Avatar billede Meggel Novice
05. marts 2013 - 12:11 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

mysql start forfra med nummer på ny dato

hej eksperten.

det den gør her er faktisk godt nok. men dog vil jeg gerne ha den starte fra 1 når vi skifter dag..
lad os sige lørdag går der 15 lift, men denne vil den jo skrive lift 16 søndag, men der vil jeg gerne ha den starter forfra med nummerne dog uden at slette det fra lørdag..

include("connect.php");
    $lift = mysql_query("SELECT liftnr FROM Lift ORDER BY liftnr DESC LIMIT 1 ");
    $new = mysql_fetch_array($lift);
    $new_val = $new["liftnr"] +1;
    $opret=mysql_query("INSERT INTO Lift (liftnr, dato) values (".$new_val.",now())");

if ($opret)
  {
      header("location: lift.php");
  }
else
{
    echo "fejl";
}
Avatar billede olebole Juniormester
05. marts 2013 - 14:46 #1
<ole>

Det forstår jeg ikke

/mvh
</bole>
Avatar billede arne_v Ekspert
05. marts 2013 - 14:55 #2
SELECT liftnr FROM Lift WHERE dato=? ORDER BY liftnr DESC LIMIT 1

hvis den finder nogen saa tag vaerdi og laeg 1 til

hvis den ikke finder nogen saa brug 1
Avatar billede arne_v Ekspert
05. marts 2013 - 14:56 #3
SELECT MAX(liftnr) FROM Lift WHERE dato=?

var nok ioevrigt bedre
Avatar billede arne_v Ekspert
05. marts 2013 - 14:57 #4
Og jeg tror at du kommer til at fortryde dit data design.

Du faar en 2 felts primaernoegle og jeg kan ikke se nogen god grund til det.
Avatar billede Meggel Novice
05. marts 2013 - 15:36 #5
det med 2 primærnøgler forstår jeg ikke helt. men takke været dig så funger det andet..
Avatar billede arne_v Ekspert
05. marts 2013 - 18:23 #6
Du vil skulle have baade dato og liftnr for at identificere en raekke.

Det tror jeg at du bliver ked af i laengden.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. marts 2013 - 18:23 #7
og et svar for svaret