres på en weekend. Slet ikke når man vil kombinere HTML, CSS, PHP JavaScript, DOM, Ajax på en og samme tid. Det er mange forskellige sprog at skulle holde styr på, på én gang.
Avatar billede Slettet bruger
19. marts 2013 - 01:26 #4
Det er bedst at have en bog at støtte sig op af.
Jeg har plukket en ud fra Amazon,
http://www.amazon.co.uk/Learning-MySQL-JavaScript-Step---Step/dp/1449319262/ref=sr_1_sc_1?ie=UTF8&qid=1363652684&sr=8-1-spell
Avatar billede Slettet bruger
19. marts 2013 - 01:28 #5
husk at du kan lave websider i wordpress med få klik, drupal og andre content management systemer.

på et tidspunkt, afhængigt af projekt, bliver hjemmelavede sider for store at vedligeholde, og så er det bedre at bruge et CMS, og hvis man der selv kan programmere plugins, så er det jo bare kanon!
Avatar billede newuser Nybegynder
05. april 2013 - 19:27 #6
Tak, hvis I andre vil have del i points, så læg venligst et svar.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. april 2013 - 22:33 #7
svar
Avatar billede kjeldsted Novice
06. april 2013 - 10:00 #8
svar