Avatar billede oxygen Nybegynder
14. marts 2013 - 15:48 Der er 4 kommentarer

Kan man oprette MSSQL bruger med begrænset adgang til tabeller, men med ret til at oprette?

Hej! Jeg har arbejdet lidt med MSSQL, men må indrømme, at det ikke er min hovedekspertise. Nu har jeg brug for noget ud over mine kompetencer som jeg håber I kan hjælpe med - om ikke andet selve afklaringen!
VI har en MSSQL database med 14000+ tabeller (fra Navision i øvrigt) som et eksternt produkt/program skal have adgang til. Men det kan slet ikke håndtere, at der er så mange tabeller..

Hvis man kunne lave en bruger med kun adgang til de fx 30-60 tabeller, der er relevante for programmet, så ville det løse problemet! DOG med det twist, at programmet SKAL have mulighed for at oprette nye tabeller.. Så en helt begrænset bruger ville ikke fungere..

SÅ spørgsmålet er i bund og grund:
1) Kan man lave en bruger med adgang til udvalgte tabeller?
2) Kan denne gives adgang til at oprette nye tabeller (og få adgang til disse også)?
3) Har du tips til hvordan / hvor jeg kan komme videre med dette?

Alle inputs vil være højt værdsat
- på forhånd MANGE TAK!
Avatar billede oxygen Nybegynder
14. marts 2013 - 16:05 #1
Faktisk skal brugeren/programmet også have adgang til at oprette "alt muligt andet", fx stored procedures, typer m.v..

Hvis man kunne lave en bruger med FULD adgang til alt andet, men bare "skjulte" alle unødvendige tabeller/viste relevante tabeller, så ville det være perfekt..

Kan man gøre noget som helst i den retning...?
Avatar billede arne_v Ekspert
14. marts 2013 - 16:13 #2
At restricte adgang til tabeller er en helt standard feature, saa ingen ben i det.

Hvis du kan oprette de nye tabeller i en ny database, saa burde det ogsaa vaere muligt at styre.
Avatar billede gorgemuld Nybegynder
15. marts 2013 - 09:24 #3
Arne-V har ret.
Jeg vil ikke tro at det er i din Navision database der skal oprettes nye tabeller, så din "nye bruger" skal begrænses på Navision databasen, og have lidt flere rettigheder på sin egen database.
Avatar billede HenrikSjang Nybegynder
21. marts 2013 - 22:55 #4
Man kan sagtens lave en bruger som kan oprette tabeller og procedurer  mm. Det kan ddl_admin rollen bruges til. Og så kan man eksplicit give select (og evt. insert, update og delete) rettigheder til udvalgte tabeller. Men det vil ikke betyde at de andre tabeller bliver skjult, blot at man ikke får lov at udføre select.

Så hvis problemet er at programmet ikke kan "håndtere" så mange tabeller, så lugter det af et grafisk program som måske lister tabellerne, og der vil begrænset rettighed ikke hjælpe noget.

Så skal du ud i at bruge en ny database til programmets tabeller, som allerede er foreslået.