Avatar billede WAMSLERS Nybegynder
17. marts 2013 - 08:31 Der er 4 kommentarer

Ændre charset i json

Jeg er ved at lave et JSON-udtræk fra min database til brug i en app. Jeg har det problem at min JSON ikke encoder i utf-8, så den ikke viser eks. æ, ø og å.

Jeg har i headeren prøvet med:

header('Content-type: application/json; charset=utf-8');

- men det virker ikke. Er der mon nogen her der har svaret?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. marts 2013 - 09:58 #1
Svaret er vel at tegnene også skal være i UTF-8. Sådan kort fortalt fylder et "å" een byte i iso-8859-1, mens "å" fylder to bytes i utf-8. Det kan du ikke ændre på ved at angive tegnsæt - kun ved at ændre på de bytes der sendes.

Hvordan tager du data ud af databasen? Er tegnene i databasen iso-8859-1 eller utf-8?
Avatar billede WAMSLERS Nybegynder
17. marts 2013 - 10:19 #2
Jeg trækker ud fra databasen i UTF-8, men det var korrekt at fra app'en skete der noget med tegnsættet - i hvertfald har jeg nu tilføjet charset på de informationer jeg sender af sted fra app'en og til databasen, og nu virker det - den skriver æ, ø og å.

Du belyste mit problem, tak - smid et svar :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. marts 2013 - 12:43 #3
Ingen point til mig tak. Svar selv, accepter dit eget svar.
Avatar billede WAMSLERS Nybegynder
17. marts 2013 - 13:17 #4
Så svarer jeg her!