Avatar billede 2sexy4you Nybegynder
20. februar 2013 - 11:23 Der er 1 løsning

Sikkerhedsfjeder i Lineær aktuator

Hej Eksperten! Dette spørgsmål falder meget udenfor it-området, men prøver alligevel jeres ekspertviden af!

Sidder og er igang med at analysere en lineær aktuator. I Aktuatoren er der et planetgear, og rundt om sidder der en fjeder. Jeg vil gerne vide hvad denne fjeder egentlig gør, og det eneste jeg har kunne finde på nettet er at

"Motorens synkrone bevægelse konverteres gennem et gear til en lineær bevægelse i aktuatoren. En integreret fjeder enhed begrænser spindelkraften til 600 N i begge retninger"

Er der nogle herinde der kan forklare mig dette? (:
Avatar billede cabria Nybegynder
20. februar 2013 - 13:56 #1
tænk på en ventil hvor en fjeder driver regulær P virkning til et  sætpunkt.
Samme princip, men i aktuatoren er motoren og gearet samlet med forspændt fjeder, så hvis påvirkning overstiger de 600N så stopper aktuatoren.