Avatar billede jesperfjoelner Nybegynder
09. marts 2013 - 12:40 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Custom web publishing med data fra FMSA vist på andet site, kan det gøres?

Jeg en filemaker Server Advanced på server.site1.com
og et andet alm. php-site på www.site2.com

Jeg vil gerne bruge FMs API for PHP og custom web publishing til at vise data fra server.site1.com på www.site2.com

Kan det lade sig gøre?

Skal Filemaker API for PHP også installeres på site2.com?
(for det kan vel nærmest ikke lade sig gøre på en alm. php-host som fx UnoEuro eller hvad?)
Avatar billede jesperfjoelner Nybegynder
24. marts 2013 - 00:27 #1
svar
Avatar billede soholm Nybegynder
12. september 2013 - 13:21 #2
Det er måske lidt sent at besvare dette her, men måske kan andre få glæde af svaret:

Det letteste er nok, at afvikle Filemaker.php-arbejdet på selve FMSA-serveren, og så 'trække' det over eller integrere eller præsentere det på site2 vha af andre metoder, fx iframe eller noget javascript, der fx henter et data fra filemakers php på site1 og præsenterer/integrerer data-sættet i site2' php-sider.
Det kan nok gøres på mange måde, fx javascript eller php, der pakker en XML-dokument ud.

Du KAN også godt lægge filemaker.php på site2, men du skal ha så sætte dig ind i, hvilke porte, der skal være åbne og lukkede på de to maskiner, og det er lidt mere kringlet.

Her er et gammelt kort over portene i FileMaker9. Det er vistnok blevet simplificeret en smule, men princippet er stadig det samme:

http://sixfriedrice.com/wp/filemaker-firewall/

Husk at filemaker.php taler med filemaker-serveren gennem TomCat-java, som derfor også skal være aktiv.

Man taler om en-, to- eller tre-maskines konfigurering af FileMaker serveren, og det er klart en et-maskine-konfigurering, der varetager alle opgaverne, der er det enkleste setup.

Da jeg kiggede efter et port-kort hos sixfriedrice.com faldt jeg over dette stykke json-middleware, som måske kunne være interessant.

http://sixfriedrice.com/wp/products/filemaker-to-json-converter/

Jeg har ingen erfaring med det, men sitet er meget velanskrevet, så jeg tror, at kvaliteten på koden er i orden.

Du har nok allerede studeret FileMakers officielle PDF'er om CWP:

http://www.filemaker.com/support/product/docs/11/fms/fms11_cwp_php_en.pdf

http://www.filemaker.com/support/product/docs/12/fms/fms12_cwp_php_en.pdf

Men de nævner stort set ikke et overset API i FM serveren. Nemlig muligheden for at lave XML-querys direkte i URL'er, som fx denne her:

http://192.168.123.101/fmi/xml/fmresultset.xml?-db=employees&-lay=departments&Country.global=USA&-edit

dvs:

DATABASE: -db=employees
LAYOUT: -lay=departments
FELTNAVN+VÆRDI: Country.global=USA
KOMMANDO: -edit

Syntaxen er enkel.

Kommando-navnene er:

-dbnames (See page 89.)
-delete (See page 89.)
-dup (See page 89.)
-edit (See page 90.)
-find, -findall, -findany (See page 90.)
-findquery (See page 90.)
-layoutnames (See page 91.)
-new (See page 91.)
-process (XSLT only) (See page 91.)
-scriptnames (See page 91.)
-view (See page 92.)

QUery parameterne er:

-db (See page 92.)
-encoding (XSLT only) (See page 92.)
-field (See page 93.)
fieldname (See page 93.)
fieldname.op (See page 94.)
-grammar (XSLT only) (See page 94.)
-lay (See page 95.)
-lay.response (See page 95.)
-lop (See page 95.)
-max (See page 95.)
-modid (See page 96.)
-query (See page 96.)
-recid (See page 97.)
-relatedsets.filter (See page 97.)
-relatedsets.max (See page 98.)
-script (See page 98.)
-script.param (See page 98.)
-script.prefind (See page 99.)
-script.prefind.param (See page 99.)
-script.presort (See page 99.)
-script.presort.param (See page 100.)
-skip (See page 100.)
-sortfield.[1-9] (See page 100.)
-sortorder.[1-9] (See page 101.)
-stylehref (See page 101.)
-styletype (See page 102.)
-token.[string] (XSLT only) (See page 102.)

Alt dette kan du se i Appendix A i nedenstående FMS10-PDF:

http://www.filemaker.com/downloads/documentation/fms10_cwp_xslt_en.pdf

Her vil du opdage, at du kan oprette, redigere, slette og duplikere records vha enkeltstrengede URL sendt til serverens xml API. Prøv selv at lege med det. Man kan styre outputtet ved at lave et særligt layout i FileMaker, som kun indeholder de felter, man er interesseret i.

Vha den metode, kan du faktisk hente meget data ind og ud af FMS uden at behøve at installere php API'et. Og forespørgslen kører i HTTP, så der er ikke portproblemer.

Du kan tilmed fra din hjemmeside trigge et script på FileMaker-serveren vha denne metode. Du kan selv forestille dig, hvilke muligheder det giver.
Avatar billede jesperfjoelner Nybegynder
13. september 2013 - 23:11 #3
En meget fin oversigt, mange tak. Jeg fandt vist ud af det, men har ikke eksploreret i krogene i PHPAPIen endnu. Aktuelt ligger det stille for mig. Jeg må sige jeg stadig synes FM og FMS og PHP er noget kringlet at arbejde med i forhold til at forbinde til en SQLserver eller lignende med PHP/ASP. Men det er nok fordi, det er det, jeg er vant til at arbejde med.

Bl.a. løsningen med request via http lyder spændende.
Jeg ville gerne give dig pointene, men har tidliger giver dem til mig selv. Hvis jeg kan ændre dette gør jeg det gerne.