Avatar billede lineriber Praktikant
11. marts 2013 - 15:11 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Deaktiver automatisk beregning på udvalgte faner

Hej Eksperter

Jeg kører excel 2010 engelsk version.

Jeg har et regneark med 10 faner hvor 2 af fanerne indeholder nogle tunge formler der linker til resten af de 8 faner. Derfor vil jeg gerne have mulighed for at deaktivere automatisk beregning på disse 2 faner, men statisk at have automatisk beregning aktiv på de sidste 8 faner.
Er det muligt??

Mvh
Line
Avatar billede lineriber Praktikant
13. marts 2013 - 14:12 #1
Er der ingen der kan hjælpe med min forespørgsel?
Avatar billede jens48 Ekspert
14. marts 2013 - 18:05 #2
Måske kan nedenstående bruges. Makroen skal sættes ind på alle faneblade, der ikke har tunge formler. Beregning skal sættes til manuelt, og makroen tester på hvad der står i celle A1 på det aktuelle ark. Hvis der står 0 foretages der ingen beregning. Hvis der står 1 foretages der beregning i det aktuelle arks område A1:IV65536. Hvis der står 2 beregner den for samtlige ark. Andre tal giver samme resultat som 0.
Makroen aktiveres, når der skrives i en celle i området A1:IV65536.
Hvis celle A1 bruges allerede, kan du vælge en anden celle og så ændre linie 3 og 6 tilsvarende.

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Not Intersect(Target, Range("A1:IV65536")) Is Nothing Then
If Cells(1, 1) = 1 Then
Range("a1:IV65536").Calculate
Else
If Cells(1, 1) = 2 Then
Application.Calculation = xlCalculationAutomatic
End If
Application.Calculation = xlCalculationManual
End If
End Sub
Avatar billede jens48 Ekspert
14. marts 2013 - 18:37 #3
Eller den forkortede version:

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Not Intersect(Target, Range("A1:IV65536")) Is Nothing Then
Range("a1:IV65536").Calculate
End If
End Sub

Den beregner på det aktuelle ark, hvis det tastes noget ind i området A1:IV65536
Avatar billede lineriber Praktikant
03. april 2013 - 12:54 #4
Hej Jens48

Perfekt, tak for hjælpen.
Vil du smide et svar?
Avatar billede jens48 Ekspert
03. april 2013 - 12:57 #5
Fint, at det kunne bruges