Avatar billede hippop Nybegynder
25. februar 2013 - 19:34 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Bat-fil på XP

Hej,

Jeg har lavet en bat-fil til at lave backup af filer, der er nye eller ændrede. Den består af et antal XCOPY  kommandoer. Jeg har XP og filen kører i cmd.exe.

En af kommandoerne er: xcopy "E:\*.*" "H:\Backup\Backup E\*.*" /s /m /y /c

Der kommer følgende fejlmeddelelse: 'xcopy' is not recognized as an internal or external command, operable program or batch file.

Jeg har tidligere kunnet køre bat-filen på XP, så der er sket noget underligt.  Filen kører også fint på Windows7.

Er der nogen, der kan hjælpe?

Hilsen Henning
Avatar billede conz Juniormester
25. februar 2013 - 22:41 #1
Hm, det lyder underligt.
Det kunne godt tyde på at der er et program der har fucked din %path% op.

Prøv at poste outputtet fra disse kommandoer:

@echo.Path=%path%
@echo.PathExt=%pathext%
@echo.Comspec=%comspec%
@dir "%systemroot%\system32\xcopy.exe"
@pause
26. februar 2013 - 09:38 #2
Velkommen til E. ...

Eller

%SystemRoot%\System32\xcopy.exe "E:\*.*" "H:\Backup\Backup E\*.*" /s /m /y /c
Avatar billede conz Juniormester
26. februar 2013 - 10:34 #3
Ja, hvis du skriver det sådan som Larry foreslår, så burde det også meget gerne virke.

Men det kunne godt tyde på at din %path% er blevet temmelig uhyggelig at se på, så jeg ville hjælpe dig med at fixe det, og på den måde få xcopy til at virke, og få afhjulpet evt. fremtidige problemer.
26. februar 2013 - 10:57 #4
... der er vist en grænse for hvor lang %path% variablen kan/må være ... men det fortæller systemet ikke noget om  ;-)
Avatar billede hippop Nybegynder
27. februar 2013 - 13:36 #5
Mange tak for jeres bidrag. Jeg er ikke helt klar over, hvad de foreslåede løsninger gør, men Larrys løsning virker. Det skal du have tak for. Hvis du sender et svar, kan jeg give dig dine point, som du ærligt har fortjent. Også tak til Betalyte for dit svar. Jeg vil forske lidt i det for at forstå, hvad det kan udrette.
27. februar 2013 - 14:02 #6
Ping...

(Dette er så et [svar] ...)
Avatar billede conz Juniormester
27. februar 2013 - 14:04 #7
Det er godt det virker.

Larrys løsning gør det, at den angiver den fulde sti, til det program du vil køre.

xcopy.exe er et program, der ligger i "C:\Windows\System32". Normalt kan du blot skrive "xcopy", fordi at C:\Windows\System32 ligger i din PATH.
PATH er en enviroment variabel der fortæller systemet at når du skriver "xcopy", så skal den kigge en række bestemte stier/mapper igennem for et program der hedder det (heriblandt C:\Windows\System32).

Så ved (normalt) blot at skrive "xcopy", skriver man implicit "C:\Windows\System32\xcopy.exe".

Dit problem er højst sandsynligt at din PATH variabel er blevet overfyldt af programmer, der alle propper deres egne stier deri, og derfor IKKE leder nogen stier igennem overhovedet. Det var det jeg ville hjælpe med at få rodet op i.

Men så længe du er tilfreds med den løsning du har nu, så er der vel ingen grund til at grave dybere i det. Du skal blot være opmærksom på det fremover.

Håber det hjalp lidt på forståelsen.
Avatar billede hippop Nybegynder
27. februar 2013 - 14:48 #8
Tak også til dig, Betalyte, for din forklaring. Det er altid godt at blive klogere. Du har også fortjent point, men det ved jeg ikke helt, hvordan jeg kan give.
Avatar billede conz Juniormester
27. februar 2013 - 14:57 #9
#8
Det er fint nok, jeg behøver ikke point. =)

Til fremtiden, så kan du angive hvor mange point du vil give til et svar, og på den måde uddele dine point over flere svar.